arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۰

وزیر ارتباطات : پست بانک ایران یک بانک ویژه در خدمت رسانی است

با خصوصی شدن و نبود پست بانک در روستاها و مناطق محروم ارائه خدمات به آنان ناتمام می ماند که این اقدام مغایر با شعار عدالت گستری دولت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پست بانک ایران در بین بانک های کشور یک بانک خاص و ویژه ای است که فعالیتهای آن با تعریف خرده بانکداری کاملاً سنخیت دارد و از اسم آن نیز کاملاَ مشخص است و کلمه پست نشان دهنده حضور این بانک در عرصه شبکه های جهانی و اتحادیه جهانی UPU است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از وجود آن در توسعه بانکداری بهره می برد.

به گزارش "انتخاب" به نقل از روابط عمومی پست بانک ایران : دکتر تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پنجمین همایش سراسری مدیران و روسای شعب پست بانک در مشهد مقدس ضمن بیان این مطلب گفت: با خصوصی شدن و نبود پست بانک در روستاها و مناطق محروم ارائه خدمات به آنان ناتمام می ماند که این اقدام مغایر با شعار عدالت گستری دولت است.

دکتر تقی پور افزود : دهه چهارم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری بعنوان دهه عدالت و پیشرفت عنوان شده و بایستی تمام پیشرفت های خودمان را بر مبنای عدالت قرار دهیم چون عدم توجه به عدالت موجب افزایش فقرا و فاصله طبقاتی در جامعه می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت : امروزه بسیاری از بدبختی های دنیا، نگاه منحرف به بشر است که در این نگاه ، عدالت محوری مورد توجه واقع نمی شود و در نظام جمهوری اسلامی عدالت و گسترش آن یک اصل اساسی است و در صدر برنامه ها قرار دارد و هیچگاه از آن کوتاه نمی آید .

وی با اشاره به تبیین راهبردها در حرکت های سازمانی تصریح کرد : اگر راهبردها بر اساس شاخص های مشخص ، روشن ، دقیق و شفاف طراحی شود سازمان به راحتی به اهداف عملیاتی خود می رسد و اقتصاد یک چرخه و زنجیره ای است که نیاز به راهبردها و سیاست های کلان دارد .

دکتر تقی پور خاطر نشان ساخت : بسیاری از مسائل اساسی در کشور به تولید و ایجاد اشتغال وابسته است و اهداف بانکداری نیز بایستی در راستای توسعه صنعت ، کشاورزی و تولید باشد و انحراف از آن موجب افزایش بیکاری پنهان و اشتغال کاذب می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وجود پست بانک در کنار این وزارتخانه که بعنوان مجری صنعت IT ، بسترهای اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال ویژگی مهمی است که این بانک می تواند از این امکانات جهت تبدیل شدن به یک بانک پیشرفته و مجهز به فناوری اطلاعات استفاده کند.
وی عنوان کرد : بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کره جنوبی ، برزیل ، هند ، ژاپن و چین بستر توسعه خود را توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دادند و توانستند به موفقیت های جهانی دست پیدا کنند و کشور ما هم برای توسعه اقتصادی ناگزیر است که از صنایع نرم و فناوری اطلاعات گذر کند.

دکتر تقی پور ضمن اشاره به اهداف بانکداری الکترونیکی در برنامه پنجم توسعه اظهار داشت : بایستی تا پایان برنامه حدود 80 درصد از عملیات بانکی کشور بصورت الکترونیکی انجام پذیرد و پست بانک نیز این موضوع را در اولویت های خود قرار داده است بطوریکه پرداخت وجه یک قبض در روستاها موجب کاهش هزینه ، کاهش اتلاف منابع و اتلاف وقت روستائیان می شود.
وزیر ارتباطات در ادامه افزود: امروزه در دنیا اولین مزیت IT و فناوری اطلاعات؛ یکپارچه سازی ، شفاف سازی و استخراج اطلاعات است و کمک کننده در تصمیم گیری های اجرایی و استراتژیک سازمانهاست.

وی اعمال نظارت و کنترل را به عنوان یکی از دستاوردهای مهم فناوری اطلاعات دانست و گفت : این دستاورد در سازمان های پولی و مالی بسیار مهم و ارزشمند است و پست بانک نیز در مسیر توسعه و پیشرفت خود می تواند از این دستاورد نهایت استفاده را ببرد تا به یک بانک بالنده ، پویا و مترقی تبدیل شود.

دکتر تقی پور عنوان کرد : امنیت و ایمنی در فرایندها بسیار مهم و اساسی است و موجب کاهش میزان خطاپذیری در منابع انسانی می شود و برای تحقق آن ارائه آموزشهای نو ، بازنگری در مکانیزم ها و قوانین و مقررات و مسئولیت پذیری و دقت مسئولان لازم است .

وی در پایان هدف از برگزاری پنجمین همایش سراسری مدیران و روسای شعب را؛ تبیین سیاست ها، اهداف و برنامه های جاری و آتی بانک ، استفاده بهینه از ظرفیت ها و چالش های موجود ، تبادل نظر و پرسش و پاسخ در حوزه های کاری، استفاده از دیدگاهها و نقطه نظرات کاربردی در حوزه های تجهیز منابع، مشتری مداری ، توسعه و حفظ ارزشهای دینی و فرهنگی، بحث پیرامون راه های کاهش مطالبات معوق ، سخنرانی اساتید حوزه پولی و بانکی جهت ارتقاء سطح علمی و تجارب، ارائه گزارش کاری و تخصصی توسط مدیران و روسای منتخب شعب برتر شهرستان ها، تقدیر و تجلیل از فعالان برتر در جذب منابع، تحقق اهداف سپرده ای ، رعایت اصول مشتری مداری، طرح و تبیین امور مربوط به مسائل امنیتی ، ریسک عملیاتی در اعطاء تسهیلات، همفکری و همدلی جهت ایجاد زمینه استقرار خدمات بانکداری نوین و الکترونیک در دفاتر و شعب سطح کشور، تلاش برای کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش میزان سودآوری بانک، توجه ویژه به مسائل درآمدی و رفاهی پرسنل، طرح موضوعات مندرج در برنامه پیوست، الزام و تعهد همکاران پیرامون، بحث پیرامون استفاده از راهکارهای مناسب در معرفی هر چه بیشتر بانک در نقاط روستایی و محروم و جمع بندی تدوین و قرائت بیانیه پایانی همایش ذکر کرد. 
نظرات بینندگان