arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵

‌حاشیه‌های حضور «ظریف» در مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه در دفاع از مشی رهبر معظم انقلاب و اجرای منویات ایشان در این وزارتخانه دفاع پرقدرتی کرد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس حاضر شده بود در پاسخ به سوالات جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد، گفت: هیچ کس حق ندارد حرف های خلاف واقع بزنند و در مسیرخواست دشمن حرکت کند.

در میانه و پس از سخنان پرحرارت ظریف که با نشان دادن انگشت و مخاطب مستقیم قراردادن کریمی قدوسی همراه بود، نمایندگان مجلس با صدای بلند و احسنت وگویان سخنان وزیر را تایید می کردند.

پس از پایان سخنان، ظریف در حلقه نمایندگانی قرار گرفت که به استقبالش آمده بودند .نمایندگان از سخنان وزیر تقدیر و تشکر کرده و با وی مصافحه می کردند.

** سخنرانان میان دستور از جمله سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در حال نطق بودند که وی وارد صحن علنی شد.

ظریف تا پایان سخنرانی ناطقان میان دستور زمان داشت که در پشت تریبون قرار گیرد و در این زمان نمایندگان به کنارش آمده و با وی عکس یادگاری گرفتند و یا موضوعات مورد نظر خود را مطرح می کردند.

**هنگام قرائت سوال محمدرضا پورابراهیمی فردی از کمیسیون امنیت ملی نبود و لاریجانی از علی نجفی نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون امنیت ملی خواست که گزارش سوال این کمیسیون را قرائت کند.

** هنگام سخنرانی کریمی قدوسی، علی مطهری که ریاست ساعاتی از جلسه علنی برعهده داشت، از وی خواست که در موضوع صحبت کند که با واکنش کریمی قدوسی همراه شد. او به مطهری گفت: اگر نمی خواهید حرف نمی زنم.

** پس از پایان سخنان کریمی قدوسی، مطهری از نمایندگان خواست که براساس ماده 210 آیین نامه داخلی اگر سوالات وی را وارد می دانند رای موافق و اگر وارد نمی دانند رای مخالف بدهند.

**مطهری چندین بار این موضوع را تکرار کرد ولی کریمی قدوسی با حضور در هیات رییسه مجلس و فریاد زدن که در مانیتورها برعکس آنچه شما می گویید نوشته شده است، خواستار تصحیح اشتباه مطهری شد که مطهری دوباره گفت: مانیتورها اشتباه می کنند و همان موضوعی که براساس نص صریح آیین نامه است باید انجام شود.

** پیش از شروع بخش دوم سخنان کریمی قدوسی و پایان سخنان ظریف؛ وی به مطهری گفت که شما تذکری ندارید؟ که مطهری پاسخ داد حالا شما سخنان خود را بگویید تا من بعدا سخنان خود را خواهم گفت.

کریمی قدوسی دوباره گفت نه شما بگویید و تذکری که دارید را عنوان کنید که مطهری دوباره تاکید کرد سخنان خود را بگوید تا بعدا تذکر مطرح شود.

**پس از پایان سخنان کریمی قدوسی، مطهری ابراز داشت که سخنان ظریف توهین به مجلس نبوده اما عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس اقدام به فریاد زدن کرد و گفت که آقای مطهری پس توهین باید چگونه باشد که شما آنرا توهین بدانید.

**پس از رای گیری درباره سوال کریمی قدوسی ظریف در پشت تریبون قرار گرفت و گفت که قصدم توهین به هیچ یک از نمایندگان و شان مجلس نبوده و اگر چنین برداشتی شده است عذرخواهی می کنم.

**در ابتدای بخش دوم پاسخ ظریف به پورابراهیمی ، علی لاریجانی ریاست جلسه را به علی مطهری واگذار کرد و این درحالی بود که مسعود پزشکیان در صحن مجلس حضور داشت اما پس از در اختیار گرفتن ریاست مجلس توسط مطهری و پس از چند دقیقه پزشکیان نیز صحن مجلس را ترک کرد.

**رییس گروه دوستی و پارلمانی ایران و بلژیک مهمان امروز صحن علنی بود.
**هنگام سخنان پورابراهیمی، وی از اتاق فرمان خواست که بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیات دولت در هفته دولت سال جاری را نمایش دهد که مربوط به وظایف وزارت خارجه بود.

**این فیلم چندبار نمایش داده شد اما بدون صدا بود که مطهری از اتاق فرمان خواست آن را از ابتدا و با صدا نشان دهد.

**علی نجفی نماینده مردم بابل در مجلس هنگام سخنان و پاسخ های ظریف به کریمی قدوسی در جایگاه خبرنگاران بود که وقتی خبرنگار ایرنا از وی پرسید آیا سخنان ظریف قانع کننده است یا خیر گفت: من قبلا دیپلمات بودم و این سخنانی که از طرف مخالفان ظریف مطرح می شود اینگونه نیست و کاملا خلاف واقع است.

وی در پاسخ به اینکه محل نشستن شما درکنار کریمی قدوسی است، با خنده گفت: من ضربه گیر هستم.
نظرات بینندگان