arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۰

اولتیماتوم مجلس به آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در جلسه اخیر این کمیسیون مقرر شد که آموزش و پرورش طی 10 روز آینده، به سؤالات نمایندگان درباره طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنج‌شنبه پاسخ دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در جلسه اخیر این کمیسیون مقرر شد که آموزش و پرورش طی 10 روز آینده، به سؤالات نمایندگان درباره طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنج‌شنبه پاسخ دهد.

سعد‌الله نصیری قیداری با اشاره به جلسه عصر روز گذشته این کمیسیون با معاونان وزارت آموزش و پرورش برای بررسی طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنج‌شنبه اظهار داشت: در این جلسه که در ابتدا قرار بود وزیر آموزش و پرورش حضور یابد، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، معاونان آموزش ابتدایی و حقوقی این وزارتخانه، رئیس سازمان مدارس غیردولتی، مشارکت‌های مردمی و خانواده و نیز کارشناسانی از مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند.

وی با بیان اینکه جلسه تشکیل شده بسیار مفید بود، گفت: در این نشست دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه جزئیات طرح را تشریح کردند و پس از آن، برخی از اعضای کمیسیون نظرات خود را ارائه کردند که این نظرات و دیدگاه‌ها عمدتاً «انتقادی» بود.

تعطیلی روزهای پنج‌شنبه منوط به اقناع کمیسیون آموزش خواهد بود

نصیری قیداری تصریح کرد: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که وزارت آموزش و پرورش طی 10 روز آینده به تمام سؤالات نمایندگان که بسیار جدی و مهم است، پاسخ دهد و اگر کمیسیون به این نتیجه برسد که این طرح، طرح مفید و مثبتی است، از اجرای آن حمایت می‌کند و اگر اعضای کمیسیون قانع نشوند، اجرای آن متوقف شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: در هر صورت اجرای طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنجشنبه منوط به اقناع اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات خواهد بود.

 کاهش روزهای مفید سال به 160 روز

 نصیری قیداری در ادامه با اشاره به برخی از سؤالات و دغدغه‌های اعضای این کمیسیون که آموزش و پرورش باید به آنها پاسخ دهد، گفت: از جمله دغدغه‌ها این است که تعطیلی یک روزه مدارس عملاً باعث خواهد شد تا تعداد روزهای مفید و مؤثر در طول سال به 160 روز برسد، در حالی که بنا به اظهارات دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش استاندارد جهانی به طور متوسط 204 روز در سال است.

کاهش بهره‌وری روزانه به دلیل افزایش فعالیت

وی اضافه کرد: اشکال دیگر طرح این است که با افزایش یک ساعت به زمان فعالیت روزانه دبستانی‌ها و نگه داشتن طولانی‌تر بچه‌ها در مدرسه بهره‌وری در آموزش کاهش می‌یابد.

نصیری قیداری خاطرنشان کرد: در این رابطه یکی از اعضای کمیسیون این موضوع را مطرح کرد که 5 یا 6 روز فعالیت مدارس چندان مهم نیست بلکه محتوای ضعیف و خروجی نه چندان قوی و اُفت تحصیلی، نگرانی اصلی است چرا که کشورهایی در دنیا هستند که مدارس آنها با 5 روز فعالیت کار می‌کنند و موفق نیز هستند یا مدارسی هستند که 6 روز در هفته فعالیت می‌کنند و خروجی چندان مفیدی ندارند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: بر این اساس، مهم این است که ابزار لازم را برای فعالیت بهتر آموزش و پرورش داشته باشیم و تا این حد خود را مشغول به «شکل و ساختار» نکنیم و به «محتوا» بپردازیم چرا که مشکل اصلی در آنجاست.

وی ادامه داد: یکی دیگر از سؤالات مطرح از سوی نمایندگان به این موضوع بر می‌گردد که با توجه به دلایل ارائه شده از سوی آموزش و پرورش، معلمان یک روز در هفته وقت خالی بیشتری خواهند داشت تا به مطالعه و ارتقای خود بپردازند؛ در حالی که در حال حاضر از جاهای مختلف انتقاد می‌شود که بیشترین تعطیلی را در میان کارمندان، فرهنگیان دارند بنابراین اگر پنج‌شنبه‌ها نیز به این تعطیلی اضافه شود، مورد انتقاد دیگر دستگاه‌ها قرار می‌گیرد.

 نگرانی مدیران مدارس به خاطر تردّد همیشگی دبیرستانی‌ها در نوبت عصر

نصیری قیداری اظهار داشت: یکی دیگر از اشکالات مطرح از سوی نمایندگان به این مسئله بر می‌گردد که آموزش و پرورش بر اجرای طرح اصرار دارد و به خاطر این تأکید و اصرار، تمام مدارس ابتدایی به نوبت صبح منتقل می‌شوند و مدارس راهنمایی و دبیرستان در نوبت عصر ساماندهی خواهند شد.

 سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: با توجه به اینکه اغلب روستاها دبیرستان ندارند و به ناچار فرزندان آنها در مسافت‌های دورتر حاضر می‌شوند بنابراین با قرار گرفتن ثابت و همیشگی دبیرستان‌ها در نوبت عصر، برگشت دانش‌آموزان به روستاهای خود به ویژه برای دختران مشکل‌ساز خواهد بود و این موضوع از طرف مدیران مدارس نیز به ما منتقل شده است.

 آموزش و پرورش ابتدا مدیران مدارس را توجیه کند

نصیری قیداری تأکید کرد: برخی از مدیران مدارس نسبت به این طرح انتقاد دارند بنابراین تأکید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات این است که بهتر است آموزش و پرورش ابتدا مدیران خود را توجیه کند سپس به اجرای طرح بپردازد.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان اینکه طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنج‌شنبه، در عین حال نقاط مثبتی نیز دارد بیان کرد: از جمله نقاط مثبت مورد توجه این طرح این نکته است که لازم نیست دانش‌آموزان بر اساس روش سنتی حتماً در چارچوب کلاس درس به آموزش بپردازند، بلکه یک روز تعطیل بودن آنها باعث می‌شود تا بتوانند از مراکز مهم صنعتی، پارک‌های علم و فن‌آوری و مزارع تحقیقاتی بازدید کنند که این بسیار برای آنها مفید خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ علاوه بر آن، آموزش ضمن خدمت معلمان در روزهای پنج‌شنبه و ارتقای سطح علمی آنان و نیز صرفه‌جویی در مصرف انرژی به دنبال این تعطیلی نیز از دیگر نقاط قوت مورد نظر برخی از نمایندگان بوده است.

 برای تعطیلی پنج‌شنبه‌های دبستان‌ها باید 5 الی 10 سال آینده را لحاظ کنیم

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در مجموع نکات مثبت و منفی متعددی در این طرح وجود دارد که به نظر می‌رسد اگر گفت‌وگوی بیشتری میان نمایندگان و آموزش و پرورش صورت گیرد، ابعاد آن روشن‌تر خواهد شد.

نصیری قیداری خاطرنشان کرد: در این طرح باید شرایط 5 الی 10 سال آینده را لحاظ کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که اجرای آن باعث ارتقای آموزش و پرورش خواهد شد، از آن حمایت می‌کنیم و اگر معلوم شود که این طرح باعث افزایش نگرانی والدین می‌شود، متوقف کردن آن بهترین کار خواهد بود.
نظرات بینندگان