arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۲۳۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۲۲ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۰
امکان ایجاد یک میلیون و ششصد هزار شغل وجود ندارد ؛

انتقاد جدی از آمار دولت : برای ایجاد اشتغال ، ظرفیت هست ، تدبیر نه! + فیلم

بین 30 تا 50 درصد واحدهای موجود در شهرکهای صنعتی فعالند ، که در این میان 30 تا 35 درصد ظرفیت آنها فعال هستند. در سال گذشته نه تنها در بسیاری شهرکها ، اشتغال جدید نداشتیم ، بلکه افرادی داشتیم که بیکار شده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برنامه جهش این هفته میزبان یحیی آل اسحاق رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و علی اکبر یوسف نژاد نماینده مردم ساری مجلس شورای اسلامی بود. موضوع این برنامه بررسی وضعیت اشتغال در کشور و آمار ارائه شده از سوی دولت ، یعنی تولید یک میلیون و ششصد هزار شغل ، بود.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.ir  ، آل اسحاق با رویکرد واقع نگری به وضع موجود بحث خود را آغاز کرد و آمار ارئه شده از سوی دولت را از نوع شغل با تردید جدی مواجه دانست . مگر آنکه میزان شغل ایجاد شده در (به عنوان مثال) مسکن مهر مورد توجه باشد. 


رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ، گفت : سری به شهرکهای صنعتی بزنیم ، با چند درصد ظرفیت کار می کنند؟ اگر اشتغال هست پس این بیکاری چیست؟ این ظرفیت خالی چیست؟ اگر یک میلیون و ششصد هزار شغل ایجاد شده باید آثارش از یک زاویه ، لا اقل در محصول دیده شود ، باید انبارها پر باشد . مگر اینکه نوع شغل متفاوت باشد ، شغل های ساده ، مثلا در بخش مسکن مهر.

وی افزود : آیا این جوابگوی نیاز کشور است یا یک سری عدد و رقم است ؟ در صورتی که ارتباط بیکاری و تولید کاملاً مشهود است . مگر آنکه معنای تولید را تغییر دهیم.

آی اسحاق گفت : یکی از مشکلاتی که ما داریم کمبود سرمایه گذاری است .پول ها همه به شرایط جاری رفته و این آشفتگی را ایجاد کرده.در این شرایط اگر ما سرمایه گذاری هم نکنیم ، که البته فاجعه است ، در همین صورت هم ظرفیتهای موجودمان به مقدار بالایی بیکار است .

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.ir ، آل اسحاق مشکلات ناتوانی در ایجاد شغ را در تولید ، هدفمند سازی ، قیمت گذاری و .... دانست ، و گفت : فضای موجود فضای پرنشاط برای تولید نیست ، حال چگونه است که یک میلیون و ششصد هزار شغل تولید کرده ایم. ما نگران هستیم شغل های موجود تعطیل نشوند و آنها را حفظ کنیم.

او در خصوص عدم تایید کاهش میزان اشتغال از سوی دولت نیز گفت : آقایان بیمه های بیکاری را ببینند ، اضافه شده یا کم شده ؟ به هر حال بیکاری از نگرانی های عمده است . با عدم قبول واقعیت ها مشکلی حل نمی شود . با توجه به ظرفیت های بسیار بالا و نیروی انسانی ، نظام تدبیر ، مسیر درستی را نمی پیماید. 


به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.ir ، یوسف نژاد هم در خصوص بحث اشتغال سه موضوع را عنوان کرد ؛

اول : شاخص چک های برگشتی ؛ در سال 86 ، 5% . در سال 87 ، 7.8 % . در سال 88 این میزان 10.7% و در سال 89 ، 12% بوده ، این یعنی عدم رونق اقتصادی ، بنابراین گردش پولی وجود ندارد.

