arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۴۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۹ - ۰۳ تير ۱۳۹۰

سید حسن خمینی: دروغ از معضلات جامعه ما است

یادگارحضرت امام(س)، دور شدن از سرچشمه‌های اخلاق را عامل به بن بست كشیده شدن جوامع برشمرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یادگارحضرت امام(س)، دور شدن از سرچشمه‌های اخلاق را عامل به بن بست كشیده شدن جوامع برشمرد.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای كانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب كه در حرم مطهر حضرت امام خمینی(س) برگزار شد، ضمن بیان این‌كه تشكیل جلسات زندانیان سیاسی قبل از انقلاب می تواند انگیزه های مختلفی داشته باشد، گفت: یكی از انگیزه‌ها می تواند دید و بازدید و ملاقات دوستان باشد كه بسیار نیز مهم است، انگیزه دیگرهمان تذكار امام بزرگوار است كه خودمان و فرزندان و خانواده‌هایمان را همواره با این امر همراه كنیم، برای این‌كه محبتی كه تا اینجا همه ما را همراهی كرده است، از این پس نیز در خانواده های ما به یادگار بماند.

یادگار حضرت امام(س) ادامه داد: اما شاید علت بزرگتر و بهانه‌ای وسیع تر هم بتوان برای این جلسات یافت. اسارت در دوره ستم شاهی فی حد نفسه پدید آورنده آزادگی در برابر ظلم است و كسانی كه در آن روزگار مصیبت زندان و تبعید و سختی مبارزه را تحمل كردند، می توانند بیش از هر كس دیگری نماد آزادگی و آزادیخواهی و دین خواهی درجامعه باشند. چنین نشست هایی تذكار این آزادیخواهی است تا راه گم نشود؛ بیان این خواسته مشترك جامعه ماست كه همواره بتوانیم به راهی كه در آن قدم گذاشتیم با صلابت ادامه دهیم و چراغ راه باشیم.

وی افزود: هر چه بیشتر به اینگونه جلسات بها بدهید و از سختی‌هایی كه تحمل شده و اهدافی كه داشته‌اید بگویید تا فراموش نشود، آینده را تضمین كرده‌ایم. این ها صرفاً بیان خاطراتی از گذشته نیست، بلكه چراغی برای آینده و نسل های بعد است. این كه نسل اول انقلاب برای چه هدف و آرمانی و هم دوش چه كسانی، در كدامین راه و با چه خواسته و ابزاری گام برداشتند و مسیر را طی كردند، بسیار امر مهمی است كه آیندگان را بیش از گذشتگان و كسانی كه امروز زندگی می كنند می تواند تحت تأثیر قرار دهد.

سیدحسن خمینی در ادامه با یادآوری اهمیت تكرار خاطرات زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب ادامه داد: در شرایط فعلی هم كه شاید به عللی تریبون‌های رسمی به این موضوع بی مهری می‌كنند، باید از هر تریبونی كه ممكن است استفاده شود تا این امر مهم در جامعه ترویج شود.

این مدرس حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به مطالعه كتاب گنجینه خواف توسط وی، گفت : نگارنده این اثر را شاید بتوان نخستین و یا یكی از نخستین زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب دانست. كتاب، بسیار خواندنی است، پیشنهاد می كنم دوستان آن را بخوانند. این كتاب دست‌نوشته‌های مرحوم شهید آیت الله سید حسن مدرس در دورانی است كه در خواف تبعید بودند.

وی با اشاره به مضمون این اثر ادامه داد: میزان سختی هایی كه این مرد كه علاوه بر مسایل دیگر می تواند نماد زندانی سیاسی مسلمان هم باشد و عظمت روحی كه این مرد در این كتاب از خودش بروز می دهد واقعاً درس آموز است. نكات ظریف و دقیقی را در اوج سختی های شكننده بیان كرده‌اند.

