arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۲۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵

دیدار فانی با لاریجانی و جمعی از نمایندگان مجلس در آستانه استیضاح

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر آموزش و پرورش و معاونان آن امروز (دوشنبه، ۵ مهرماه) با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کردند که در این دیدار تعدادی از نمایندگان مجلس نیز حضور داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی؛ علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: آموزش وپرورش سال تحصیلی جدید را با  ۸ ماه برنامه‌ریزی طی پروژه مهر  از بهمن ۹۴ آغاز به کار کرده است و اکنون برآورد ما این است که تعداد دانش آموزان به حدود ۱۳.۵ میلیون نفر در مدارس برسد که حدود ۲۰۰ هزار نفر نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از این رشد ۲۰۰ هزار نفره حدود ۲۵هزار نفر به دانش آموزان کلاس اول ابتدایی مربوط می‌شود و بقیه این رشد حاصل افزایش تحت پوشش آموزش و پرورش است، همچنین در متوسطه اول حدود ۹۴ درصد و در متوسطه دوم ۸۲ درصد دانش آموز تحت پوشش آموزش و پرورش هستند.

وی با بیان اینکه در مناطق روستایی برای آموزش دختران محدودیت‌هایی وجود دارد، افزود: آموزش و پرورش از طریق توسعه مدارس شبانه‌روزی، توسعه سرویس مدارس و توسعه سیستم آموزش خودآموز از طریق اینترنت و راه‌دور سعی در افزایش آموزش تعداد بیشتری از دانش‌آموزان را دارد که از این تعداد تا به امروز بیش از ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سامانه وزارتخانه آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده‌اند.

فانی با بیان اینکه از این ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانش‌آموز حدود ۷ میلیون و ۴۸۳ هزار نفر ابتدایی، ۳ میلیون و ۵۶ هزار نفر متوسطه اول، ۲ میلیون و ۶۶ هزار نفر در متوسطه سوم مشغول به تحصیل شده‌اند، گفت: خوشبختانه تا به امروز ۳۳ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده در رشته فنی‌و حرفه‌ای هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از امسال دوران تحصیل دانش آموزان فنی و حرفه‌ای ۳ ساله می‌شود در حالیکه تا سال گذشته ۲ ساله بوده است، گفت: به نظر می‌رسد این یک سال افزایش بر طول تحصیل دانش‌آموزان فنی و حرفه ای می‌تواند بر افزایش تخصص آن‌ها و ایجاد شغل برای خودشان بسیار موثر باشد.

وی با بیان اینکه امسال ۵ هزار و ۵۰۰ کلاس درس به سیستم آموزشی اضافه شده، گفت: به طور کلی در سه سالی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد تاکنون ۳۳ هزار کلاس درس و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار متر زیربنا به مدارس اضافه شده است که ۳۰ درصد از این کلاس‌ها توسط خرین یا با مشارکت آنها ساخته شده است، همچنین میزان مشارکت خیرین امسال از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

فانی همچنین ادامه داد: چند روز گذشته طی برگزاری جشنواره ای ۲۰۰ خیر ساخت ۱۱۰ مدرسه را در سواحل مکران متقبل شدند و روز گذشته در محضر آیت الله گلپایگانی "بنیاد برکت" ۲۰۰ مدرسه را با ۱۳۰۰ کلاس تحویل آموزش و پرورش داد که قرار است به ۱۰۰۰ مدرسه برسد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود۱۰۰ هزار نیروی آموزش و پرورش کاهش پیدا کرده است در حالیکه ۵۰۰ هزار دانش آموز اضافه شده است، گفت: این کاهش به اضافه کاهش پرداخت حق‌التدریس‌ها توفیق خوبی برای آموزش و پرورش محسوب می‌شود اما ما همچنان مشکلاتی داریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال ۲۷ هزار فارغ‌التحصیل دانشجوی دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شده‌اند، اضافه کرد: یکی از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش عدم تناسب نیروی انسانی با نیاز آن است ، همچنین عدم تناسب جنسیت در مناطق مختلف، تورم معلم در برخی از رشته‌ها و کمبود در برخی دیگر و عدم توازن نیرو در موقعیت جغرافیایی مختلف را باید به این مشکلات افزود چرا که این سه عامل مشکلات عدیده‌ای را برای ما ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به ۴۰ درصد از درخواست نیروهای خود مبنی بر انتقال پاسخ مثبت داده‌اند، افزود: طرح از بوم برای بوم را در جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان را مدنظر قرار داده‌ایم چرا که حداقل ۱۵ درصد عدم تناسب و تقسیم نیرو وجود دارد و در تهران تراکم بسیار زیادی در نیروهای آموزش و پرورش دیده می‌شود.

