دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | Monday, 08 March 2021
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ | Monday, 08 March 2021
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / سود سهام عدالت تعیین شد

ویدیو / سود سهام عدالت تعیین شد

ویدیو / صداوسیما تصویر همه اسکی‌بازان دختر را سیاه و سفید پخش کرد!

ویدیو / صداوسیما تصویر همه اسکی‌بازان دختر را سیاه و سفید پخش کرد!

ویدیو / تصاویر اصابت موشک نیروهای یمنی به شرق عربستان

ویدیو / تصاویر اصابت موشک نیروهای یمنی به شرق عربستان

ویدیو / زالی: با عدم رعایت پروتکل ها در اسفند شاهد افزایش بستری‌ها در نوروز خواهیم بود

ویدیو / زالی: با عدم رعایت پروتکل ها در اسفند شاهد افزایش بستری‌ها در نوروز خواهیم بود

ویدیو / اتفاق عجیب در لیگ برتر/ ماشین‌سازی نیمه دوم را با ۱۲ بازیکن آغاز کرد!

ویدیو / اتفاق عجیب در لیگ برتر/ ماشین‌سازی نیمه دوم را با ۱۲ بازیکن آغاز کرد!

ویدیو/ لحظه خداحافظی آیت‌الله سیستانی با پاپ فرانسیس

ویدیو/ لحظه خداحافظی آیت‌الله سیستانی با پاپ فرانسیس

کد خبر: ۲۹۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵
صفحه نخست >> سیاست
پ

حاتمی‌کیا: شاید تحت تاثیر سینمای آمریکا باشم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابراهیم حاتمی‌کیا با بیان اینکه شاید من هم تحت تاثیر سینمای آمریکا باشم که قهرمان دارد، اظهار کرد: من می‌خواهم نسبتی بین اثرم و خودم وجود داشته باشد که برای این کار باید روی یک شخصیت متمرکز باشم و حرفم را بزنم و برای این کار قهرمان ساخته می‌شود.

به گزارش انتخاب ، ابراهیم حاتمی‌کیا که در کارگاه انتقال تجربه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت در پردیس ملت سخن می‌گفت، با بیان اینکه بعد از 3 دهه فیلم‌سازی چیزی که به آن رسیده‌ام این است که فیلمساز چه موقع می‌تواند هویت داشته باشد و به رنگ و طعم خاص خود برسد. اگر استادان و متولیان اجازه بدهند فیلمساز خودش باشد و جهان خود را خلق کند شاید در چند فیلم اول ملموس نباشد اما این‌ها ذخیره‌هایی است برای پرتاب مهمی که می‌تواند در سینما برای یک فیلمساز اتفاق بیفتد.

حاتمی‌کیا ادامه داد: من با فیلمسازی آماتور وارد این حوزه شدم و به ما یاد دادند که با فیلم سوپر 8 کار کنیم و قدم به قدم پیش برویم و این تربیت برای من 3 سال طول کشید اما وقتی با فیلم هویت وارد سینمای حرفه‌ای شدم اندوخته‌ای داشتم و به این عرصه پرتاب نشدم.

کارگردان فیلم "مهاجر" با بیان اینکه عده‌ای نیز با دستیاری کارگردانان دیگر وارد سینما می‌شوند که من از بابت پیداکردن الفبای شخصی به این دسته از افراد مشکوکم، اظهار کرد: بیش از 90 درصد فیلمسازان ما این‌طور هستند و کارهای آن‌ها هویت ندارد و گرچه می‌توانند فیلم‌های متنوعی بسازند اما به نوعی مرده‌شور می‌شوند.

او ادامه داد: جز در مقطع اول که ما آماتور بودیم کسی بالای سر من نبود. وقتی هم جنگ شروع شد من دوست داشتم با فیلم سوپر 8 کار کنم نه با فیلم 16 میلی‌متری که افراد حرفه‌ای‌تر با آن کار می‌کردند. چون با فیلم سوپر8 می‌توانستم نگاه خاص خود را داشته باشم و فیلم‌های دیده‌بان و مهاجر هم به نوعی دنباله همین نگاه است.

