arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

پیام دعوت «اردوغان» از «بن نایف» برای سفر به ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«مجتهد» افشاگر عربستانی با اشاره به سفر اخیر ولی عهد عربستان سعودی به ترکیه و دیدار با مقامات این کشور، گفت که رئیس جمهور ترکیه با این کار خواسته است برای «بن سلمان» پیامی بفرستد.

به گزارش فارس، «مجتهد» فعال توئتری و افشا کننده اسرار خاندان سعود عربستان در تازه ترین اظهارات و افشاگری‌های خود گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با دعوت از «محمد بن نایف» ولی عهد عربستان برای سفر به ترکیه خواست از «محمد بن سلمان» جانشین ولی عهد انتقام بگیرد.

مجتهد که روز گذشته وعده داده بود بزودی جزئیات دیدار اردوغان و بن نایف را منتشر خواهد کرد گفت که این دعوت شخصی بوده و اردوغان خود از بن نایف خواسته به ترکیه سفر کند.

وی تأکید کرد که اردوغان از همان ابتدای از دعوت بن نایف برای سفر گرفته تا سخنانی که بین آن دو رد و بدل شده، حساب شده رفتار کرده و نقش محمد بن سلمان در کودتای نافرجام ترکیه را پیش کشیده بود.

مجتهد گفته است، اردوغان خواسته با این کار از بن سلمان به گونه‌ای انتقام بگیرد و به او این پیام را از کشور مهمی چون ترکیه برساند که این کشور می‌خواهد با محمد بن نایف در تعامل باشد نه محمد بن سلمان.

وی به اقدام اردوغان در اعطای نشان ریاست جمهوری ترکیه به بن نایف اشاره کرد و گفت که این اقدام همانگونه که در پاریس اتفاق افتاد، به درخواست بن نایف نبود بلکه اردوغان خود با این کار خواسته بن سلمان را به دلیل حمایتش از کودتای ترکیه تحقیر کند.

مجتهد به جزئیات دیدار اشاره می‌کند و می‌نویسد که این دیدار دو بار صورت گرفت، بار اول اردوغان با بن نایف به همراه هیأت همراه او دیدار کرد و بار دوم کسی جز اردوغان و بن نایف نبود.

او می‌گوید: اردوغان در دیدار اول به محمد بن سلمان حمله کرده و او و بن زاید را متهم به دست داشتن در کودتا کرده و گفته که دلایلی که ترکیه از اعترافات برخی بازداشت شدگان به دست آورده، نشان می‌دهد که این دو نفر در کودتا دست داشته‌اند.

به گفته مجتهد، بن نایف فقط در دیدار اول به لبخند زدن اکتفا کرده و اردوغان در دیدار خصوصی با او، گفته است که ترکیه فقط بن نایف را رهبر عربستان می‌داند نه کس دیگر را.

مجتهد در توجیه اینکه چرا اردوغان در برابر هیأت همراه بن نایف از محمد بن سلمان انتقاد کرده، گفت که هدف اردوغان از این کار این  بود که پیام او به وی برسد؛ به ویژه اینکه او می‌دانست افراد بن سلمان در هیأت همراه محمد بن نایف حضور دارند.

سفر یک روزه محمد بن نایف به ترکیه دیروز تمام شد و این سفر بر خلاف سایر سفرهای مقامات عربستان بسیار در رسانه‌ها بازتاب نداشت.

پیشتر نیز رسانه‌های عربستان از جمله العربیه در جریان کودتای نافرجای 16 جولای ترکیه موضع مشکوکی در قبال آن گرفتند و مجری این شبکه از اینکه کودتا به فرجام نرسیده، ابراز تأسف کرده بود.

در واکنش به این افشاگری‌های مجتهد، یکی از فعالان توئتری نام مستعار «العهد الجدید» نیز مدعی شده است محمد بن سلمان قبل از این دیدار، یکی از افراد خود را برای عذرخواهی نزد اردوغان فرستاده، ولی فرستاده وی در این مأموریت موفق نشده است.

نظرات بینندگان