دوم : رشد اقتصادی در سال 79 تا 83 عددی بوده به میزان 6.33 ، در این رشد اقتصادی 588 هزار نفر مشغول به کار شدند. در سالهای 84 تا 86 ، میزان رشد اقتصادی به 6.36 رسیده که 766 هزار شغل ایجاد شده ، امسال رشد اقتصادی ما ( یعنی سال 89 ) کمتر از یک درصد است ، چگونه ما یک میلیون و ششصد هزار شغل ایجاد کرده ایم ؟

سوم : میزان بهره وری ؛ بهره وری عوامل تولید ، نیروی کار و سرمایه . در مورد بهره وری سرمایه این میزان در سال 89 ، منفی 0.75 درصد بوده ، در مورد نیروی کار 1.4 درصد و در مورد عوامل تولید این میزان  33 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.ir ، یوسف نژاد در بخش دیگری از سخنانش در خصوص ادعای ایجاد یک میلیون و ششصد هزار شغل در سال گذشته ، میزان بیمه شدگان سال گذشته را مثال زد ، وی گفت : سال 1389 ، 135000 نفر بیمه شده داشتیم ، بین این مقدار و 1600000 خیلی تفاوت هست . برای یک میلیون و صد هزار شغل بیش از دویست میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز بود ، که کمتر از صد میلیارد ریال سرمایه گذاری شده ، حالا چگونه اسن با نصف شدن سرمایه گذاری تعداد ایجاد شغل هم افزایش یافته است . 

نماینده مردم ساری در مجلس شورا اسلامی ، در خصوص وضعیت شهرکهای صنعتی نیز گفت : بین 30 تا 50 درصد واحدهای موجود در شهرکهای صنعتی فعالند ، که در این میان 30 تا 35 درصد ظرفیت آنها فعال هستند. در سال گذشته نه تنها در بسیاری شهرکها ، اشتغال جدید نداشتیم ، بلکه افرادی داشتیم که بیکار شده اند. جمع جبری افراد بیکار شده و جذب شده به بازار کار اشتغال را تعیین می کند. 

دکتر فروزانمهر (معاون سرمایه انسانی و توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی) به عنوان نماینده دولت در این برنامه حضور داشت نیز گفت : آمار رشد اقتصادی را بانک مرکزی چهار و خرده ای اعلام کرد ، من مأخذ آماری را نمی دانم ؟ که در این زمان مجری برنامه خطاب به فروزان فر گفت : اگر آمار شما صحیح باشد ، با توجه به نصف شدن نرخ رشد اقتصادی در سال 89 چگونه ایجاد شغل دو برابر شده ؟

وی افزود : ما تفاوت تعداد بیمه شدگان بین 88 و 89 632 هزار نفر بیمه شده داشتیم ، که اشتغال به نسبت یک به سه را اگر در نظر بگیریم ، آمار اعلام شده صحیح می باشد.

مرکز آمار  هم به عنوان مرجع اصلی آمار نیز نرخ بیکاری در بهار 89 را 13.5 درصد بوده و سال 90 به 11.5 درصد کاهش پیدا کرده است. لذا باید از حدث و گمان ها پرهیز کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب Entekhab.ir ، فروزانفر در بخش پایانی سخنانش در خصوص ظرفیتهای مالی کشور برای ایجاد اشتغال ، گفت : در سال جاری بانک ها 130 میلیارد تومان قدرت تسهیلات دهی دارند ، 30 هزار میلیارد تومان منابع ارزی صندوق توسعه ملی است ، حدود28 هزار میلیار تومان مانده تسهیلات بانکه بین سالهای 84 تا 88 است که قرار شده در حوزه بنگاههای زود بازده مجدداً تزریق شود ، اعتبارات عمرانی 2.5 برابر شده نسبت به سال گذشته یعنی حدود 36 هزار میلیارد تومان ، اینها همه ظرفیت هایی است که در اقتصاد ما وجود دارد ، که اگر طرح های نیمه تمام تکمیل شوند ، می توانیم گامهای خوبی برداریم ، اما نماینده محترم دولت توضیح ندادند اینهمه ظرفیت ، چه برنامه ای را برای ایجاد شغل همراهی می کند.
 
 


نظرات بینندگان