کارگردان فیلم "بادیگارد" با بیان اینکه افرادی که از عرصه مستند وارد سینما می‌شوند عمیق‌تر هستند، توضیح داد: این دسته از فیلمسازان آداب تحقیق و حفظ فاصله با سوژه را یاد گرفته‌اند و کسی که به طور اصولی در حوزه مستند تربیت شده، وقتی وارد سینمای داستانی می‌شود نگاه عمیق‌تر و محترمانه‌تری به سوژه دارد. البته این موضوع قطعی نیست و موارد استثناء هم وجود دارد.

حاتمی‌کیا که موضوع بحث خود در این نشست را به هویت فیلمساز در آثارش اختصاص داده بود، اظهار کرد: هرکدام از ما فیلمسازان ویژگی‌هایی داریم که می‌تواند چیزهای متفاوتی از آن بیرون بیاید. در غیر این صورت به سمت تکرار قواعد مشخص و مشابه می‌رویم و گاه سیستم آموزشی ما را به این سمت می‌کشد چه از سوی هنرآموزی که تلاش می‌کند زودتر به فیلمسازی حرفه‌ای برسد چه از طرف کسانی که بالای سر او هستند و در نهایت چیزی از فردیت آن فیلمساز باقی نمی‌ماند. زمانی که من فیلم هویت را ساختم تصمیم گرفتم مانند بچه‌های روایت فتح اسمم را در تیتراژ نزنم اما در جشنواره آن سال این بحث پیچید که فیلم آن‌قدر بد شده که اسم کارگردان را در تیتراژ نزدند. از آنجا فهمیدم که سینما هنر فردیت است.

حاتمی‌کیا با بیان اینکه گاهی در بعضی از فیلم‌ها نوعی دروغ را احساس می‌کنیم چون چیزی از خود کارگردان در آن نمی‌بینیم، ادامه داد: این نداشتن اثر انگشت کارگردان است که باعث می‌شود احساس کنیم یک جای کار می‌لنگد. گاهی هدف ما این است که فیلم بسازیم تا مقبولیت شخصی پیدا کنیم اما گاهی برای مقبولیت خود اثر بین مردم، فیلم می‌سازیم. اگر فیلمساز دنبال مقبولیت شخصی باشد چیزهایی را از دست می‌دهد اما اگر فیلمساز با اثر خود ارتباط مستقیم داشته باشد این در کارش دیده می‌شود و اگر فیلم با سازنده خودش نسبتی داشته باشد اتفاق خوبی رخ می‌دهد.

کارگردان فیلم «چ» با بیان اینکه باید هر آنچه را هستیم تقویت کنیم اظهار کرد: گاه به فردی که لائیک است سفارش کار مذهبی می‌دهند و او هم چون سرخورده است قبول می‌کند و برای تلویزیون کار می‌کند اما بعدها اظهار پشیمانی می‌کند. من با مرحوم سلحشور و مرحوم ملاقلی‌پور نمی‌توانستم کنار بیایم اما به جهان آن‌ها احترام می‌گذاشتم زمانی هم که مسعود ده‌نمکی با اخراجی‌ها تازه به سینما آمده بود همه به او حمله می‌کردند اما وقتی من فیلم را نگاه کردم دیدم حرف‌هایی در آن هست که مال خود ده‌نمکی است و این خود اوست.

کارگردان فیلم «گزارش یک جشن» با بیان اینکه من میان همکارانم فیلمسازی معرفی می‌شدم که آزاد است هرآنچه دلش می‌خواهد بسازد، گفت: اما این‌طور نبود و من بابت فیلم‌هایی که می‌سازم بسیار تحقیق و مداقه می‌کنم و برای ساخت آن‌ها می‌جنگم. از فیلم مهاجر که یک فرمانده به نیروی زیردست خودش کشیده می‌زد و برخی آن را توهین به رزمندگان تلقی کردند و گفتند باید این صحنه حذف شود تا همین امروز می‌توانم بگویم کجاها برای پخش فیلمم جنگیده‌ام.

