arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۵

١٧ راديكال "پايداری"

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اولین کنگره بعد از مدت‌ها تعلیق، بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. پایداری‌ها روز پنجشنبه هفته گذشته، بالاخره دور هم جمع شدند تا اولین گردهمایی خود را بعد از اخذ مجوز در سال ٩٣، برگزار کنند. ١٧ نفر هم به عنوان اعضای شورای مرکزی برگزیده شدند.

ترکیبی که هم چهره‌های تازه‌ای به آن وارد شده و هم برخی چهره‌های قدیمی از راهیابی به آن بازماندند.به گزارش ایلنا، مرتضی آقاتهرانی، صادق محصولی، محمد سلیمانی، فاطمه آلیا، نصرالله پژمان‌فر، ناصر سقای‌بی‌ریا، قاسم روانبخش، امیرحسین قاضی‌زاده، میثم نیلی، میرهاشم موسوی، علی خضریان، علیرضا عسگریان، غلامحسین رضوانی، علی نادری، زهره لاجوردی، مجید متقی‌فر و مجید دوستعلی افرادی هستند که در دور جدید فعالیت جبهه پایداری به عنوان اعضای شورای مرکزی آن فعالیت می‌کنند.

از جمله غایبان بزرگ این دوره از جبهه پایداری، کامران باقری‌لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم و نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم است که از حضور در انتخابات انصراف داد. سیدمحمود نبویان و زهره طبیب‌زاده از نمایندگان سابق تهران در مجلس نهم و نیز روح‌الله حسینیان، نماینده مجلس هشتم از تهران نيز از جمله چهره‌هایی هستند که در دوره جدید شورای مرکزی جبهه پایداری حضور ندارند. علی‌اصغر زارعی دیگر نماینده تهران در مجلس نهم هم که به‌تازگی به عنوان جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور منصوب شده، در ترکیب جدید شورای مرکزی حضور ندارد.

«پایداری» از ابتدا تاکنون
نطفه جریان پایداری در سال ٩٠ بسته شد. آن هنگام که برخی همراهان احمدی‌نژاد به خاطر قهر ١١روزه محمود و خانه‌نشینی او و نیز حمایت بی‌دریغش از اسفندیار رحیم‌مشائی، انتقاد کردند و به دلیل همین انتقاد مجبور به استعفا و برکناری از سمت‌های دولتی شدند. از جمله این چهره‌ها برخی وزاری کابینه نهم و دهم احمدی‌نژاد بودند و البته برخی از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس هشتم. فراکسیونی که مشی آن جدا از فراکسیون اکثریت یا اصولگرایان بود و در دوره دهم ریاست‌جمهوری  هم از احمدی‌نژاد حمایت کرد.

اینها در کنار هم جریان پایداری را ساختند که اولین حضورشان انتخابات مجلس نهم بود. اولین حضور مستقل در کنار ائتلاف یا جبهه متحد اصولگرایان که در اغلب موارد فهرست مشترک دادند و بنا بر گواه فهرست‌های انتخاباتی ٨٠ نفر را وارد مجلس کردند که اگر مشترکات آنها را نادیده بگیریم، حدود ٣٠ نفر نامزد اختصاصی این جریان بود. جریانی که تلاش داشت تا جایی که امکان دارد، از فعالیت در قالب تشکلی خودداری کند.

پدر معنوی این جریان را آیت‌الله مصباح‌یزدی می‌دانند، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علیمه قم. چهره‌ای که در جریان انتخابات مجلس دهم، مدت‌ها درباره آن بحث بود که آیا او یک ضلع جریان اصولگرایی محسوب می‌شود یا خیر. نظر سنتی‌ها از جمله محمدرضا باهنر به عنوان دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري این بود که او عضوی از اعضای جامعه مدرسین است و ضلع سوم محسوب نمی‌شود. پایداری‌ها تا جایی که امکان داشت برای جلوگیری از حزب‌شدن، پایداری کردند.

مرتضی آقاتهرانی دراین‌باره گفته بود: «ما خدمت آقای «یزدی» رفتیم و گفتیم ما بچه‌های حزب‌اللهی می‌خواستیم جمع‌وجورتر شویم و بعد از آن نیز خدمت آیت‌الله «مصباح» و در نهایت محضر حضرت آقا رسیدیم که آقا فرمودند حزبی نشوید، تشکل داشته باشید، نظم داشته باشید و وحدت داشته باشید». «صادق محصولی» وزیر کشور احمدی‌نژاد و عضو دیگر این تشکیلات نیز گفته ‌بود: «این جبهه یک حزب نیست و درواقع این جبهه یک گفتمان است».

