arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵

فرمانده النصره: آمریکا طرف ماست

مساله ارائه کمک‌های خارجی به گروه تروریستی النصره روز یکشنبه از سوی نماینده روسیه در سازمان ملل، ویتالی چورکین، در جلسه ویژه شورای امنیت این سازمان مطرح شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از فرماندهان گروه تروریستی النصره گفته است، تسلیحات آمریکایی از سوی دولت واشنگتن که به عنوان حامی این گروه عمل می‌کند به این گروه داده می‌شود و مربیان آمریکایی برای آموزش چگونگی استفاده از این تجهیزات جدید در سوریه حضور دارند.

به گزارش انتخاب به نقل از  شبکه خبری راشاتودی، ابوالعز، فرمانده یگان گروه تروریستی جبهه النصره در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آلمانی از شهر ویران حلب در این باره توضیح داد: بله، آمریکا از مخالفان در سوریه حمایت می‌کند اما نه به صورت مستقیم. آنها از کشورهایی که از ما حمایت می‌کنند حمایت می‌کنند اما ما هنوز هم از این حمایت راضی نیستیم.

به گفته این فرمانده، شبه نظامیان این گروه مرتبط با القاعده باید "تسلیحات پیچیده‌تری" را از حامیان خود دریافت کنند تا بتوانند علیه دولت سوریه به پیروزی برسند.

وی توضیح داد: این جنگ بسیار سخت است. دولت قوی است و از سوی روسیه حمایت می‌شود.

عبدالعز همچنین اظهار کرد: جبهه النصره با استفاده از راکت‌های "تاو" توانسته در برخی جبهه‌ها پیروز شود. با استفاده از این راکت‌ها ما با دولت به یک تعادلی رسیده‌ایم. تانک‌های ما از لیبی و از مسیر ترکیه می‌آیند و گاهی هم پرتاب‌کننده‌های موشک چندگانه همراه آنهاست.

عبدالعز افزود: نیروهای دولت به دلیل داشتن پرتاب کننده‌های موشکی و جنگنده‌هایشان به پیشروی‌هایی دست یافته‌اند اما ما موشک‌های آمریکایی تاو را داریم و شرایط در برخی مناطق تحت کنترل ماست.

این فرمانده تروریستی در پاسخ به این مساله که موشک‌های تاو از ابتدا برای جبهه النصره ارسال می‌شوند یا که این گروه این موشک‌ها را از "ارتش آزاد" می‌گیرد عنوان کرد: نه این موشک‌ها مستقیما به ما داده می‌شوند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: زمانی که جبهه النصره تحت محاصره بود در میان ما از ترکیه، قطر، عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا عواملی حضور داشتند که در زمینه‌های استفاده از ماهواره، راکت، دوربین‌های شناسایی و امنیتی متخصص بودند.

زمانی که خبرنگار آلمانی از عبدالعز صراحتا پرسیده که آیا مربیان آمریکایی واقعا در میان "جهادیون" حضور دارند، وی به روشنی پاسخ داد: آمریکایی‌ها طرف ما هستند.

وی همچنین عنوان کرده، جبهه النصره برای رسیدن به برخی اهداف نظامی طی جنگ سوریه مبالغی هم دریافت کرده است.

عبدالعز این موضوع را این چنین شرح داده است: ما 500 میلیون پوند سوری (حدود 3 / 2 میلیون دلار) از عربستان سعودی گرفتیم. برای اشغال یک مدرسه ارتش در المسلمیه چند سال پیش ما 5 / 1 میلیون دینار کویتی (حدود 500 هزار دلار) و 5 میلیون دلار از سوی عربستان سعودی دریافت کردیم!

وی تاکید می‌کند، این مبلغ از "دولت‌های" این کشورها و نه افراد مستقل به آنها داده شده است.

این عضو گروه تروریستی جبهه النصره سپس به کمک‌های اسرائیل اشاره و عنوان کرد: اسرائیل اکنون از ما حمایت‌هایی می‌کند چرا که در جنگ با سوریه و حزب‌الله است.

این فرمانده توضیح می‌دهد که غرب همچنین "راه را برای جهادیون" جهت رسیدن به سوریه هموار می‌کند: ما مبارزان بسیاری از آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا و تمامی کشورهای غربی داریم.

در ادامه این مصاحبه عبدالعز این ادعاهای دولت سوریه و روسیه را تایید کرده است که این شبه نظامیان از آتش بس سوریه که 9 سپتامبر مورد توافق مسکو و واشنگتن قرار گرفت، برای آمادگی جهت انجام عملیات جدید استفاده می‌کنند.

وی تشریح کرد: ما آتش بس را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما گروه‌های خودمان را بازساماندهی می‌کنیم. ما طی چند روز آتی به حملات شدید خود علیه دولت ادامه خواهیم داد. ما نیروهای خود را در تمام استان‌ها از جمله حمص، حلب، ادلب و حماة ساماندهی کرده‌ایم.

این عضو جبهه النصره که از حلب به مصاحبه خود ادامه می‌داد، در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد، این گروه تروریستی تا زمانی که نیروهای دولتی در جاده کاستیلو حضور دارند اجازه نخواهد داد کامیون‌های حاوی کمک‌های بشردوستانه وارد حلب شوند.