وی ادامه داد:‌ فیلمساز باید به خودش رجوع کند و به آنچه خودش هست و اعتقاد دارد، تکیه کند و جز یک سری قواعد کلی هیچ قبله‌ای بیرون از فیلمساز وجود ندارد. اگر فیلمساز خودش باشد و دروغ نگوید به اینکه حرفی بزند و فیلمی بسازد که به آن اعتقاد ندارد شرف دارد.

حاتمی‌کیا با بیان اینکه امروز در رسانه‌ها بحثی مطرح شده که آیا فیلمساز می‌تواند حامل محتوا باشد یا نه و آیا فیلمساز باید جهان ارزشی خود را تعریف کند یا نه، اظهار کرد: گاهی ما برای گفتن حرف خاصی به سینما آمده‌ایم اما برخی این نگاه را سرکوب می‌کنند و می‌گویند فیلمساز نباید ایدئولوژیک باشد من این حرف را نمی‌فهمم. ایدئولوژیک بودن دروغین است که می‌تواند بد باشد اما مگر می‌شود آدم ایدئولوژی نداشته باشد. همه ما ایدئولوژی و نگاه سیاسی داریم و برای بیان آن تکنیک‌های سینمایی را یاد می‌گیریم. من فیلمسازی نمی‌شناسم که سرش به تنش بیارزد اما ایدئولوژی خود را نداشته باشد. دعوا از زمانی آغاز می‌شود که حرفی که فیلمساز می‌زند حرف خودش نباشد.

این کارگردان سینما در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره وجود قهرمان در فیلم‌هایش نیز گفت: نمی‌توانم بگویم از ابتدا راهی را انتخاب کردم که در آن قهرمان وجود داشته باشد. برای من اول شخص خودم مهم است و دوست دارم داستان فیلم را روی یک شخص متمرکز کنم. به مرور دیدم این کار توفیق دارد و داستان فیلم هم متمرکزتر می‌شود. شاید هم من تحت تاثیر سینمای آمریکا باشم که قهرمان دارد اما در اصل می‌خواهم نسبتی میان فیلم‌هایم با خودم ایجاد کنم و می‌بینیم برای این کار باید روی یک شخصیت متمرکز باشم تا حرفم را بزنم و از این میان قهرمان ساخته می‌شود.

حاتمی‌کیا درباره لزوم وجود نگاه تازه در فیلمسازی دفاع مقدس نیز گفت: من در تربیت آماتوری خودم آموختم که زوایای تازه را پیدا کنم و راهی که دیگران رفته‌اند را نروم. در فیلم‌های امروزی حتی از منظر ریخت‌شناسی هم دنبال چیزهای تازه نیستم. من مدت‌هاست تشنه نگاه‌های تازه در فیلم‌ها هستم اما انگار کسی کاری به این حرف‌ها ندارد و نگاه‌ها همه تکراری است.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران درباره تفاوت دفاع در جنگ ما با سایر جنگ‌های دفاعی نیز توضیح داد: من با تاکتیک‌های تبلیغاتی کشور کاری ندارم. عبارت دفاع مقدس هم یک عبارت تبلیغاتی بود که استفاده شد. این حرف در حوزه فیلمسازی بی‌معنی است. ما باید خودمان این تقدس را نشان بدهیم و تقدس باید در کار من دیده شود. در حوزه فیلمسازی نباید این کلمه را جدی گرفت. چون پیشاپیش تکلیف فیلمساز را روشن می‌کند در حالی که ممکن است من به این رویداد بپردازم و یک شکست از آن بیرون بیاورم که دیگر ربطی به تقدس نداشته باشد.
لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

 تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

تصاویر حیرت‌انگیز ناسا از «مریخ»

 نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

نکات جالبی که درباره مغز نمی‌دانید

 گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

گریم جالب طناز طباطبایی در فیلمی که هشت سال توقیف بود

 قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

قدیمی‌ترین عکس هوایی تهران!

 ۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

۸ عادت سمی که شما را از شادی محروم می کنند

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: مسابقات هاکی روی یخ جام سپهبد سلیمانی

تصاویر: مسابقات هاکی روی یخ جام سپهبد سلیمانی

۲/۴
تصاویر: قوهای مهاجر تالاب «سرخ‌رود»

تصاویر: قوهای مهاجر تالاب «سرخ‌رود»

۳/۴
تصاویر: قالیشویان تهران

تصاویر: قالیشویان تهران

۴/۴
تصاویر: دیدار وزیران خارجه ایران و ایرلند

تصاویر: دیدار وزیران خارجه ایران و ایرلند

ببینید!

ویدیو / توانگر، نماینده تهران: این چه بازیست که مجلس می‌خواهد گران شدن اینترنت را گردن دولت بیاندازد؟

تماشا کنید: ماندگار در تاریخ / همه آنچه درباره دیدار تاریخی پاپ فرانسیس و آیت الله سیستانی می‌دانیم

ویدیو / ماجرای زد و خورد فیس‌بوک و استرالیا + زیرنویس فارسی

ویدیو / وزیر علوم: ۱۴۰۱ مدلی جدید از کنکور را معرفی می‌کنیم

ویدیو / استقبال از پاپ در خیابان‌های بغداد و مسیر عبور کاروان حامل وی

ویدیو/ حجت الاسلام رفیعی: مگر پیامبران در برنامه‌های خود کاملا موفق بودند که ما در اهداف انقلاب باشیم

ویدیو / تصاویری از تصادف اتوبوس با کامیون در جاده منوجان به رودان

آرشیو
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

واکنش مادر علی انصاریان به صحبت های آسیه اسدزاده: مگر می شود على نامزد داشته باشد و من ندانم؟

تغییر فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا؛ سردار هوشی سادات جایگزین سردار سعید محمد شد

قیمت سکه و طلا، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

اگر ظریف را تایید صلاحیت نکنند، دیگر چه کسی را می‌خواهند بگذارند بیاید؟ / اگر نگذارند بقیه بیایند، راست می‌گویند که اصولگرایان پیروز محتوم انتخاباتند / عارف، کاندیدای ترجیحی حاکمیت؟ ممکن است او را بپذیرند / به جلیلی گفتم اصلا برجام بد؛ بگویید نقشه جایگزین تان چیست؟ جلیلی جوابی نداد / جامعه به نظر من امکان ادامه ندارد؛ احتمال طوفان وجود دارد / با پان ترک‌ها هیچ حرفی ندارم

سردار سعید محمد حضورش در انتخابات ۱۴۰۰ را تایید کرد

خلاقیت دختر فداکار برای ملاقات پدرش

هفت «نه» مهم آیت الله سیستانی

ساسی مانکن، سمیه نرو و باقی ماجرا

پرداخت وام ۱۵۰ میلیونی به خانوارهای دهک ۱ تا ۳

ویدیو / طرح مجلس برای اختیاری کردن سربازی

معاون وزارت آموزش: مدارس کشور در سال آینده تحت هر شرایطی بازگشایی خواهند شد

واکنش مادر علی انصاریان به صحبت های آسیه اسدزاده: مگر می شود على نامزد داشته باشد و من ندانم؟

ورود سامانه جوی جدید و ۳ روز بارش در کشور/ وزش باد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر و هشدار به ۵ استان

نشانه هایی که می گویند بایدن «شیفته» ایران است و در حال دوری از عربستان!

امکان دریافت وام بانکی برای همه صاحبان سهام عدالت فراهم شد

بازار خودرو سکته کرد / پژو ۲۰۶ تا ۵۲ میلیون، سمند ۱۴ میلیون، پژو ۴۰۵ تا ۱۵ میلیون و تیبا ۲۶ میلیون ارزان شد / پراید ۹۰ میلیونی هم خریدار ندارد

جو بایدن پیروز انتخابات معرفی شد / فاکس نیوز، آسوشیتدپرس، سی ان ان و ان بی سی این خبر را اعلام کرده اند / بیانیه ترامپ: نتیجه انتخابات هنوز قطعی نشده / پیشنهاد داماد ترامپ به او برای پذیرش شکست

استفتاء مهم ایت الله سیستانی در باره مراسم عزاداری امام حسین (ع)

ترامپ: ایران اگر کرم بریزد بلایی سرش می آوریم که تا حالا سابقه نداشته!

دانش‌آموز ممتاز تهرانی بعد از کنکور خودکشی کرد

جدول غیررسمی افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری / افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی حقوق ها

مدیرعامل سایپا: خیال همه را از پراید راحت کردیم

ویدیو/ کتک زدن یک زن افغانستانی توسط مامور نیروی انتظامی

خواندنی ها
مانیتورینگ هوشمند ضربان قلب+تصاویر

مانیتورینگ هوشمند ضربان قلب+تصاویر

عینک هوشمند 《 XR۱ AR Smart》 در راه است

عینک هوشمند 《 XR۱ AR Smart》 در راه است

برند اوپو از هواوی سبقت گرفت و بر تخت سلطنت گوشی‌های هوشمند چین نشست

برند اوپو از هواوی سبقت گرفت و بر تخت سلطنت گوشی‌های هوشمند چین نشست

خلاقیت دختر فداکار برای ملاقات پدرش

خلاقیت دختر فداکار برای ملاقات پدرش

آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: مسابقات هاکی روی یخ جام سپهبد سلیمانی

تصاویر: قوهای مهاجر تالاب «سرخ‌رود»

تصاویر: قالیشویان تهران

تصاویر: دیدار وزیران خارجه ایران و ایرلند

یک منبع در عربستان به هدف حمله قرار گرفتن تاسیسات نفتی اعتراف کرد

ویدیو / سود سهام عدالت تعیین شد

یادداشت‌های محمدعلی فروغی، دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۲۹۸؛ بلشویک‌ها در ایران پرپاگاند می‌کنند

یادداشت‌های ناصرالدین‌شاه، جمعه ۱۷ اسفند ۱۲۴۵؛ شلوار ماهوتِ آبیِ زنجیره‌دار پوشیده بودم، خیلی خنده داشت

ویدیو / صداوسیما تصویر همه اسکی‌بازان دختر را سیاه و سفید پخش کرد!

یک منبع در عربستان به هدف حمله قرار گرفتن تاسیسات نفتی اعتراف کرد

تایمز: طرف‌های غربی برای آزادسازی «محمد بن نایف» به عربستان فشار می‌آورند

استاندار تهران: تصمیم گیری سفر به خارج از پایتخت به هفته بعد موکول شد

عراقچی خطاب به آمریکا: اگر جدی هستید به برجام برگردید

تحرک دیپلماتیک وسیع برای برقراری آتش بس میان انصارالله و عربستان / رسانه های یمنی: تماس‌ها بین حوثی ها و ریاض و نماینده ویژه آمریکا در جریان است

«لایحه نظام رتبه بندی حرفه ای معلمان» تصویب شد

وزیر دفاع آمریکا: در حال ارزیابی حملات راکتی به عین الاسد هستیم / ایرانی‌ها باید بدانند ما از نیروهای خود دفاع می کنیم؛ پاسخ ما قابل تامل خواهد بود

ارتش آمریکا: دو بمب‌افکن به حریم هوایی خاورمیانه اعزام شد / همراهی جنگنده‌های اسرائیل، قطر و عربستان

المیادین: هیچ دلیلی برای عملیات ایران علیه کشتی اسرائیلی، آن هم در آستانه انتخابات این رژیم وجود ندارد

در دیدار ظریف و وزیر خارجه ایرلند چه گذشت؟

تست منفی ۱۵ مسافر از امارات به ایران تقلبی از آب درآمد!

رونمایی آمریکا از طرح جدید صلح برای افغانستان: نشستی جهانی با حضور کشورهایی مثل ایران، روسیه، چین و آمریکا

واکنش انگلیس به باز شدن پابند «نازنین زاغری»: باید به او اجازه داده شود هرچه زودتر به بریتانیا بیاید

حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی: ۳ میلیارد دلار از منابع ایران در کره جنوبی، عراق و عمان آزاد شد

وزارت کشور: جمعیت امام ‌علی (ع) به دلیل انحراف از اساسنامه و عدم تمکین به تذکرات منحل شد

هفت «نه» مهم آیت الله سیستانی

جزئیات افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان و دریافتی بالای ۱۰ میلیون

دلار در صرافی های بانکی وارد کانال ۲۳ هزار تومان شد

تماس تلفنی مهندس موسوی و زهرا رهنورد با محمد توسلی

رییس مرکز ملی فضای مجازی: مجوز مذاکره با گوگل، اینستاگرام و واتس‌اپ صادر شد

قیمت سکه و طلا، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

قیمت دلار و یورو در بازار آزاد، امروز ۱۷ اسفند ۹۹

وزیر دفاع: تل‌آویو و حیفا با اشاره فرمانده معظم کل قوا با خاک یکسان می‌شود

زاکانی: تا بحث تحریم‌ها وجود دارد FATF رأی نمی‌آورد

جدیدترین آمار همه گیری کرونا/ بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قربانی در جهان

رئیس علوم پزشکی اهواز: تخت کم بیاوریم، گرفتاری بزرگی خواهیم داشت/ آغاز واکسیناسیون بیماران خاص خوزستان از هفته آینده

آرشیو
وبگردی

چهره ساده فریبا نادری+عکس

خواهرم را کتک زدم تا با جوانی که عاشقش شده بود ازدواج نکند/ وقتی او را هل دادم سرش به دیوار خورد و ... تمام

دختر ۷ساله هزینه‌های جراحی مغز خود را تأمین کرد

جدایی پژمان از سام؛ پایانِ لورل هاردیِ ایرانی

حال درخت ۲۰۰میلیاردی ما چطوره؟

سریال منوچهر هادی، نیامده، فحش خورد

اقدام به خودکشی سه دختر نوجوان دهدشتی

  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۲۹۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵
صفحه نخست >> سیاست
پ

حاتمی‌کیا: شاید تحت تاثیر سینمای آمریکا باشم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ابراهیم حاتمی‌کیا با بیان اینکه شاید من هم تحت تاثیر سینمای آمریکا باشم که قهرمان دارد، اظهار کرد: من می‌خواهم نسبتی بین اثرم و خودم وجود داشته باشد که برای این کار باید روی یک شخصیت متمرکز باشم و حرفم را بزنم و برای این کار قهرمان ساخته می‌شود.

به گزارش انتخاب ، ابراهیم حاتمی‌کیا که در کارگاه انتقال تجربه چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت در پردیس ملت سخن می‌گفت، با بیان اینکه بعد از 3 دهه فیلم‌سازی چیزی که به آن رسیده‌ام این است که فیلمساز چه موقع می‌تواند هویت داشته باشد و به رنگ و طعم خاص خود برسد. اگر استادان و متولیان اجازه بدهند فیلمساز خودش باشد و جهان خود را خلق کند شاید در چند فیلم اول ملموس نباشد اما این‌ها ذخیره‌هایی است برای پرتاب مهمی که می‌تواند در سینما برای یک فیلمساز اتفاق بیفتد.

حاتمی‌کیا ادامه داد: من با فیلمسازی آماتور وارد این حوزه شدم و به ما یاد دادند که با فیلم سوپر 8 کار کنیم و قدم به قدم پیش برویم و این تربیت برای من 3 سال طول کشید اما وقتی با فیلم هویت وارد سینمای حرفه‌ای شدم اندوخته‌ای داشتم و به این عرصه پرتاب نشدم.

کارگردان فیلم "مهاجر" با بیان اینکه عده‌ای نیز با دستیاری کارگردانان دیگر وارد سینما می‌شوند که من از بابت پیداکردن الفبای شخصی به این دسته از افراد مشکوکم، اظهار کرد: بیش از 90 درصد فیلمسازان ما این‌طور هستند و کارهای آن‌ها هویت ندارد و گرچه می‌توانند فیلم‌های متنوعی بسازند اما به نوعی مرده‌شور می‌شوند.

