arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۱ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵

مأموریت «روحانی» در سازمان ملل از نگاه نیویورک تایمز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره حضور رئیس‌جمهور ایران در نیویورک نوشته است که او جهت انجام یک ماموریت مهم برای آینده سیاسی خود به مجمع عمومی سازمان ملل آمده است.

به گزارش  انتخاب ، در حالی که قرار است تا ساعاتی دیگر رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند، نیویورک تایمز از «مأموریت» آقای حسن روحانی در سفر به نیویورک سخن گفته است.

روزنامه آمریکایی در گزارشی درباره حضور رئیس‌جمهور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نوشته است: «حسن روحانی برای آزاد کردن ایران از محدودیت‌ها و فشارهای آمریکا تلاش می‌کند».

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: «روحانی در ماموریتی در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود که می‌تواند بر روی اینکه او شغل خودش را حفظ کند هم تاثیر داشته باشد و آن ماموریت آن است که آمریکا را به توقف مسدود کردن تعاملات بانکی با ایران بکشاند و سوق دهد».

این روزنامه ادامه می‌دهد: «قرار بود که توافق تاریخی بین کشورش (ایران) و آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی بر سر برنامه هسته‌ای مورد اختلاف ایران سبب پایان تحریم‌ها شامل محدودیت‌های مالی شود. در حالی که ایران در فروش نفت خود موفق بوده است اما محدودیت‌های بانکی آمریکا که پیش از اختلافات هسته‌ای وجود داشته، در برابر افزایش تجارت بین ایران و شرکای تجاری اروپایی‌اش مانع ایجاد کرده است».

روزنامه آمریکایی تصریح می‌کند: «بانک‌های اروپایی از ترس تنبیه‌ها و مجازات‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا برای پروژه‌های بزرگ و کلان در ایران، اعتبار تامین نکرده‌اند. در واقع باید گفت که به دلیل مقررات و قوانین آمریکا، تقریبا غیرممکن است که بازرگانان معمولی به ایران پول تبادل کنند یا از این کشور به خارج تبادل پولی داشته باشند که این مشکل، به طرز شدیدی برای آقای روحانی ناامیدکننده بوده است کسی که توافق هسته‌ای را با قول یک دوره اقتصادی تازه به پیش برده و پرورش داده است».

نیویورک تایمز در ادامه استفاده آمریکایی‌ها از لفظ «تندرو» برای خطاب قرار دادن گروه‌های سیاسی در ایران، بار دیگر ضمن استفاده از این لفظ می‌نویسد: «آقای روحانی در پنج ماه آینده با انتخابات مواجه است و مخالفان تندروی او در حال تیز کردن چاقوهایشان هستند».

این رسانه غربی می‌افزاید: «انتظار می‌رود که آقای روحانی با توجه به در معرض خطر بودن آینده سیاسی خود، با سران دیگر کشورها برای اعمال فشار بر آمریکایی‌ها لابی کند. به دلیل آنکه هنوز هیچ روابط دیپلماتیکی بین آمریکا و ایران وجود ندارد، انتظار این موضوع نمی‌رود که او(روحانی) مستقیما با رئیس‌جمهور اوباما صحبت کند».

در پایان این گزارش می‌خوانیم: «محمد جواد ظریف وزیر خارجه آقای روحانی و کسی که با جان کری همتای آمریکایی خود حرف می‌زند، خواستار یک جلسه ویژه با حضور همه طرف‌های درگیر در توافق هسته‌ای در حاشیه نشست مجمع عمومی شده است».
منبع: فارس
نظرات بینندگان