آنها با این حال درخواست مجوز دادند تا فعالیت‌های خود را در قالب جبهه ادامه دهند. این مجوز در سال ٩٣ صادر شد. پایداری‌ها در جریان انتخابات ٩٢ ریاست‌جمهوری دچار نوعی دودستگی بین خود شدند. آنها به دلیل حمایت از سعید جلیلی و کامران باقری‌لنکرانی، دو گزینه متبوع خود دچار نوعی از سردرگمی بین شاخه قم و شاخه تهران شده بودند. در نهایت با انصراف باقری‌لنکرانی، از سعید جلیلی حمایت کردند که تنها توانست چهار میلیون از آرای انتخابات یازدهم را به خود اختصاص دهد. پایداری‌ها در جریان رقابت‌های مجلس در ائتلافی با حزب مؤتلفه و نیز جبهه پیروان خط امام و رهبری وارد شدند.

اگرچه تا مدت‌ها از حضور در این ائتلاف سرباز می‌زدند، اما در نهایت سنتی‌های اصولگرا به آنها نزدیک شدند و حاصل این ائتلاف، کسب تقریبا ١٠ کرسی از ٢٩٠ کرسی برای پایداری‌ها در مجلس دهم بود. جریانی که معرف اصولگرایان تندرو است. خطی که مخالف تمام‌قد توافق هسته‌ای بود و تا زمانی که در مجلس نهم حیات داشت، سعی کرد در کار مذاکرات هسته‌ای اخلال ایجاد کند. اصغر زارعی، نماینده تهران در مجلس نهم هنگام تصویب برجام گریه کرد و این تصویر بارها در صفحات مجازی بازنشر داده شد.

شورای مرکزی پایداری در يك نگاه
مرتضی آقاتهرانی: او را به عنوان معلم اخلاق دولت احمدی‌نژاد می‌شناسند. قبل از آن گاهی در صداوسیما ظاهر می‌شد و از خاطرات زمان تبیلغ خود در خارج از جمله ایالات متحده سخن می‌گفت. «برادران تگزاسی» اصطلاحی بود که او در یکی از همان برنامه‌ها به کار برده بود.

آقاتهرانی از جمله چهره‌هایی بود که در قالب یک گروه ١٢نفره، زیر نظر آیت‌الله مصباح برای کسب علومِ روز، به همراه زن و فرزند عازم غرب شد. منظور از غرب، کانادا و ایالات متحده است که او برای تحصیل به این کشور‌ها اعزام شد. او نماینده مجلس هشتم و نهم است که مدتی هم بحث گرین‌کارت او در رسانه‌ها مطرح بود. آقاتهراتی در نشستی اعلام کرده بود که گرین‌کارتش باطل شده است.

صادق محصولی: چهره‌ای که با احمدی‌نژاد در معرفی کابینه‌های نهم و دهم بیش‌ازپیش شناخته‌تر شد؛ او زمان جنگ فرمانده سپاه آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل بوده است. دوستی او با محمود احمدی‌نژاد به همان زمان بازمی‌گردد، از جنگ تا زمان استانداری احمدی‌نژاد در اردیبل که بحث دادن امتیاز سوآپ نفتی به او هم همواره مطرح بوده است. احمدی‌نژاد در دولت نهم او را به‌عنوان وزیر نفت کابینه به مجلس معرفی کرد که به‌دليل حرف‌و‌حدیث‌های بسیار درباره اموال و ثروتش، خودش قبل از آغاز بررسی مجلس انصراف داد؛ اما محصولی سرانجام با نیم‌رأی اضافه از سوی مجلس هشتم، وزیر کشور دولت نهم احمدی‌نژاد شد تا انتخابات پرسروصدای ٨٨ را برگزار کند.

روح‌الله حسینیان از او به عنوان پولدار اصولگراها یاد می‌کند. او درباره ثروت و دارایی خود به‌تازگی گفته چهار بار فهرست اموال و دارایی‌هایش را اعلام کرده است، فهرستی که اثری از آن در رسانه‌ها نیست. خودش زمانی در پاسخ به چگونگی انباشت ثروت میلیاردی‌اش در ١٠‌سال، این ثروت را «متعلق به امام زمان» دانسته و گفته بود «این امانتی است که پس از ظهور حضرت در اختیار ایشان قرار می‌گیرد».

