arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۱۷۳
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵

معاون روحانی در کمیسیون امنیت‌ملی: ایران در دعاوی علیه آمریکا دست برتر را دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نقوی حسینی از بررسی تقاضای تحقیق و تفحص نمایندگان در مورد پیگیری پرونده های حقوقی مربوط به ایران در رابطه با ایالات متحده در جلسه عصر امروز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد.
 
به گزارش انتخاب، سید حسین نقوی حسینی اظهار کرد: در این جلسه که با حضور حجت الاسلام و المسلمین انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور برگزار شد تقاضای تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده های حقوقی مربوط به حقوق ملت و دولت ایران در رابطه با کشور ایالات متحده و مقایسه داده ها و ستانده های این حقوق بر اساس پیگیری ها ، برنامه‌ها، احکام صادر شده در محاکم بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود:‌ درخواست کنندگان تحقیق و تفحص معتقدند با توجه به ظلم ها ، خیانت ها و جنایات آمریکا علیه ایران تظلم خواهی به صورت شایسته صورت نگرفته است. در همین رابطه آقای فلاحت پیشه به نمایندگی از سوی 15 نماینده متقاضی تحقیق و تفحص طرح موضوع کرد و گفت صدوراحکام علیه ایران قابل مقایسه با احکامی که برای ایران صادر شده نیست و سوال این است که چرا دفتر حقوقی ریاست جمهوری کم کاری کرده در حالی که مجلس سه قانون مشخص در این ارتباط تصویب کرده و باید روشن شود عملکرد دولت در ارتباط با حقوق ملت ایران در اجرای قوانین مذکور چه بوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای انصاری نیز در این جلسه از حساسیت مجلس و نمایندگان متقاضای تحقیق و تفحص در مورد حقوق شهروندان تشکر کرد و گفت که مقابله جمهوری اسلامی ایران با نظام سلطه در راستای آرمان های انقلاب ادامه دار است و جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در برابر زیاده خواهی ها و سلطه گری های نظام سلطه ایستاده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد:‌آقای انصاری مواجهه حقوقی با نظام سلطه را از وجوه مقابله با آن عنوان کرد و گفت که دولت به طور مستمر دعاوی جمهوری اسلامی ایران علیه نظام سلطه و مقابله با دعاوی ناحق نظام سلطه علیه ایران را پیگیری می‌کند و جای قدردانی دارد که قوه قضاییه شعبه 55 را به احقاق حقوق ملت ایران اختصاص داده است.

نقوی حسینی یادآور شد: آقای انصاری هم‌چنین گفت تاکنون ایران علیه آمریکا 84 میلیارد دلار در دعاوی حکم گرفته و آمریکا نیز 54 میلیارد دلار علیه ایران حکم گرفته ، 108 پرونده علیه آمریکا ثبت شده ، 80 پرونده مربوط به خسارات ناشی ازبمباران های شیمیایی است و 72 پرونده علیه اقدامات تروریستی آمریکایی ها علیه شهروندان ایرانی ثبت شده لذا ا یران در مقابله دعاوی علیه آمریکا و نظام سلطه دست برتر را دارد.

وی با ا شاره به اظهارات بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی در جلسه امروز کمیسیون نیز گفت: آقای بروجردی ضمن تبریک هفته دفاع مقدس امنیت پایدار فعلی را حاصل ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان دوران دفاع مقدس و شهادت شهدای گرانقدر دانست.

به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در جلسه امروز این کمیسیون هم‌چنین مطرح شد که چرا آمریکا با حجم عظیم اقدامات و رفتارهای ناقض حقوق بشر مورد سوال قرار نمی گیرد و ضرورت دارد در آستانه 13 آبان وجوه مختلف نقض حقوق بشر در آمریکا به نمایش گذاشته شود و افشاگری و روشنگری انجام شود.

نقوی حسینی در پایان هم‌چنین گفت که در این جلسه مقرر شد سوالات زیر ازسوی هیأت تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده های حقوقی در رابطه با آمریکا مطرح شود:

دفتر حقوقی ریاست جمهوری و سایر دستگاه های مربوط چه عملکردی در این ارتباط داشته اند.

به طور دقیق چه احکامی له یا علیه ایران صادر شده و رقم های دقیق آن چقدر است

چه اقداماتی برای مقابله حقوقی با آمریکایی ها صورت گرفته است.

به طور مشخص دولت در قبال پرونده هایی چون قوانین سه گانه مجلس شورای اسلامی در دفاع از حقوق قربانیان جنایات شیمیایی ،

تروریستی، حقوق بشری چه اقداماتی انجام شده است

به طور موردی موضوع پرونده ایرباس به کجا رسیده و چگونه فیصله یافته است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان