arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۵

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برگزیده شدن آتلان در جشنواره سانفرانسیسکو،نشست پزوهشی مدرسه ملی سینما، نمایش ایرانی در راه بلغارستان و.... از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

فیلم مستند «آتلان» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی «معین کریم‌الدینی»، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم مستند (جایزه سپنتا) جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی «سانفرانسیسکو» طی روزهای 24 و 25 سپتامبر 2016 در کشور آمریکا برگزار شد و فیلم مستند «آتلان» ساخته «معین کریم‌الدینی» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم مستند (جایزه سپنتا) این جشنواره شد.

در این دوره از جشنواره سانفرانسیسکو، 37 فیلم از کشورهای آمریکا، ایران، ایتالیا، اسپانیا، جمهوری چک و... به نمایش درآمد. بزرگداشت عباس کیارستمی و نکوداشت نورالدین زرین‌کلک هم از دیگر بخش‌های این جشنواره بود.

موضوع «آتلان» درباره‌ی یک مربی پرورش اسب به نام «علی گوک‌نژاد» و «ایلحان» است؛ اسبی که قرارست مقام‌های زیادی نصیب خانواده‌ی آنها کند. علی قصد دارد با پولی که از جوایز ایلحان بدست می‌آورد ازدواج کند، اما در مسابقه‌ی کورس همه‌چیز بر وفق مراد او پیش نمی‌رود! ایلحان در شرایط پیش‌بینی نشده‌ای قرار می‌گیرد و علی برای قهرمانی اسبش می‌جنگد...

نشست پژوهشی «سینمای ایران و خانواده‌ی ایرانی»

مدرسه ملی سینمای ایران سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی خود با عنوان "سینمای ایران و خانواده‌ی ایرانی" را برگزار می‌کند.

در این نشست پژوهشگر دکتر امید علی‌احمدی گزارشی از پژوهش خود را ارائه می‌نماید و پس از ارائه این گزارش رسول صدرعاملی کارگردان سینما و دکتر پرویز اجلالی جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه به ایراد سخنرانی درباره موضوع نشست خواهند پرداخت.

این نشست که اجرای آن را شاهین شجری‌کهن منتقد سینما بر عهده دارد، سه‌شنبه 13 مهرماه از ساعت 17 الی 19 در محل مدرسه ملی سینمای ایران واقع در اقدسیه، خیابان موحد دانش، کوچه نیلوفر، پلاک 3 برگزار خواهد شد و ورود به آن برای عموم علاقمندان آزاد است. 

«پرتره مرد ریخته» تا آخر هفته در سنگلج می‌ماند

نمایش «پرتره مرد ریخته» به نویسندگی و کارگردانی مشترک «غلامحسین دولت آبادی» و «آراز بارسقیان» و با بازی «اصغر همت» تا روز جمعه 16 مهرماه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می رود.

 نمایش «پرتره مرد ریخته» یا «مکاشفه‌ای در زندگی عبدالحسین نوشین» به نویسندگی و کارگردانی مشترک «غلامحسین دولت آبادی» و «آراز بارسقیان» و با بازی «اصغر همت» که اجرای خود را از 15 مهرماه در تماشاخانه سنگلج آغاز کرده بود، روز جمعه 16 مهرماه برای آخرین بار به روی صحنه می رود.

این نمایش در دو پرده، زندگی عبدالحسین نوشین (نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر ایران) را در دو مقطع زمانی مهم زندگی او واکاوی می کند. مونودرام «پرتره مرد ریخته» بر اساس پژوهش و اطلاعات موجود از زندگی عبدالحسین نوشین نگاشته شده است و در آن «اصغر همت» در مقام بازیگر، تنها ایفاگر نقش نوشین نیست و خود ایفاگر نقش شخصیت‌هایی است که با نوشین رو به رو می شوند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به سینا ییلاق بیگی در مقام طراح صحنه و لباس، عابس خلقی در مقام طراح نور و هدی پیدایش در مقام طراح پوستر و بروشور اشاره کرد.

نمایش «پرتره مرد ریخته» به نویسندگی و کارگردانی مشترک «غلامحسین دولت آبادی» و «آراز بارسقیان» تا روز جمعه ۱۶ مهرماه هر روز به جز شنبه‌ها راس ساعت ۱۹:۳۰ پذیرای مخاطبان تئاتر خواهد بود.

مهلت ارسال چکیده مقالات سینار پژوهشی «شهر، شهروندی و تئاتر»  تمدید شد

با توجه به همزمانی اعلام فراخوان سمینار و ایام  تعطیلی  دانشگاهها و عدم اطلاع  دانشجویان علاقمند از فراخوان این سمینار  ، مهلت ارسال چکیده مقالات سمینار پژوهشی «شهر، شهروندی و تئاتر» تا 16 مهرماه 95 تمدید شد

علاقمندان جهت شرکت در  این سمینار می توانند چکیده مقالات خود را تا تاریخ 16 مهرماه 95 به  ایمیل سمینار به آدرس    seminarfajr@gmail.com     ارسال نمایند.

لازم به ذکر است که این مهلت به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.

همایشی پژوهشی «شهر، شهروندی و تئاتر»  توسط  اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی و دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با همکاری معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران  در آذر ماه  سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از یکم تا دوازدهم بهمن ماه ۱۳۹۵ به دبیری سعید اسدی برگزار خواهد شد.

نمایش «خواب زمستانی» راهی بلغارستان می شود

نمایش «خواب زمستانی» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج،برای حضور در جشنواره بین‌المللی صوفیا پذیرفته شد.

نمایش«خواب زمستانی» 28 اکتبردردانشگاه صوفیاب لغارستان و در جشنواره تئاتردانشگاهی این کشوربه روی صحنه خواهد رفت.

به گزارش روابط عمومی؛ این نمایش با نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج که این روزها در تالار مولوی روی صحنه می‌رود؛ در نخستین تجربه بین‌المللی راهی کشور بلغارستان می‌شود.

سارا رسول زاده، یلدا عباسی، کیمیا موسوی، نسرین درخشان زاده، بهارک شهبازی، روشنک شهبازی، ساناز روشنی، الهام شعبانیایفای نقش در این نمایش را برعهده دارند.

همچنین طناز مظفری:طراح لباس ،  علی پویا قاسمی ولیلی عاج :طراح صحنه ،طناز مظفری:دستیار کارگردان ، علیرضا بلون:مدیر صحنه، فریده براتی: طراح بروشور و پوستر ، البرز تیمور زاده: عکاس ، امیر قالیچی: تبلیغات مجازی، کارگاه یه خط سفید :مجری طرح و مشاور هنری در این نمایش لیلی عاج را در این تجربه همراهی می‌کنند.

نمایش«خواب زمستانی»کاندیدای بهترین متن، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری زن از پنجمین جشنواره تاتر شهر است.

نظرات بینندگان