او ادامه داد: جز در مقطع اول که ما آماتور بودیم کسی بالای سر من نبود. وقتی هم جنگ شروع شد من دوست داشتم با فیلم سوپر 8 کار کنم نه با فیلم 16 میلی‌متری که افراد حرفه‌ای‌تر با آن کار می‌کردند. چون با فیلم سوپر8 می‌توانستم نگاه خاص خود را داشته باشم و فیلم‌های دیده‌بان و مهاجر هم به نوعی دنباله همین نگاه است.

کارگردان فیلم "بادیگارد" با بیان اینکه افرادی که از عرصه مستند وارد سینما می‌شوند عمیق‌تر هستند، توضیح داد: این دسته از فیلمسازان آداب تحقیق و حفظ فاصله با سوژه را یاد گرفته‌اند و کسی که به طور اصولی در حوزه مستند تربیت شده، وقتی وارد سینمای داستانی می‌شود نگاه عمیق‌تر و محترمانه‌تری به سوژه دارد. البته این موضوع قطعی نیست و موارد استثناء هم وجود دارد.

حاتمی‌کیا که موضوع بحث خود در این نشست را به هویت فیلمساز در آثارش اختصاص داده بود، اظهار کرد: هرکدام از ما فیلمسازان ویژگی‌هایی داریم که می‌تواند چیزهای متفاوتی از آن بیرون بیاید. در غیر این صورت به سمت تکرار قواعد مشخص و مشابه می‌رویم و گاه سیستم آموزشی ما را به این سمت می‌کشد چه از سوی هنرآموزی که تلاش می‌کند زودتر به فیلمسازی حرفه‌ای برسد چه از طرف کسانی که بالای سر او هستند و در نهایت چیزی از فردیت آن فیلمساز باقی نمی‌ماند. زمانی که من فیلم هویت را ساختم تصمیم گرفتم مانند بچه‌های روایت فتح اسمم را در تیتراژ نزنم اما در جشنواره آن سال این بحث پیچید که فیلم آن‌قدر بد شده که اسم کارگردان را در تیتراژ نزدند. از آنجا فهمیدم که سینما هنر فردیت است.

حاتمی‌کیا با بیان اینکه گاهی در بعضی از فیلم‌ها نوعی دروغ را احساس می‌کنیم چون چیزی از خود کارگردان در آن نمی‌بینیم، ادامه داد: این نداشتن اثر انگشت کارگردان است که باعث می‌شود احساس کنیم یک جای کار می‌لنگد. گاهی هدف ما این است که فیلم بسازیم تا مقبولیت شخصی پیدا کنیم اما گاهی برای مقبولیت خود اثر بین مردم، فیلم می‌سازیم. اگر فیلمساز دنبال مقبولیت شخصی باشد چیزهایی را از دست می‌دهد اما اگر فیلمساز با اثر خود ارتباط مستقیم داشته باشد این در کارش دیده می‌شود و اگر فیلم با سازنده خودش نسبتی داشته باشد اتفاق خوبی رخ می‌دهد.

کارگردان فیلم «چ» با بیان اینکه باید هر آنچه را هستیم تقویت کنیم اظهار کرد: گاه به فردی که لائیک است سفارش کار مذهبی می‌دهند و او هم چون سرخورده است قبول می‌کند و برای تلویزیون کار می‌کند اما بعدها اظهار پشیمانی می‌کند. من با مرحوم سلحشور و مرحوم ملاقلی‌پور نمی‌توانستم کنار بیایم اما به جهان آن‌ها احترام می‌گذاشتم زمانی هم که مسعود ده‌نمکی با اخراجی‌ها تازه به سینما آمده بود همه به او حمله می‌کردند اما وقتی من فیلم را نگاه کردم دیدم حرف‌هایی در آن هست که مال خود ده‌نمکی است و این خود اوست.

کارگردان فیلم «گزارش یک جشن» با بیان اینکه من میان همکارانم فیلمسازی معرفی می‌شدم که آزاد است هرآنچه دلش می‌خواهد بسازد، گفت: اما این‌طور نبود و من بابت فیلم‌هایی که می‌سازم بسیار تحقیق و مداقه می‌کنم و برای ساخت آن‌ها می‌جنگم. از فیلم مهاجر که یک فرمانده به نیروی زیردست خودش کشیده می‌زد و برخی آن را توهین به رزمندگان تلقی کردند و گفتند باید این صحنه حذف شود تا همین امروز می‌توانم بگویم کجاها برای پخش فیلمم جنگیده‌ام.

وی ادامه داد:‌ فیلمساز باید به خودش رجوع کند و به آنچه خودش هست و اعتقاد دارد، تکیه کند و جز یک سری قواعد کلی هیچ قبله‌ای بیرون از فیلمساز وجود ندارد. اگر فیلمساز خودش باشد و دروغ نگوید به اینکه حرفی بزند و فیلمی بسازد که به آن اعتقاد ندارد شرف دارد.

حاتمی‌کیا با بیان اینکه امروز در رسانه‌ها بحثی مطرح شده که آیا فیلمساز می‌تواند حامل محتوا باشد یا نه و آیا فیلمساز باید جهان ارزشی خود را تعریف کند یا نه، اظهار کرد: گاهی ما برای گفتن حرف خاصی به سینما آمده‌ایم اما برخی این نگاه را سرکوب می‌کنند و می‌گویند فیلمساز نباید ایدئولوژیک باشد من این حرف را نمی‌فهمم. ایدئولوژیک بودن دروغین است که می‌تواند بد باشد اما مگر می‌شود آدم ایدئولوژی نداشته باشد. همه ما ایدئولوژی و نگاه سیاسی داریم و برای بیان آن تکنیک‌های سینمایی را یاد می‌گیریم. من فیلمسازی نمی‌شناسم که سرش به تنش بیارزد اما ایدئولوژی خود را نداشته باشد. دعوا از زمانی آغاز می‌شود که حرفی که فیلمساز می‌زند حرف خودش نباشد.

این کارگردان سینما در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره وجود قهرمان در فیلم‌هایش نیز گفت: نمی‌توانم بگویم از ابتدا راهی را انتخاب کردم که در آن قهرمان وجود داشته باشد. برای من اول شخص خودم مهم است و دوست دارم داستان فیلم را روی یک شخص متمرکز کنم. به مرور دیدم این کار توفیق دارد و داستان فیلم هم متمرکزتر می‌شود. شاید هم من تحت تاثیر سینمای آمریکا باشم که قهرمان دارد اما در اصل می‌خواهم نسبتی میان فیلم‌هایم با خودم ایجاد کنم و می‌بینیم برای این کار باید روی یک شخصیت متمرکز باشم تا حرفم را بزنم و از این میان قهرمان ساخته می‌شود.

حاتمی‌کیا درباره لزوم وجود نگاه تازه در فیلمسازی دفاع مقدس نیز گفت: من در تربیت آماتوری خودم آموختم که زوایای تازه را پیدا کنم و راهی که دیگران رفته‌اند را نروم. در فیلم‌های امروزی حتی از منظر ریخت‌شناسی هم دنبال چیزهای تازه نیستم. من مدت‌هاست تشنه نگاه‌های تازه در فیلم‌ها هستم اما انگار کسی کاری به این حرف‌ها ندارد و نگاه‌ها همه تکراری است.

وی در پایان در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران درباره تفاوت دفاع در جنگ ما با سایر جنگ‌های دفاعی نیز توضیح داد: من با تاکتیک‌های تبلیغاتی کشور کاری ندارم. عبارت دفاع مقدس هم یک عبارت تبلیغاتی بود که استفاده شد. این حرف در حوزه فیلمسازی بی‌معنی است. ما باید خودمان این تقدس را نشان بدهیم و تقدس باید در کار من دیده شود. در حوزه فیلمسازی نباید این کلمه را جدی گرفت. چون پیشاپیش تکلیف فیلمساز را روشن می‌کند در حالی که ممکن است من به این رویداد بپردازم و یک شکست از آن بیرون بیاورم که دیگر ربطی به تقدس نداشته باشد.
قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • اخبار انتخابات ۱۴۰۰
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • آی تی و فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"