arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵

جزییات حذف یارانه خانوارهای پردرآمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حذف یارانه نقدی سرپرستان خانوار با درآمد سالانه حداقل ۳۵ میلیون تومان رسما کلید خورد.

با تصویب آئین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ مجوز حذف یارانه خانوارهای با درآمد سالانه حداقل ۳۵ میلیون تومان صادر شد که این مصوبه به تازگی توسط معاون اول رئیس جمهور جهت اجرا ابلاغ شد.

در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به دولت اجازه داده شد در سال ۹۵ منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع این قانون تا مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان را با استفاده از انواع روش های پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع کرده و همچنین نسبت به ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام کند.

بر این اساس، دولت طبق تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری موظف شد یارانه نقدی خانوارهایی که سرپرست آنها دارای درآمد سالانه حداقل ۳۵ میلیون تومان باشد را حذف کند. طبق این تبصره تمام تجار و صاحبان مشاغل آزاد با درآمد سالانه حداقل ۳۵ میلیون تومان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیر دولتی، پزشکان و دندانپزشکان مشمول حذف یارانه نقدی می شوند.

همچنین تمام کارکنان دولت، قوای سه گانه، شهرداری ها، کلیه موسسات عمومی و موسسات عمومی غیر دولتی، کلیه کارکنان نیروهای مسلح، بازنشستگان کشوری و لشگری، حقوق بگیران و مستمری بگیران مشمولان تامین اجتماعی و همه دریافت کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیر دولتی که درآمد سالانه آنها بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، از شمول دریافت یارانه نقدی حذف خواهند شد.

در این میان، حذف یارانه نقدی شامل تمام مدیران، اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت های دولتی و غیر دولتی وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی، تمام مدیران، اعضای هیئت مدیره، روسا و معاونان مناطق و شعب بانکها، بیمه ها و موسسات مالی و اعتباری و همچنین تمام کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از ۳۵ میلیون تومان باشد، نیز می شود.

ایرانیان مقیم خارج از کشور و ۳ دهک درآمدی بالای کشور از شمول دریافت یارانه نقدی حذف می شوند.

بر اساس قانون، در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تقویت تولید ملی، قرار است ۳۰ درصد از منابع حاصل از حذف یارانه نقدی این افراد جهت یارانه سود تسهیلات اشتغال با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی، ایثارگران و رزمندگان معسر و فارغ التحصیلان دانشگاهی، ۳۵ درصد برای پرداخت یارانه سود تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، معدنی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، گردشی و صادراتی اختصاص یابد. همچنین ۱۵ درصد منابع حاصل از این بخش مقرر است برای حمایت از نوسازی صنایع با رویکرد کاهش مصرف شدت انرژی و ۲۰ درصد جهت ارائه مشوق ها و زیرساختهای صادراتی هزینه شود.

امکان اعتراض به حذف یارانه وجود دارد

بر اساس مصوبه ابلاغی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است خانوارهای مشمول حذف یارانه نقدی را شناسایی و نسبت به اعلام حذف یارانه نقدی به این افراد اقدام کند. این اشخاص ظرف یک ماه می‌توانند نسبت به موضوع حذف از شمول دریافت یارانه اعتراض کرده و اطلاعات و مستندات لازم را به وزارتخانه یادشده ارایه کنند؛ که در غیر این صورت از دامنه مشمولین دریافت یارانه نقدی خارج می‌شوند.

وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی باید پس از بررسی مستندات ارایه شده، اسامی سرپرستان خانـوارهایی که حذف می‌شوند را به سازمان اعلام کند. همچنین نتایج به کلیه معترضین اعلام می‌شود و یارانه اشخاص در اولین نوبت بعدی پرداخت یارانه نقدی قطع خواهد شد.

بر اساس این گزارش، آئین نامه اجرایی حذف یارانه این اشخاص اخیراً از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان