arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۴۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۰

چینی ها از هیچ چیز نمی گذرند؛ دزدی از میراث معماری جهان!+تصاویر

یک شرکت چینی به دنبال شبیه سازی یکی از شهرهای اتریش و بویژه دریاچه معروف آن در استان گوانگ ژونگ در جنوب چین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسن شیرازی: معماران چینی به شبیه سازی پنهانی میراث فرهنگی روی آورده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ؛ یک شرکت چینی به دنبال شبیه سازی یکی از شهرهای اتریش و بویژه دریاچه معروف آن در استان گوانگ ژونگ در جنوب چین است.



به گفته الکساندر شوتز، شهردار هالستات اتریش، معماران چینی در ماه های اخیر به صورت پنهانی این شهر خوش منظره را زیر نظر گرفته اند. او در مصاحبه با خبرگزاری آلمان می گوید: ساکنان منطقه از این که چنین مسأله ای درست کنار گوششان اتفاق می افتد، چندان خرسند نیستند.

شهردار این شهر که در ساحل دریاچه ای در منطقه خوش منظره سالزکامرگوت واقع شده، ماه گذشته به صورت تصادفی از طریق یک هیأت اقتصادی اتریشی که به هنگ کنگ سفر کرده بود از ماجرا مطلع شد. این هیأت نیز به نوبه خود هنگامی از موضوع آگاهی یافت که شرکت املاک و مستغلات چینی مسؤول عملیات شبیه سازی روستای اتریشی در چین در صدد برآمد توسط آنها برای برقراری ارتباط بین مقامات دو شهر زمینه سازی کند.



اما چند روز پیش، شوتز دریافت که برنامه های مربوط به ساخت نسخه چینی «هالستات» بسیار فراتر از حد تصور او بوده است. او می گوید: من شگفت زده ام اما خشمگین نیستم.شهردار هالستات به مقامات یونسکو و اتریش هشدار داده است.

سرقت معماری!
شوتز در مصاحبه با خبرگزاری اتریش اظهار می دارد: جاسوسی معماران چینی در هالستات، با وجود سالانه  800 هزار گردشگری که به این شهر می آیند و از هرکس و هر چیزی عکس می گیرند، چندان آشکار نبوده است.

نمایندگان کلیسای تاریخی این منطقه آلپی نیز ابراز نگرانی کرده اند. ریچارد ژوریلو، کشیش کاتولیک در مصاحبه با روزنامه «دای پرس» می گوید: کپی برداری از روی صحن و سرای الهی برای بهره برداری اقتصادی و ایجاد جاذبه گردشگری درست نیست. او ادامه می دهد: حداقل کلیسای جدیدی که ساخته می شود باید به مکانی عبادی تبدیل شود.



این در حالی است که شهردار شوتز اعتقاد دارد، شهر بازسازی شده می تواند در بردارنده آثار مثبتی نیز باشد. او می گوید: این کار می تواند به گردشگری رونق دهد. با این وجود شوتز تأکید می کند، ناراحتی و دل آزردگی برخی ساکنان را از این مسأله بخوبی درک می کند زیرا خانه و سرزمین آن ها در جایی دیگر شبیه سازی شده است.

صاحبنظران گردشگری نیز مزیت های با لقوه ای برای چنین پروژه ای قائل می شوند؛ چنانکه پاملا بایندر، مدیر مؤسسه گردشگری داچستین سالزکامرگوت، این طرح را «موهبتی» بر می شمارد که از طریق آن برای جاذبه های گردشگری هالستات در بازار چین «تبلیغات گسترده ای» می شود. به باور او، گردشگران آسیایی، منبع درآمد بسیار خوبی به شمار می آیند.

مجسمه های گوته و شیلر

هانس ژورگ کایسرریا، عضو هیأت ملی حفظ آثار و ابنیه باستانی که زیر نظر یونسکو فعالیت می کند، کپی برداری بیکم و کاست از سیمای یک شهر را غیر قانونی می داند. او میگوید: باید در مورد وضعیت حقوقی این مسأله بحث و گفتگو کرد.

وی توضیح می دهد: ایجاد سازه های جدید بر مبنای عکس، قانونی است اما رضایت صاحبان ساختمانها و بناهایی که به عنوان مدل استفاده می شوند باید جلب شود.

این نخستین بار نیست که چینی ها از مکانی در اروپا الهام میگیرند. در شهر آنتینگ چین در 30 کیلومتری شانگهای، منطقه ای طراحی و ساخته شد که 20 هزار نفر را در خود جای داد و به «شهر آنتینگ آلمانی» مشهور شد. این منطقه که با الهام از شهری معمولی و نه چندان بزرگ در آلمان توسط شرکت معماری آلبرت اِسپیر و شرکا طراحی شد از سبک معماری «بوهاوس» تقلید کرده و فواره ای در آن ساخته شده که مجسمه های گوته و شیلر را در کنار خود دارد.

در سال 2005 از روی شهر دورچستر انگلیس، شهر شنگدو طراحی شد. یک سال بعد، ساخت شهر تامز در نزدیکی شانگهای به پایان رسید. کلیسایی 66 متری در این شهر ساخته شد که شباهت بسیار زیادی به کلیسای بریستول در انگلیس دارد. همچنین در حوالی شانگهای، نمونه های کوچکی از شهرهای بارسلونا، ونیز و شهری با الهام از معماری منطقه اسکاندیناوی خودنمایی می کنند.

این مناطق و بناها که بر پایه طرحهای سرقت شده هنر معماری ایجاد شده اند، هم اکنون در میان طبقه متوسط مردم چین از محبوبیت خاصی برخوردار است، به گونه ای که حتی از آنها به عنوان پس زمینه عکس های عروسی نیز استفاده می کنند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
2
10
حالم از اسم چین به هم میخوره
این ملت حاضرن واسه پول هر کاری که فکرشو کنی انجام بدن
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
1
9
چین غده سرطانی دنیای اقتصاده!
ناشناس
|
CANADA
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
0
6
واقعا همه توليدات صنعتي را با کپي و به اصلاح ريمارک، به افتضاح کشيده ‌اند اين چيني‌ها.
اميدوارم يک وفاق جهاني براي تحريم کالاهاي چيني به خصوص مواد غذايي آن اتفاق بيافتد
ندا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
0
5
مقلدان بزرگ دنیای معماری!!!!!!!!
نظرات بینندگان