او همچنین تأكيد كرده بود ثروتش از «راه‌ حلال» کسب شده است.

محمد سلیمانی: وزیر ارتباطات دولت اول احمدی‌نژاد بود که در دولت دوم او حضور نداشت؛ او از نمایندگان مجلس نهم در تهران است که در جریان برجام فعالیت‌های زیادی علیه این معاهده بین‌المللی در مجلس انجام داد. سلیمانی از جمله افراد فعال در جریان استیضاح فرجی‌دانا، وزیر علوم دولت روحانی بود.

فاطمه آلیا: نماینده مجالس هفتم، هشتم و نهم تهران بود؛ آلیا از جمله مدافعان لایحه پرسروصدای حمایت از خانواده است. لایحه‌ای با وجود حرف‌و‌حديث‌هاي فراوان سرانجام در مجلس نهم تصویب شد. او از جمله چهر‌های مدافع خانه‌داری زنان است؛ یک بار هم درباره واکنش‌ها به حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفته بود: کار زن شوهرداری و تربیت بچه است و نه والیبال‌دیدن.

نصرالله پژمان‌فر: نماینده دوره نهم مجلس است که در دوره دهم هم از حوزه انتخابیه مشهد وارد مجلس شد و البته ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس دهم را هم بر عهده گرفت. پژمان‌فر در گفت‌وگویی عملکرد وزارت ارشاد دولت دهم را تأسف‌بار دانسته و واعظی، وزیر ارتباطات را هم در صورت افزایش پهنای باند به استیضاح تهدید کرده بود.

ناصر سقای‌بی‌ریا: از جمله محصلان در کانادا و ایالات متحده است؛ او داراي مدارك تحصيلي دكترا از دانشگاه هوستون در ايالت تگزاس و كارشناسي ارشد از دانشگاه مك‌گيل در مونترال كاناداست؛ سقاي‌بي‌ريا در سوابق كاري خود تصدي سمت‌هايي مانند مشاور رئيس‌جمهور در امور روحانيت در دولت نهم و دهم، رياست دفتر جامعه مدرسين حوزه علميه قم، عضو هيأت‌علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)، سرپرست مركز تعليمات اسلامي و امام‌جمعه در ايالت تگزاس و نماينده تام‌الاختيار رهبري در آمريكا را بر عهده دارد. سقاي‌بي‌ريا هم از نزديكان و شاگردان آيت‌الله بهجت و آيت‌الله مصباح‌يزدي است.

قاسم روانبخش:‌ از جمله روحانیون و چهره‌های نزدیک به آیت‌الله مصباح‌یزدی است. او دبیر نشریه پرتو سخن متعلق به مؤسسه پژوهشی امام خمینی است که ریاست آن را آیت‌الله مصباح بر عهده دارد. روانبخش آن‌قدر به مصباح نزدیک است که در جریان انتخابات خبرگان چهارم، فهرست خبرگان حوزه و دانشگاه را که فهرست منسوب به مصباح بود معرفی و تبلیغ می‌کرد. او در انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه تفت و میبد، نتیجه را به حریفی از فهرست امید واگذار کرد.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی: او پسرعموی سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت دولت روحانی است؛ با‌این‌حال از اعضای پروپاقرص جریان پایداری به شمار می‌رود. قاضی‌زاده از حوزه مشهد در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس است؛ اما مواضع او در این دوره بیشتر توجه رسانه‌ها را جلب كرده است.

علیرضا عسگریان، میرهاشم موسوی: مردادماه سال ١٣٩٤ «عسگریان» و «موسوی» از سوی «پرویز فتاح»، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، به‌عنوان مدیران ارشد این کمیته منصوب شدند.

با حکم فتاح، «علیرضا عسگریان» به‌عنوان «معاون اداری و مالی» و «میرهاشم موسوی»، «رئیس مرکز آموزش و پژوهش» کمیته امداد امام خمینی(ره) منصوب شدند. این دو نفر از سوي «صادق محصولی» به شورای مرکزی پایداری معرفی شده و از مدیران او در وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در دولت احمدی‌نژاد بودند.

