arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵

توضیحی درباره حذف درس «شهید فهمیده» از کتب درسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور ضمن اشاره به جایگاه ادبیات مقاومت در دفاع مقدس در کتب درسی به اخبار اخیر مبنی بر حذف درس مربوط به «شهید فهمیده» از کتاب پایه ششم واکنش نشان داد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در نشست خبری یازدهمین جشنواره تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی در پاسخ به پرسشی درباره ادبیات مقاومت و میزان توجه به آن در کتب درسی با توجه به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس اظهار کرد: سال‌هاست رویکرد ما توجه به ادبیات مقاومت، جهاد و شهادت است و در کتب درسی تمرکز ویژه‌ای بر آن داریم.
 
وی افزود: امروز هویت انقلابی، پایداری و استقلال ملی را مدیون شهدا هستیم و اگر بخواهیم این هویت انقلابی و ارزش‌های انسانی در نسل‌های بعدی جاری و ساری باشد نیازمند توسعه این فرهنگ هستیم، البته باید صیانت کنیم تا فرهنگ ایثار و شهادت به ابتذال کشیده نشود.
 
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با بیان اینکه در سال‌های اخیر در عمده کتاب‌های درسی از شهداء تجلیل و از شهدای شاخص نامبرده شده است، اظهار کرد: ما از اول ابتدایی تا پایه دهم به موضوع ایثار و شهادت پرداخته‌ایم و به همین خاطر مورد بغض برخی کشورها و معارضین جمهوری اسلامی قرار گرفته‌ایم و برخی رسانه‌های غربی نسبت به این امر متعرض شده‌اند که ما فرزندانمان را با روحیه جنگجویی و نفرت تربیت می‌کنیم. باید گفت که همه ما در برابر دشمن همین احساس را داریم و فرزندان ما هم نمی‌توانند کسانی که به آنها ظلم کرده‌اند را ببخشند. ما فرزندان خود را با روحیه انقلابی آشنا می‌کنیم و از ادبیات مقاومت فلسطین، جنوب لبنان و... در کتاب درسی بهره گرفته‌ایم.
 
محمدیان در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر حذف درس شهید فهمیده از کتاب درسی پایه ششم اظهار کرد: برخی دوستان ما در بیرون عجول هستند و دقت نمی‌کنند؛ برنامه‌ریزی درسی را مطابق با سیاست‌گذاری‌های تعلیم و تربیت انجام می‌دهیم. در سال‌های گذشته در پایه ششم درسی تحت عنوان رهبران کوچک در کتاب تعلیمات دینی داشتیم چون می‌خواستیم بحث ایثار و شهادت را در کتاب تعلیمات دینی دنبال داریم، به این نتیجه رسیدیم که این عنوان مناسب نیست.
 
وی ادامه داد: عنوان این درس را به سرزمین سبز تغییر داده‌ایم و مباحثی که در این داستان‌واره‌ مربوط به شهید فهمیده بود را حذف کردیم و به زندگی شهید همت و شهید زین‌الدین پرداختیم. در درس سرزمین سبز به اردوهای راهیان نور و همچنین به شهدای هفدهم شهریور اشاره شده است. تاکید ما این بود که بگوییم انقلاب از شهرها تا مرزها را در بر گرفته است.
 
رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور با بیان اینکه البته در کتاب پایه سوم ابتدایی درس سیمای فداکاران را داریم که در آن به زندگی «شهید فهمیده» دانش‌آموز شاخص شهید پسر، «شهیده سهام خیام»، دانش‌آموز شاخص شهیده دختر، ریزعلی خاجعلی (دهقان فداکار) و «شهید امیدی»، معلم فداکار که خود را به آتش انداخت و جان دانش‌آموزانش را نجات داد را آورده‌ایم.
 
محمدیان ادامه داد: البته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سال آینده در کتاب پایه هفتم که دانش‌آموزان ۱۳ ساله آن را خواهند خواند در کتاب مطالعات اجتماعی یا ادبیات فارسی درسی با موضوع روز بسیج دانش‌آموزی و شهید شاخص آن، حسین فهمیده را خواهیم داشت. متاسفانه بعضی این جابه‌جایی را حمل بر حذف می‌کنند و اتهام هم‌سویی با دشمنان از جمله اسرائیل را به سازمان پژوهش وارد می‌کنند که گناهی نابخشودنی است و این در حالی است که برخی از مولفان ما رزمندگان هستند و ما خودمان را ملزم به نگهداری از این ارزش‌ها می‌دانیم.
نظرات بینندگان