arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۴۷۷
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵

حاتمی‌کیا «چشم جنگ» را رونمایی کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابراهیم حاتمی‌کیا درباره مستند چشم جنگ که تهیه آن را بر عهده داشته است گفت: پرداختن به عکاسان جنگ و اینکه آیا می‌توان گفت که این موضوع وجود دارد و به آن پرداخت، موضوع این فیلم بوده است.

به گزارش ایسنا، ابراهیم حاتمی‌کیا که تهیه‌کنندگی فیلم مستند «چشم جنگ» را برعهده داشته است پیش از نمایش این فیلم اظهار کرد: خوشحالم که این فیلم ساخته شده و گرچه من تهیه‌کننده جدی‌ای نیستم فقط از این کار حمایت کردم تا ساخته شود و به نتیجه برسد.

این کارگردان سینما درباره سوژه این مستند نیز گفت پرداختن به عکاسان جنگ و اینکه آیا بعد از 25 سال از پایان جنگ می‌توان گفت که این موضوع وجود دارد و به آن پرداخت موضوع این فیلم بوده است.

حاتمی‌کیا درباره سعید صادقی که این فیلم با تمرکز بر فعالیت‌های او ساخته شده است گفت: روز اول یوسف (حاتمی‌کیا) به من گفت آقا سعید شورش کرده. وقتی پرسیدم چه شده گفت ما چند دوربین فیلمبرداری و تصویربردار بردیم اما او همه‌چیز را برهم زده است. فیلم گرفتن از یک آرتیست آسان نیست چون خودش به این کار آشناست و همیشه خودش را پشت دوربینش مخفی کرده است. به یوسف توصیه کردم دوربین‌ها را کنار بگذارد و به خود آقا سعید نزدیک شود.

یوسف حاتمی‌کیا کارگردان مستند چشم جنگ نیز پیش از نمایش این فیلم نیز گفت: از سعید صادقی تشکر می‌کنم که اجازه داد درباره‌اش فیلم بسازم و همچنین از آقای حاتمی‌کیا ممنونم که آمد و اعتماد آقا سعید را جلب کرد و گذاشت فیلم خودمان را بسازیم.

این کارگردان درباره ساخت این فیلم نیز گفت: وقتی با مهدی برجیان (کارگردان دیگر این فیلم) تصمیم گرفتیم درباره جنگ فیلم بسازیم می‌خواستیم فیلمی آرتیستیک بسازیم و بعد از کمی جست‌وجو آقای صادقی را پیدا کردیم. در طول ساخت این مستند غربت او و همه آدم‌هایی را که در عکس‌هایش بودند دیدیم اما دنبال آن نبودیم که این تلخی را در فیلم نشان بدهیم.

در این مراسم اکران خصوصی، نرگس آبیار کارگردان سینما نیز درباره این فیلم گفت: من داور جشنواره سینما حقیقت بودم و اولین بار فیلم را آن‌جا دیدم. صمیمیت و صداقتی در فیلم هست که برای من بسیار قابل احترام است. شخصیتی که در فیلم به او پرداخته شده یک عکاس جنگ است که بی‌واسطه و غریزی به آدم‌های جنگ نگاه کرده و به همین دلیل کارش به دل می‌نشیند. او آدمی است که خودش را نادیده گرفته و وقف دیگران کرده است. مانند کسانی که در جنگ وقف دیگری کرده بودند و این عمل بی‌چشم‌داشت آن‌ها توسط این عکاس ثبت شده است.

کارگردان فیلم نفس ادامه داد: در میان فیلم‌های جنگ که دیده‌ام این بی‌واسطه‌بودن در این فیلم بیشتر وجود دارد و در این فیلم می‌فهمیم که این جنگ را پابرهنه‌ها به پیش برده‌اند و برخلاف تصور همه که آن‌ها در وضع خوبی زندگی می‌کنند می‌بینیم که در وضعی بسیار معمولی و حتی پایین‌تر از آن زندگی می‌کنند.

فیلم مستند «چشم جنگ» که در طول دو سال ساخته شده است از چهارشنبه (31 شهریور) با مدت زمان 60 دقیقه در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش درآمده است.
نظرات بینندگان