سیدحسن خمینی با اشاره به دوران تبعید نه ساله شهید مدرس در خواف، ادامه داد: انسان تعجب می كند كه چگونه این مرد در طول این مدت تنها سه روز، یكی از فرزندان خود را دیده است و در مجموع سه چهار نامه بین او و فرزندانش در تهران رد و بدل شده است و در طول این مدت نزدیك به چهار، پنج سال هیچ خبری از هیچ كسی نداشته است. در جایی نوشته است كه من یك سال است، سرم را اصلاح نكرده‌ام و ریش و موی سرم بلندشده است، در جای دیگری می گوید حق زندانی برای من ماهی پنج قران قرار داده‌اند، اما همان را هم نمی‌دهند، نیم قران می دهند كه در آن روز، دو عدد نان می شود.

سیدحسن خمینی ضمن اشاره به سایر سختی های شهید مدرس كه در این كتاب شرح داده شده است، افزود: این مسایل را از آن جهت بیان می كنم كه به این نكته اشاره كنم كه این بزرگوار در هیچ جای این كتاب شكوه نمی كند، حتی همان جا كه می گوید یك سال است موهایم را تیغ نزده‌ام –آن وقت ها مرسوم بود روحانیون سر را با تیغ اصلاح می كردند- می گوید موهایم بلند شده است، اما خوب است شبیه اجداد طاهرینم شده‌ام، شاید اگر در همین اعوان بمیرم از باب تشبه به آن‌ها به عنوان یكی از مریدان آن ها مورد غفران قرار بگیرم؛ فقط عادتم نیست كه آن هم ایرادی ندارد.

وی با برشمردن برخی از كارهای روزانه شهید مدرس نظیر بیان اذكار مذهبی و خواندن نماز، ادامه داد: عجیب این است كه همه مأمورهایی كه با این فرد در تماسند نسبت به او علاقمند می شوند كه همین دستنوشته ها را هم آن ها استنساخ كرده‌اند و آورده‌اند كه بعدها پیدا شده است. ببینید سختی چه قدر زیاد است كه بعد از سه چهار سال، نامه‌ای از همسرش آمده است كه من زندگی ام نمی چرخد یا نفقه بده یا طلاقم بده كه او هم طلاقنامه را نوشته و فرستاده است.

نوه حضرت امام(س) پس از اشاره به توجه و علاقمندی امام به مرحوم مدرس ادامه داد: مرحوم مدس می گویند كه من تمام عمرم از خداوند می خواستم كه به من توفیق محاسبه بدهد، جایی را نصیب من بكند كه تنها باشم و خودم را محاسبه كنم و شكر كه نصیبم شد. آرامش این انسان در رابطه با خداوند نیز عجیب است. دو نكته جالب دیگر در این كتاب هست یكی اینكه می گوید زمانی كه آمدند ومرا دستگیر كردند از درگاهی رئیس پلیس وقت پرسیدم: برای چه من را دستگیر می كنید؟ گفت: تو نوكر انگلیسی! گفتم، همه كه می دانند رابطه من با انگلیس چگونه است و اگر مخالفی با انگلیس باشد آن من هستم، ولی من از این خوشحالم كه نوكر ی انگلیس در این جامعه جرم باشد چون تا پیش از این اگر می خواستند كسی را بگیرند می گفتند تو دشمن انگلیسی! همین كه گفتند نوكری انگلیس جرم است من خوشحالم ولو من نوكر انگلیس نیستم.

سیدحسن خمینی در بخش دیگری از سحنان خود ضمن اشاره به قبح و زشتی دروغ در جامعه ادامه داد: پیامبر عظیم الشأن اسلام جمله ای دارند و می فرمایند: "به فرزندانتان لامیه عرب را بیاموزید چون لامیه عرب مكارم اخلاق را به مردم یاد می دهد." لامیه عرب شعر جاهلیت است یعنی پیامبر می فرماید حتی از دستاوردهای جاهلیت برا ی ترویج مكارم اخلاق استفاده كنید؛ ببینید اخلاق چقدر مهم است.

سیدحسن خمینی در ادامه افزود: این كتاب تماماً جلوه اخلاق و تجلی آرامش یك روح متخلق است. تمامی تلاش دین این است كه به اخلاق برسیم و اگر به آن نقطه برسیم به هدف رسیده ایم. جامعه ها در هر زمانی از بی اخلاقی ها رنج كشیده اند. این اخلاق هم منظور تنها اخلاق فردی نیست اخلاق اجتماعی، صنفی، جناحی و گروهی نیز منظور است. گاهی وقت ها یك فردی در زندگی شخصی آدم متخلقی است اما در زندگی سیاسی و اجتماعی كذّاب است. دور شدن از سرچشمه های اخلاق جوامع را دچار بن بست می كند و قلب انسان ها را سیاه می كند.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از پیامبر ادامه داد: پیامبر می گوید من برای اخلاق آمده ام؛ دین هم برای رسیدن به اخلاق است. حضرت امام نیز قبل از هر درسی در فیضیه قم، درس اخلاق را شروع كردند. یكی از مواردی كه در جامعه ما بروز دارد تصدیق قول فاسق است؛ كثیری از معضلات جامعه ما ناشی از این امر است.

وی ادامه داد: شاید بن مایه اخلاق اسلامی سوره حجرات است. می فرماید: "مردم اگر فاسقی برای شما خبری آورد بروید تبیّن كنید." دروغ فی حد نفسه نمی تواند جامعه را از بین ببرد. دروغگو به شرطی توفیق پیدا می كند كه گوش دروغ شنو داشته باشد. اگر فردی دروغ بگوید و مردم قبول نكنند آن فرد تنها آبروی خودش را برده است، گناه از ماست كه قبول و به راحتی نقل می كنیم.

سید حسن خمینی با اشاره به ازدیاد رسانه های بدون شناسنامه افزود: این آیه خطاب به دروغگو نیست، بلكه می گوید او كه دروغگو ست كار خودش را می كند و عِرض خود می برد و تنها زمانی موجب زحمت می شود كه مردم تبیّن نكرده، قبول كنند. تمام كتاب گنجینه خواف مرحوم مدرس تجلی این آیه است "قل الله ثم ذرهم" بگو خدا و بگذر. بگذر نه به این معنا كه الحمد لله آدم های خوبی هستند، بلكه تو اتكا به خدا داشته باش خود او حساب آنها را می رسد. ایشان در جاهای مختلف نوشته اش می نویسد این تقدیر الهی است كه خداوند ظالمین و ستمگران و دروغگویان را به جزای كارشان برساند.

وی با اشاره به دوران زندان و سختی های زندانیان سیاسی پیش از انقلاب و خانواده هایشان ادامه داد: سختی ها می گذرد، ولی چیزی كه باقی می ماند اجر آن است، اما علاوه بر این اجر چیز دیگری نیز باقی می ماند و آن وظیفه است. وظیفه اینكه به آیندگان بگوییم كه گذشتگان و بزرگان ما و امام چه اهدافی داشتند. این وظیفه همه ماست كه این اجر را به همراه این وظیفه، توأمان در آغوش بگیریم.

این مراسم با دعا و نماز جماعت به امامت حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی یادگار گرانقدر حضرت امام(س) به پایان رسید.

در ابتدای این دیدارحجج اسلام سید محمود دعایی ،شریعتی سبزواری ، دكتر صفاریان و دبیر كل كانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب در سخنانی به بیان خاطراتی از حضرت امام (س) و مبارزات علیه رژیم ستمشاهی پرداختند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عامک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
0
5
" زندانی سیاسی " بار معنایی سنگینی دارد خداوند متعال کلیه زندانی های سیاسی دنیا را صبر و تحمل اعطا فرما و به ما در نگفتن دروغ و باور نکردن آن کمک کن .
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
0
3
دروغگو خيلي وقته دشمن خداست!
نظرات بینندگان