فانی در پاسخ  لاریجانی مبنی بر اینکه اگر بخواهیم در آموزش و پرورش خوب و استاندارد آموزش دهیم به چه مقدار نیرو نیاز داریم، گفت: نسبت کارمندان به دانش آموزان ۱۲ به یک است در حالیکه ما ۱۳ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون کارمند داریم، اگر این نسبت با توجه به پراکندگی‌های کشور به ۱۴ به یک طی زمان‌بندی ۵ ساله برسانیم، به یک نسبت متعارف دست پیدا کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون درصد دانش اموزان مدارس غیر دولتی از ۸/۵ درصد به ۱۰/۸ درصد افزایش یافته است، گفت: امیدواریم مشکل لایحه تاسیس و اداره مدارس غیردولتی  نیز برطرف شود تا در این زمینه به توفیق بهتری دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید ۱۳۴ میلیون جلد کتاب چاپ و توزیع شده است، افزود: به طور معمول برای چاپ چنین تیراژی نیاز به ۱۴ ماه فعالیت است؛ هم اکنون بخسی از کتب سال تحصیلی آینده نیز چاپ شده و در انبارها نگهداری می شود.

فانی با اشاره به اینکه در این مدت ۱۴۰ عنوان کتاب جدید تالیف شده است، ادامه داد: خلاء نظام اموزشی عدم ارتباط محتوا با نیاز دانش اموزان و جامعه بود از این رو چهار درس انسان و محیط زیست، انسان و سلامت، کارآفرینی و کارگاه تولید و تفکر و سواد رسانه ای در نظر گرفته شد تا به نیازهای جامعه پاسخ داده شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: درس اقتصاد پایه دهم بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تالیف شده تا اقدام موثری در خصوص تحقق منویات رهبر انقلاب انجام شده باشد.

در ادامه این دیدار محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال  لاریجانی مبنی بر اینکه امروزه کشورهای موفق و پیشرفته دنیا تحولات زیادی در نظام آموزشی‌شان مانند تغییر در شیوه تدریس و غیره انجام داده اند و در این میان نظام آموزشی کشورمان چه اقدامی در این راستا انجام داده است، گفت: هم اکنون بخشی از مدارس کشورمان به شبکه ملی مدارس متصل هستند که این مهم موجب تحقق ایجاد عدالت آموزشی و کاهش هزینه ها می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۶۱۰ پژوهش سرای دانش آموزی ایجاد شده که در بخشی از آنها به علم نانو نیز می پردازند؛ در این میان هم اکنون آموزش مبانی رایانه در کلاس سوم ابتدایی تدریس می شود که قبلا در پایه سوم دبیرستان قرار داشت.

لاریجانی: جهت‌گیری‌ آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه مشخص شود

 به گزارش مهر؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز همچنین با مسئولان آموزش و پرورش دیدار کرد.

لاریجانی در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید با اشاره به اینکه تلاش‌ها و اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش نشان از ساماندهی امور دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش دستگاهی عیالوار و پر مشکل است از این رو آموزش و پرورش می‌تواند با کمک کمیسیون‌های تخصصی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به سمت توفیقات بیشتر حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه براساس برخی آمارهای ارائه شده توسط وزیر آموزش و پرورش جهت‌گیری‌ها در آموزش و پرورش درست است و می‌توان گفت آرام آرام زمینه بهتری برای عرصه آموزش کشور در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: امیدواریم نظام آموزشی کشور بر اساس سند تحول بنیادین به موفقیت‌های بیشتری دست یابد و شرایط کشور تغییر کند.

رئیس قوه مقننه ضمن بیان اینکه امروز هیچ کس تردیدی ندارد که توسعه کشور باید براساس آموزش باشد، ادامه داد: آموزش در مسائل راهبردی جزء امور امنیت ملی برخی کشورها قرار دارد زیرا کل توسعه کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید دید جایگاه آموزش در کشورمان کجاست، افزود: به نظر می‌رسد هنوز در بین جامعه این مهم جا نیفتاده و اهمیت این امر به فرهنگ عمومی در کشور تبدیل نشده لذا باید علل آن بررسی شود.