وی ادامه داد: رژیم باید از تمامی این مناطق خارج شود و در آن صورت ما اجازه خواهیم داد کمک‌های بشردوستانه وارد حلب شوند. اگر کامیونی به هر نحوی وارد حلب شود ما راننده آن را خواهیم گرفت.

این فرمانده تروریستی همچنین اذعان کرده است که ایده یک دولت انتقالی از سوی جبهه النصره حمایت نمی‌شود: ما هیچ شکلی از رژیم اسد یا ارتش آزاد را که به عنوان میانه رو معرفی می‌شوند، قبول نداریم. هدف ما سرنگونی دولت و ایجاد یک "دولت اسلامی" براساس شریعت اسلام است.

عبدالعز در ادامه درباره افرادی که به عنوان نمایندگان مخالفان سوری در مذاکرات ژنو حضور دارند، اظهار کرد: این افراد ضعیف هستند در حالی که پول زیادی دارند. آنها خودشان را فروخته‌اند.

وی سپس به محمد علوش، یکی از فرماندهان جیش‌الاسلام که عضوی از کمیته عالی مذاکرات مخالفان سوری است، اشاره و عنوان کرد: این گروه که در ترکیه بود و بعدا به مخالفان آزاد پیوست، زمانی بخشی از النصره بود.

این فرمانده صراحتا تایید کرد که جبهه النصره "بخشی از القاعده" است؛ شبکه‌ای تروریستی که مسئولیت حملات یازده سپتامبر آمریکا را بر روی شانه‌های خود دارد.

عبدالعز درباره این عضویت شرح می‌دهد: در حقیقت ما با داعش یک گروه بودیم اما از داعش برای رسیدن به منافع و اهداف سیاسی قدرت‌های بزرگی چون آمریکا استفاده شده و این گروه از اصول ما فاصله گرفته است. اکثر رهبران داعش با سرویس‌های اطلاعاتی همکاری می‌کنند و اکنون این مساله برای ما روشن است. ما به عنوان جبهه النصره راه خودمان را داریم.

این مصاحبه 17 سپتامبر توسط خبرنگار روزنامه "کوئلر" آلمان "یورگن تودنهوفر" در هفتمین سفرش به سوریه گرفته شده است. تودنهوفر نویسنده کتاب "10 روز زندگی با داعش در خلافت اسلامی" است.

در واکنش به این مصاحبه اما وزارت خارجه آمریکا ضمن تاکید بر تروریستی بودن جبهه النصره و عدم حمایت آمریکا از این گروه اذعان کرد، ممکن است برخی از متحدان آمریکا از این شبه نظامیان افراط‌گرا در سوریه حمایت کنند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی کنفرانسی خبری روز گذشته خود در واکنش به اظهارات عبدالعز مبنی بر حمایت آمریکا از جبهه النصره گفت: این اظهارات مهمل است. هر چیزی که می‌خواهد بگوید اما این اظهارات صحت ندارند.

تونر ضمن تاکید بر اینکه "ما هرگز هیچ گونه کمکی به النصره ارائه نداده‌ایم" توضیح داد این گروه از سوی آمریکا یک گروه تروریستی خارجی محسوب می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آمریکا نمی‌تواند مخالفان میانه‌روی سوری را برای جدا شدن از جبهه النصره متقاعد کند، عنوان کرد: این مسئولیت شورشیان است و آنها برای این کار (متقاعد کردن) به یک آتش بس یک هفته‌ای نیاز دارند.

این مقام آمریکایی همچنین دولت سوریه را مسئول حملات به شرق حلب دانست؛ حملاتی که به گفته تونر "برخی از نیروهای میانه‌رو و نه تمامی آنها را" به سمت النصره سوق می‌دهد.

وی تاکید کرد: اگر دولت سوریه به پافشاری خود بر راه حل نظامی ادامه دهد کسانی هستند ـ‌نه آمریکا ـ که از گروه‌های مختلف مخالف در سوریه حمایت می‌کنند، کسانی که ممکن است به دنبال مسلح کردن آنها هم باشند. در این صورت به طور قطع شرایط تشدید خواهد شد."

در پاسخ به سوالی درباره این که آیا اظهارات این مقام آمریکایی به این معنی است که برخی از متحدان واشنگتن النصره را مسلح می‌کنند، تونر اظهار کرد: کشورهایی که از مخالفان حمایت می‌کنند ممکن است که بخواهند به آنها کمک تسلیحاتی نیز بکنند.

مساله ارائه کمک‌های خارجی به گروه تروریستی النصره روز یکشنبه از سوی نماینده روسیه در سازمان ملل، ویتالی چورکین، در جلسه ویژه شورای امنیت این سازمان مطرح شد.

در واکنش به اظهارات روز گذشته چورکین نیز تونر بر انتظار وزارت خارجه از روسیه و سوریه برای ابراز "ژستی معنادار" برای "بازیابی اعتبارشان" جهت ادامه مذاکرات تاکید و اظهار کرد، دولت سوریه باید نیروهای هوایی خود را آرام و حملات خود به شرق حلب را متوقف کند.

تونر ضمن تاکید بر عدم آمادگی‌ آمریکا برای ترک مذاکرات ادامه داد: توپ به نوعی اکنون در زمین روسیه است. اگر از ما درباره برنامه‌ جایگزین می‌پرسید باید بگویم که ما  هنوز به آنجا نرسیده‌ایم که این برنامه را اجرا کنیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان