arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵

دی‌میستورا: ازسرگیری گفت‌وگوهای سوریه با وجود ادامه درگیری‌ها امکان‌پذیر نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماینده سازمان ملل در امور سوریه ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح سوریه را در شرایطی که درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد، غیرممکن خواند.
 
«استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه امروز پنج‌شنبه تأکید کرد: «از سرگیری گفت‌وگوهای صلح سوریه در شرایطی که درگیری‌ها هنوز ادامه دارد، امکان‌پذیر نیست».

دور پیشین مذاکرات صلح سوریه در تاریخ 13 تا 27 آوریل در ژنو برگزار شد و هیأت عالی معارضان به حمایت ریاض با ترک میز مذاکرات، این گفت‌وگوها را نیز بدون نتیجه گذاشت.

روسیه و آمریکا در تاریخ 9 سپتامبر (19 شهریورماه) پس از نشست‌های مکرر سرانجام در ژنو برای اجرای آتش‌بسی موقت در سوریه به توافق رسیده‌ بودند اما پس از گذشت چند روز از اجرایی شدن این توافق نیز گزارش‌های مستند منتشر شده توسط وزارت دفاع روسیه از این امر حکایت داشت که ظاهرا تنها طرفین پایبند به این آتش‌بس نیروهای ارتش سوریه و روسیه بوده‌اند و گروه‌های معارض مسلح و گروه‌های تروریستی از این فرصت برای تجدید قوا و تشدید حملات خود به ویژه در مناطق مسکونی سوریه سوءاستفاده کرده‌اند.

علاوه براین، آمریکا نیز طی یک هفته‌ای که این توافق اجرا شد، به هیچ یک از تعهدات خود از جمله تفکیک گروه‌های معارض به اصطلاح میانه‌رو از گروه‌های تروریستی عمل نکرد و حتی نتوانست گروه‌های مسلح تحت حمایت خود را به توقف حملات در مناطق مسکونی سوریه متقاعد کند. پس از این اتفاقات و اتمام دوره توافق شده برای اجرای آتش‌بس موقت، دولت سوریه از لغو آتش‌بس در این کشور خبر داد و مذاکرات برای احیای مجدد آن دوباره از سر گرفته شد.


منبع: فارس
نظرات بینندگان