arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵

صالحی: مذاکره با مسوولان روس،آمریکا و یوکیا آمانو مثبت بود/ مسئولیت من تنها فنی و عملیاتی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه شصتمین نشست سالیانه آژانس انرژی اتمی در وین دیدارهای خود با سرگئی کرینکو رئیس روس اتم، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را مثبت و سازنده اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صالحی روز دوشنبه درمورد دیدار با رئیس روس اتم گفت: روابط ما با روسیه یک روابط راهبردی است به خصوص در ارتباط با همکاری های هسته ای روسیه بیشترین همکاری را با ایران دارد.
وی افزود: روسیه نیروگاه یک بوشهر را در بدترین شرایط ساخت و درحال حاضر این نیروگاه به دست توانمند فرزندان ایران اداره می شود. در خصوص احداث دو نیروگاه دیگر نیز پیشتر صحبت کرده و مراسم کلنگ زنی آن را انجام داده بودیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: دراین دیدار صحبتهایی در خصوص تامین مالی و مسائل دیگر که به تفسیر صحبت شده بود مجددا مرور شد تا کارها با دقت کافی انجام گیرد و تاخیر زمانی در این پروژه پیش نیاید.

صالحی گفت: با روسها به جز این دو نیروگاه همکاری های دیگری که در چارچوب برجام دیده شده است، داریم . از جمله ایزوتوپ های پایدار که یک پروژه بسیار بزرگی است. متاسفانه فرصت نشده است که درباره این پروژه موضوع را برای ملت عزیز ایران شرح دهیم ولی در زمان مقتضی وقتی پروژه سامان گرفت آن موقع اهمیت این پروژه روشن خواهد شد. تاحالا قدم های بلندی در این ارتباط برداشته شده است و امروز با آقای کرینکو راجع به این پروژه نیز صحبت های مفصلی داشتیم.

رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان افزود: سرگئی کرینکو امروز اعلام کرد که 38 تن آب سنگین ایران ارسالی به روسیه توسط روس ها تحویل گرفته شده است. این آب سنگین حدود 7 یا 8 روز پیش ارسال شده بود.

صالحی تاکید کرد : این یک قدم بزرگی است که در این فاصله 8 ماه بعد از اجرایی شدن برجام توانستیم 70 تن آب سنگین به آمریکا و روسیه بفروشیم و کشورهای دیگر اروپایی نیز علاقه مند به خرید آب سنگین از ایران هستند که مذاکرات با آنها نیز در حال انجام است.
وی با اشاره به دیدار خود با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: در این دیدار در خصوص رسیدن به نتیجه نهایی در ارتباط با فعالیت های هسته ای و میزان فعالیت های بازرسی که در حال انجام شدن است چه در چارچوب پادمان چه در چارچوب پروتکل الحاقی و چه در چارچوب برجام، گفت و گو کردیم.

معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: روی موضوع همکاری های فنی که در آژانس دفتر خاصی در ارتباط با همکاری های فنی دارند صحبت مفصلی کردیم. در خصوص پروژه گداخت نیز که آژانس قول همکاری های وسیعی را به ما داد و اولین قدمی است که می خواهیم برداریم .

به گفته وی، در گزارشی که بازرسان آژانس به ایران آمده بودند آنها راجع به توانمندی ها و امکانات ایران گزارش مثبتی داده اند. الان هم توسط آژانس به کنفرانسی که در ژاپن در یکی دو ماه آینده برگزار خواهد شد در ارتباط با همین موضوع گداخت دعوت شدیم. در ارتباط با پروژه ایتر هم اظهارات آژانس در ارتباط با عضویت ما نیز مثبت ارزیابی شد هرچند این موضوع به آژانس خیلی مرتبط نیست ولی توصیه خودشان را دارند.

صالحی گفت: بحث پرداخت حق عضویت بود که پیشتر ما به دلیل شرایط عدم امکان انتقال پولی عقب افتاده بودیم و آنها حدود 20 درصد از سهم خود را کاسته بودند که تاکید کردیم آن را باید جبران کنند چرا که عدم انتقال پول مشکل ما نبوده است بلکه مشکلی بوده است که بر ما تحمیل شده بود. در خصوص گزارش دهی و شیوه ارزیابی ها و بررسی ها صحبت شد .
وی در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار خود با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در خصوص موضوع تحریم ها نیز گفت و گو کرده است یا نه؟ گفت: با وزیر انرژی آمریکا در ارتباط با مسائل فنی گفتگو کردیم. درباره مسائل تحریم دوستان ما در وزارت امورخارجه پیگیری می کنند البته ما وقتی که موضوعات را مطرح می کنیم گلایه خود را به عنوان یک ایرانی گوشزد می کنیم اما مسئولیت آن مستقیما با من نیست و مسئولیت من تنها فنی و اقدامات طرفین در ارتباط با عملیاتی کردن تعهدات انرژی اتمی مندرج در برجام است .

وی افزود : یکسری مسائل کوچکی پیش آمده بود که این مسائل در حال حل و فصل است. جلسه ما با مونیز خوب و مثبت بود البته ما منتظریم که این موارد نهایی شود تا در زمان مقتضی اطلاع رسانی شود. در حال حاضر ما نمی توانیم مطلب خاصی را در این خصوص بیان کنیم.

صالحی گفت: در مجموع امروز روز بسیار خوبی بود، نتایجی که گرفتیم هم مثبت بود و روزهای دیگر نیز دیدارهایی با دیگر همتایان خود از کشورهای مختلف داریم تا بتوانیم قدم های مثبت و بلندی در جهت توسعه همکاری هسته ای با دیگر کشورها داشته باشیم.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان