پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : برقراری پروازهای برنامه ای توسط شرکت های هوایی جهان به مقاصد فرودگاه های ایران و بازگشت مجدد این شرکت ها به ایران علاوه بر ارتقاء خدمات هوایی می تواند تعادل را بین عرضه و تقاضا در صنعت هوانوردی کشور برقرار کند.
به گزارش ایرنا، حمل ونقل هوایی در توسعه مراودات بین المللی نقش مهمی دارد و افزایش پروازهای هوایی به مقاصد مختلف دنیا با قیمت های رقابتی، بسیاری از محدودیت های مردم را در این بخش از بین می برد.
محدودیت تعداد ناوگان در شرکت های هواپیمایی با وجود هزینه های فزاینده موجب غیراقتصادی شدن این فعالیت در برخی شرکت های ایرانی و باعث به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در این بخش شده است.
بر این اساس تا زمان نوسازی ناوگان و توسعه حمل و نقل هوایی، بازگشت شرکت های هوایی معتبر جهان به فرودگاه های ایران می تواند بخشی از مشکلات فعلی مردم را در این حوزه برطرف کند.
بیش از 100 سال از آغاز فعالیت حمل و نقل هوایی در جهان می گذرد و تاکنون بیش از 70 میلیارد نفر در جهان با هواپیما جابجا شده اند و برخی از کارشناسان صنعت هوانوردی پیش بینی می کنند طی 15 سال آینده بیش از 65 میلیارد نفر در جهان با استفاده از این شیوه سفر خواهند کرد.
ناوگان هواپیمایی ایران با سن متوسط حدود 20 سال، کشورمان را در این بخش در آخرین رتبه در میان 10 کشور منطقه قرار داده است در حالی که با وجود 60 فرودگاه در ایران و قابلیت پذیرش و اعزام سالیانه 85 میلیون مسافر، برقراری پروازهای شرکت های خارجی می تواند در مقطع کنونی بسیاری از نیازهای صنعت هوانوردی کشور را تامین کند.
با آغاز اجرای برجام از دی ماه سال گذشته، صنعت هوایی کشور شاهد بازگشت ایرلاین ها به ایران بوده است؛ شرکت هایی که به دلیل احتمال تحریم های ظالمانه برای تداوم فعالیت خود در آسمان ایران با مشکل مواجه شده و ترجیح داده بودند که این عرصه را واگذار کنند.
از این رو شرکت های هواپیمایی بین المللی متعددی پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های غربی، با هدف بهره بردن از فرصت های فزاینده در ایران در دوران پسا تحریم، پروازهای خود را به ایران ازسرگرفته اند.
در هفته های اخیر شاهد انجام پروازهای شرکت های معتبر جهان با هواپیماهای مدرن به ایران هستیم به طوری که هم اکنون شرکت هایی چون بریتیش ایر ویز، هواپیمایی اتریشی، هواپیمایی یونان ایر، ایر فرانس، ایر مالزیا، کوریا ایر لاینز پروازهای خود را بار دیگر به ایران برقرار کرده اند و شرکت هواپیمایی کی ال ام (KLM) نیز از 9 آبان امسال پروازهای خود را به تهران آغاز می کند.
شرکت هواپیمایی کی ال ام اعلام کرده است چهار پرواز هفتگی بین فرودگاه شیفول آمستردام و تهران انجام خواهد داد و خدمات پرواز پاریس - تهران را که از 28 فروردین امسال از سرگرفته شده است، کامل خواهد کرد.
کی ال ام از سال 1991 میلادی پروازهایی خود را به تهران را آغاز کرد اما در اوایل سال 2013 این پروازها متوقف شدند و مقامات این شرکت هواپیمایی در آن زمان علت توقف پروازهای این مسیر را دلایل اقتصادی عنوان کردند.
نخستین هواپیمای شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز نیز پس از چهار سال وقفه در پرواز به تهران، دوازدهم شهریورماه گذشته در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به زمین نشست و قرار است در هر هفته 6پرواز از لندن به تهران انجام دهد.
شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز برای نخستین بار در سال 1946 میلادی پروازهای خود را به ایران آغاز کرد، اما به علت تحریم های ظالمانه، این شرکت پروازهای خود را در سال 2012 به ایران قطع کرد.
با از سرگیری پروازهای بریتیش ایرویز به ایران، اکنون پرواز مستقیم بین تهران و لندن در هر هفته به 9 پرواز افزایش یافته که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران سه پرواز تهران - لندن و بالعکس و بریتیش ایرویز لندن - تهران و بالعکس انجام می دهند.
با افزایش پروازهای هوایی به ایران، شرکت های مهم جهان یکی پس از دیگری بار دیگر پروازهای بین المللی خود را به ایران برقرار کرده اند و اکنون بیش از 44 شرکت خارجی به فرودگاه های ایران پروازهای برنامه ای دارند و در آینده نزدیک شاهد پرواز شرکت کی ال ام به تهران خواهیم بود.
دیروز (دهم مهر ماه) نیز نخستین پرواز هواپیمایی تای ایرویز نیز در فرودگاه بین المللی امام خمینی نیز به زمین نشست تا همکاری هواپیمایی ملی تایلند با ایران به صورت رسمی آغاز شود.
به گفته شارامپورن جوتیکاتیرا مدیرعامل شرکت هواپیمایی تای ایرویز اینترنشنال، ایجاد این خط هوایی بین دو کشور می تواند فرصت های جدید بسیاری را برای جذب گردشگران ایجاد کند، زیرا با سفر سالیانه 250 هزار ایرانی به تایلند این خط هوایی می تواند در تسهیل تردد مسافران در این مسیر نقش مهمی را ایفا کند.
همچنین ثبات، امنیت، ایمنی مسیر و هدایت مطمئن متخصصان ایرانی پروازهای عبوری از فضای ایران را نیز از 450 پرواز روزانه به بیش از دو برابر افزایش داده است و اکنون شرکت های بیشتری برای عبور از آسمان ایران اظهار تمایل می کنند.
در دو سال اخیر شرکت های زیادی به مقاصد ایران پروازهای خود را برقرار کرده اند و در این شرایط با افزایش مراودات بین المللی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف جهان، مردم نیز به سهولت می توانند به اقصی نقاط جهان با این شرکت ها سفر کنند.
افزایش پروازهای شرکت های خارجی به ایران نشان دهنده موفقیت ایران در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی در سطح بین المللی به شمار می رود.
*ضرورت نوسازی ناوگان هوایی ایران
با این همه، صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از حوزه های مهم تاثیرگذار در ابعاد مختلف توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشورها به حساب می آید و همه کشورهای جهان از جمله کشورهای همسایه در منطقه برای توسعه حمل و نقل هوایی خود برنامه ریزی مناسبی را در نظر گرفته اند و شرکت های ایرانی نیز باید با نوسازی ناوگان هوایی خود از رقبای منطقه ای خود عقب نمانند.
در این راستا پیشتر دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: موافقت اصولی با درخواست تاسیس 6 شرکت جدید هواپیمایی و دو شرکت هلی کوپتری در جلسه مشترک مسئولان عالی سازمان هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی صادر شد.
مقصود اسعدی سامانی افزود: با تصمیمی که برای صدور موافقت اصولی به این شرکت ها گرفته شد، این شرکت ها از این پس باید به دنبال فراهم کردن مقدمات کار و تامین سرمایه باشند.
وی یادآورشد: پس از اخذ موافقت نامه اصولی، شرکت های هواپیمایی تا 6 ماه بعد زمان دارند تا نسبت به تامین سرمایه لازم، پنج فروند هواپیما و الزام های مربوط به ساختار شرکت و تدوین نظام نامه ها اقدام کنند.
به گفته اسعدی سامانی، این شرکت ها زمانی می توانند بحث کفایت سرمایه را تامین کنند که مجوز بهره برداری دریافت کرده باشند.
آخرین مطالعات بین المللی نشان می دهد سهم صنعت حمل و نقل هوایی از تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان در سال 2012 به بیش از 2400 میلیارد دلار رسیده و این صنعت بیش از 58 میلیون شغل را در سراسر جهان پشتیبانی کرده و بیش از نیمی از گردشگران بین المللی از طریق ناوگان هوایی در جهان جابجا می شوند.
از طرفی ارزش روز افزون عامل زمان در زندگی روزانه جوامع بشری و کاهش تبعات منفی حمل و نقل هوایی از جمله کاهش مصرف سوخت به میزان 50 درصد در طول 10 سال گذشته باعث شده تا سریعترین روش حمل و نقل، بیش از پیش مورد توجه جهانیان قرار گیرد.
در این میان، کشورهای منطقه به عنوان یکی از معدود مناطق جغرافیایی جهان که در طول 10سال گذشته همواره از بالاترین رشد حمل و نقل هوایی برخوردار بوده است، در تلاشند با انجام سرمایه گذاری به توسعه صنعت هوانوردی کشورهای خود کمک کنند.
سفارش های خرید حدود 800 فروند هواپیما توسط مجموعه کشورهای همجوار از قبیل ترکیه، امارات، قطر و عمان نشان دهنده بازاری است که در طول 15 سال آینده در انتظار این منطقه خواهد بود و شرکت های ایرانی نیز باید تلاش کنند که جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در این صنعت به جایگاه واقعی خود در منطقه دست یابد.
در میان کشورهای امارات، قطر، بحرین، عربستان، کویت، عمان، پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان و ایران و در حالی که کشور ما یکی از پهناورترین این کشورهاست، اما از نظر تعداد هواپیمای فعال پس از امارات، ترکیه و عربستان در جایگاه چهارم و از نظر شاخص تعداد هواپیما به ازای هر میلیون نفر که یک شاخص شناخته شده بین المللی است، در رده نهم قرار دارد.
در حالی که ایران از نظر وسعت و جمعیت سهم حدود یک درصدی دنیا را به خود اختصاص داده، سهم ما از نظر تعداد ناوگان هوایی، تعداد صندلی عرضه شده و تعداد مسافر کمتر از یک درصد یعنی پایین تر از متوسط دنیا است، در حالی که سهم کشور کوچکی چون امارات از این بازار پنج برابر متوسط دنیا است.
تحریم های ناعادلانه که از اوایل انقلاب اسلامی آغاز شد صنعت حمل و نقل هوایی ایران را تحت تاثیر قرار داد و همزمان با رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی جهان، صنعت هوانوردی ایران متناسب با نیازهای این حوزه پیشرفت نکرده و بسیار عقب مانده است و در دوران پسا تحریم باشیم دست اندرکاران صنعت هوانوردی کشور تلاش کنند تا این صنعت مهم به رشد و توسعه پایداری دست یابد.
صنعت هوانوردی ایران در 35 سال گذشته با تحریم روبرو بود و اکنون برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی کشور به 500 فروند انواع هواپیما با 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد، لذا در مقطع فعلی و در کنار تلاش برای نوسازی ناوگان هوایی از طریق خرید هواپیماهای نو که در حال رایزنی است، افزایش پروازهای بین المللی به ایران تا حدودی می تواند مشکلات ما را در این حوزه برطرف کند.