arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
المانیتور:

سفر نیویورک روحانی موفق از آب درآمد، اما مخالفان بازهم به او تاختند؛ چرا؟

سفرهای حسن روحانی به نیویورک همواره با برخی از چالش‌ها در داخل ایران همراه شده است. وی در اولین سفر خود که در سپتامبر 2013 صورت گرفت، یک مکالمه تلفنی با باراک اوباما رئيس جمهور ایالات متحده داشت که حواشی بسیاری در پی داشت. در سفر سوم روحانی در ماه سپتامبر سال 2015، ظریف، وزیر امور خارجه با باراک اوباما دست داد و این مسئله نیز تندروها را تحریک کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفر نیویورک روحانی موفق از آب درآمد، اما مخالفان بازهم به او تاختند؛ چرا؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ المانیتور نوشت: سفرهای حسن روحانی رئيس جمهور ایران به نیویورک همواره با برخی از چالش‌ها در داخل ایران همراه شده است. وی در اولین سفر خود که در سپتامبر 2013 صورت گرفت، یک مکالمه تلفنی با باراک اوباما رئيس جمهور ایالات متحده داشت که حواشی بسیاری در پی داشت. در سفر سوم روحانی در ماه سپتامبر سال 2015، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه با باراک اوباما دست داد و این مسئله نیز تندروها را تحریک کرد.

به گزارش «انتخاب»، آخرین سفر روحانی به نیویورک (20 الی 22 سپتامبر) که آخرین سفر وی به نیویورک در اولین دوره ریاست جمهوری‌اش بود نیز بحث‌برانگیز است.

در ایران واکنش‌ها به سفر روحانی متفاوت بود. نخست، تعداد صندلی‌های خالی هنگام سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل به یک موضوع داغ در شبکه‌های مجازی تبدیل شد. اگرچه ایرانیان به دیدن سخنرانی‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق با صندلی‌های خالی عادت کرده بودند، اما روحانی در سه سفر گذشته خود به نیویورک در مقابل مخاطبان زیادی سخنرانی کرده بود. 

روزنامه وطن امروز، که یکی از سخنگویان اصلی تندروها است، یک تصویر از سخنرانی روحانی در مقابل صندلی‌های خالی را در صفحه اول خود منتشر کرده بود و از سوی دیگر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را سخت مورد انتقاد قرار داده بود. روزنامه وطن امروز که معمولاً سخت‌ترین انتقادات را به دولت روحانی به‌عنوان سازشگر و خیانت‌کار وارد می‌کند در سرمقاله خود نوشت: اگرچه ما دوست نداریم در مقابل صندلی‌های خالی سخنرانی کنیم، انتقاد ما به عملکرد آقای روحانی در نیویورک بخاطر محتوای سخنان او و جلساتش با دیگر مقامات است اما اصلاح‌طلبان از رییس جمهوری سابق به خاطر صندلی‌های خالی انتقاد می‌کردند.

حال سؤال این است که چرا بسیاری از صندلی‌ها خالی بود؟ چرا برعکس سالیان قبل سخنرانی رییس‌جمهور ایران با استقبال زیادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مواجه نشد؟ یک منبع در وزارت امور خارجه ایران به‌شرط ناشناس ماندن گفته است که زمان اختصاص داده شده به هر سخنران بر اساس اهمیت و جایگاه سخنران تعیین می‌شود. در ابتدا فقط قرار بود فقط آقای ظریف به‌عنوان نماینده ایران سخنرانی کند به همین دلیل سخنرانی او به روز سوم موکول شد، در زمانی که تمام سران دولت‌ها سخنرانی خود را تمام کرده بودند. این برنامه‌ریزی از پیش انجام شده بود اما بعداً تصمیم گرفته شد که رییس جمهور ایران خود به عنوان رییس هیئت ایرانی به نیویورک سفر کند. این تصمیم زمانی اتخاذ شد که دیگر امکان تغییر زمان بندی سخنرانی‌ها وجود نداشت. در سال‌های گذشته آقای روحانی در اولین یا دومین روز سخنرانی می‌کرد و سالن اجتماعات پر از جمعیت می‌شد. اما امسال سخنرانی آقای روحانی در روز سوم برگزار شد، در زمانی که بسیاری از مقامات حاضر در نیویورک آنجا را ترک کرده بودند.

کیهان یکی دیگر از روزنامه‌های تندرو در ایران است که با پوشش سخنرانی روحانی در سازمان ملل، تیتر طعنه‌آمیزی را انتخاب کرد و نوشت: ایالات متحده به وعده‌هایش عمل کند. وطن امروز و کیهان محمدجواد ظریف را به دلیل سخنرانی در شورای روابط خارجی امریکا مورد انتقاد قرار دادند. وطن امروز مدعی شد که ظریف گفته است هیچ بانک اروپایی حاضر به همکاری با ایران نیست و روزنامه کیهان نیز نوشت که ظریف در نهایت به همان چیزی اشاره کرد که منتقدان پیش‌تر می‌گفتند.

یکی دیگر از نکات مهم سفر امسال رئیس جمهور ایران به نیویورک، کم بودن هیئت همراه وی و مدت زمان این سفر بود. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق ایران خویشاوندان و اعضای خانواده خود را نیز به نیویورک می‌برد، ولی بسیاری از صندلی‌های هواپیمای روحانی خالی بود. احمدی نژاد معمولاً هیئتی 200 نفره را با خود به نیویورک می برد که 14 نفر از اعضای آن عضو خانواده‌اش بودند و معاونان و رییس دفتر و همسران آن‌ها و حتی نوه‌هایشان را نیز با خود به نیویورک می‌بردند اما همسر حسن روحانی هرگز در سفر به نیویورک همراه او نبوده و این موضوع درباره معاونان و رییس دفتر او نیز صدق می‌کند.

بااین‌حال مخالفان روحانی به این بهانه که آمریکا به تعهدات خود بر اساس برجام عمل نکرده است، به دولت روحانی حمله می‌کنند. این انتقادات در حالی مطرح می‌شود که روحانی و ظریف در نیویورک از تریبون سازمان ملل متحد استفاده کرده و انتقادات مهمی را علیه اقدامات آمریکا بیان کردند


نظرات بینندگان