میثم نیلی: مدیرمسئول سابق سایت «رجانیوز» و مدیرعامل کنونی مجمع ناشران انقلاب اسلامی است؛ او سال ١٣٩٠ به‌خاطر برخی مطالب منتشرشده در رجانیوز به دادسرای رسانه فراخوانده شد و مدت بسیار کوتاهی هم بازداشت بود. به گفته خودش، شکایت «علی لاریجانی»، رئیس مجلس نهم، از ٤٥ خبر رجانیوز عامل این احضار بوده است. سال ١٣٩١ او در نامه‌ای به مرحوم «حبیب‌الله عسگراولادی» نوشت: «آیا شما در نفاق فتنه‌گران و منافقان رسواشده در سال ۸۸ تردیدی دارید؟».

علی نادری: سردبیر فعلی «رجانیوز» که در پی شکایت واحد حقوقی روزنامه ایران در مردادماه ١٣٩٣، بازداشت شد؛ آن‌طور‌که رجانیوز نوشته، این شکایت در دولت محمود احمدی‌نژاد انجام شده بود. هم‌زمان یکی از مسئولان دفتر حقوقی سازمان شهرستان‌های مؤسسه ایران اعلام کرده بود: «بازداشت سردبیر رجانیوز هیچ‌گونه ارتباطی با روزنامه ایران ندارد. بازداشت «علی نادری» از سوي مؤسسه شهرستان‌های ایران که مسئولیت فروش روزنامه‌های مختلف از جمله ایران را بر عهده داشته، صورت گرفته است. بازداشت نادری، سردبیر رجانیوز، به‌دلیل ١١٢ میلیون تومان بدهی به مؤسسه فرهنگی هنری شهرستان‌های ایران صورت گرفته است». نادری بین سال‌های ٨٩ تا ٩٠ (١٠ ماه) سرپرست روزنامه ایران در اصفهان بود.

علی خضریان: عضو وقت شوراي مركزي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل بوده و هم‌اکنون در رسانه‌های اصولگرا از او به‌عنوان مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران یاد می‌شود. در فروردین ٨٨ خبری منتشر شد که او به‌دلیل سخنرانی علیه دانشگاه آزاد به تاریخ سال ٨٥ به سه‌ماه‌و‌یک روز حبس تعزیری محکوم شده بود كه در نهايت به جزاي نقدي تبديل شد.  

غلامحسین رضوانی: از او اخباری وجود دارد که مربوط به دولت نهم است و البته مقالاتی هم در مجله تخصصي «نور» دارد؛ او در سال ٨٨ به سِمت قائم‌مقام در امور اقتصادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری منصوب شده بود و قبل از آن هم قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در زمان ریاست امیرمنصور برقعی در دولت نهم بود. زمانی هم از او به‌عنوان گزینه ریاست بر سازمان هدفمندی یارانه‌ها نام برده شده بود.

زهره لاجوردی: فرزند شهيد اسدالله لاجوردی، دادستان اسبق انقلاب است؛ او استاد دانشگاه اصفهان و از نامزدهای پایداری در مجلس نهم بوده که نتوانسته وارد مجلس شود. او معتقد است هاشمی در دهه ٦٠ برای مشکل‌دارها توصیه‌نامه می‌نوشته است. او تک‌جنسیتی‌کردن دانشگاه‌ها را یک راه‌حل مقطعی برای حل مشکل عفاف و حجاب دانسته و گفته بود بعدا باید هرکس در درازمدت راه خود را انتخاب کند.

مجید متقی‌فر: او هم از جمله اعضای جریان پایداری است که معتقد است جبهه پایداری هیچ‌گاه بسته عمل نکرده و تا آنجایی که ارزش‌ها فدای سیاسی‌کاری نشود، حتی حاضر بوده در انتخابات‌ مجلس نهم نامزد نیز معرفی نکند. او موضع مشترک پایداری با اصولگرایان را موضع واحد درباره فتنه دانسته بود.

مجید دوستعلی: مجید دوستعلی، قاضی قوه قضائیه است، در دوره‌ای دبیر هیأت دولت محمود احمدی‌نژاد بوده، دبیر هیأت امنای کمیته امداد امام خمینی (ره) است و تا پیش از ریاست‌جمهوری حسن روحانی، قائم‌مقام وزیر کار و رفاه اجتماعی بود؛ اما بیشتر از همه اینها به مداح‌بودن شهره است.

منبع: روزنامه شرق
نظرات بینندگان