 لاریجانی با بیان اینکه شاید بخشی از مشکلات موجود مربوط به ساختار آموزش و پرورش باشد، تصریح کرد: تا زمانی که آموزش و منزلت این امر به اندازه کافی و مورد نیاز مورد توجه قرار نگیرد و به عبارتی دیگر به فکرها ننشیند، نمی‌توان به دستاورد کافی رسید.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه شاید تعدد اهداف در نظر گرفته شده برای نظام آموزشی کشور یکی دیگر از علل مشکلات موجود باشد، افزود: ذهن جامعه تحمل این همه اهداف را ندارد زیرا معلوم نیست اهداف اصلی به چه تعداد است لذا اولویت‌ها باید در هر سال مشخص شود از این رو آن وقت اهداف ملموس خواهد شد.

 لاریجانی با بیان اینکه تکثر اولویت‌ها در آموزش و پرورش احساس می‌شود، گفت: باید برخی از مفاهیم در نظام آموزشی مشخص شده و ترجمه شود .

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در برنامه ششم توسعه، سمت‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌ها در عرصه آموزش و پرورش دقیق مشخص شود.

 لاریجانی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین برخی از مفاهیم باید ترجمه شود زیرا ملموس نیست، افزود: مثلا کلمه « حیات طیبه » مفهوم مقدسی است ولی جامعه نمی‌داند قرار است چه اقدامی بر این اساس انجام شود.

رئیس قوه مقننه در ادامه گفت: هم اکنون با توجه به حجم امور انجام شده و انرژی مصرف شده در نظام آموزشی، محصول و خروجی اقدامات انجام شده مشخص نیست تا کسی که وارد اجتماع می‌شود صاحب فن و حرفه باشد؛ زیرا در سیستم آموزشی عنوان شده افراد باید با سواد باشند لذا نیاز به مدرک و برگزاری آزمون کنکور است.

لاریجانی با بیان اینکه این مهم صدمه بزرگی به کشور می‌زند، زیرا افراد با خلاقیت کافی وارد اجتماع نمی‌شوند، اظهار کرد: گاهی برای مهندسین فارغ‌التحصیل شده نیز باید یک دوره آموزشی برگزار کرد زیرا یک حجم زیادی از اطلاعات را حفظ کنند.

وی برگزاری کنکور را از دیگر مشکلات عرصه آموزشی کشور دانست و افزود: در گذشته نیز به وزراء آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات گفته‌ام تا زمانی که این موضوع ساماندهی نشود همچنان این مشکلات ادامه خواهد داشت.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه در مجلس قانونی گذاشته شده که کنکور برداشته شود اما محقق نشد و این امر به آموزش و پرورش صدمه می‌زند، تصریح کرد: شاید برخی شرکت ها و موسسات درآمدشان از این طریق باشد اما نباید بگذاریم آموزش و پرورش متاثر از این امور قرار بگیرد.

 لاریجانی با بیان اینکه باید فشار کنکور را از روی دانش‌آموزان برداشت، گفت: نباید ظرف ۴ ساعت آینده دانش‌آموز را رقم زد لذا باید از تمرکز کار کاسته شود.

وی با بیان اینکه یک سری از موضوعات باید با همکاری آموزش و پرورش و آموزش عالی حل شود و با هم در این خصوص تصمیم بگیرند، چرا که فقط به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود،  افزود: من فکر می‌کنم اکنون این بلوغ در کشور ایجاد شده که کنکور برای آموزش کشور ضایعه ایجاد می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: توصیه می‌کنم مرکز پژوهش‌ها، آموزش و پرورش، آموزش عالی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با همیاری یکدیگر طرحی را برای حل این مشکل و این مهم آماده کنند تا ان‌شاءالله به جایی برسیم که معلومات افراد معین کننده حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دست اندرکاران آموزش و پرورش و مردم باید بدانند آموزش و پرورش قصد دارد در طول ۵ سال آینده چه برنامه‌ای را اجرایی کند، گفت: مثلا اگر سمت‌گیری آموزش و پرورش به سوی توسعه مدارس غیردولتی است بخش خصوصی باید از این تصمیم دولت مطلع باشد تا بتواند وارد کار شده و تصمیم‌گیری کند بنابراین جامعه باید از اموری مطلع شده تا با دولت همسو شود.

رئیس قوه مقننه در پایان این نشست گفت: ان شاءالله که خداوند کمک کند و دوستان ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به کمک مسئولان آموزش و پرورش بیایند تا به مرور شاهد مرتفع شدن مشکلات باشیم.

منبع: مهر
نظرات بینندگان