arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۱ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

آب دریاچه ارومیه نیم متر بالا آمد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۴۵ سانتیمتر در مهرماه امسال افزایش نشان می دهد.

به گزارش مهر، کیومرث دانشجو یکشنبه شب در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در سد شهرچای ارومیه افزود: با عنایت خداوند متعال و اقدامات بجا و سریع دستگاههای اجرایی بویژه شرکت آب منطقه ای استان در اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه، باعث گردید تا امروز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ سانتی متر افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه را شاهد باشیم.

وی با تشریح برنامه های اجرایی و فرهنگی این شرکت در قالب طرح احیا و تعادل بخشی  گزارشی کامل از وضعیت بارشها، آمار سدها و شبکه های آبیاری ارائه کرد و اظهارداشت: سدهای ساخته شده در حوزه دریاچه ارومیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حجم تنظیمی ۴۸۴ میلیون متر مکعب تاثیر ناچیزی بر آب ورودی به این دریاچه داشته است و میزان اثرگذاری آن چیزی حدود ۸ تا ۱۰درصد است.

دانشجو با اشاره به چگونگی افت تراز آبی دریاچه در طول بیست ساله گذشته و با اشاره به روند خوب و افزایشی تراز دریاچه ارومیه طی دو سال اخیر گفت: شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی به عنوان دستگاه اجرایی پیشرو در احیای دریاچه ارومیه بر اساس برنامه های ابلاغی از سوی ستاد احیای دریاچه در سال گذشته توانست حدود ۶٠ کیلومتر لایروبی انهار و رودخانه های اصلی حوضه آبریز دریاچه ارومیه و لایروبی و اتصال زرینه رود به سیمینه رود بطول ٢۵ کیلومتر که ١٣ کیلومتر آن داخل دریاچه ارومیه بوده است، را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: اتصال زرینه رود به سیمینه رود یکی از مهمترین پروژه های احیای دریاچه ارومیه است که آب این دو رودخانه را با دبی ۷۰ متر مکعب بر ثانیه به پیکره اصلی دریاچه ارومیه هدایت می کند.

در ادامه این نشست مهندس حاج رسولیها مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران طی سخنانی ضمن تشریح چالشهای هفتگانه بخش آب کشور افزود برنامه هایی در جهت رفع این چالشها و حفظ و صیانت منابع آبی تدوین شده که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی افزود:در همین راستا بر اساس چالشهای موجود در بخش آب استان آذربایجان غربی نیز برنامه هایی در جهت مقابله و رفع تنشهای آبی این استان تنظیم و با اجرای این برنامه ها بخشی از این چالشها حل و یا کمرنگ تر شده اند.

حاج رسولیها در ادامه توضیحاتی در خصوص طرحهای مرزی و نیز برنامه های احیا وتعادل بخشی ارائه و به پرسشهای حاضرین در این نشست پاسخهای مناسبی دادند.

بازدید از پروژه های احیای دریاچه ارومیه از دیگر برنامه های اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان غربی بود.
نظرات بینندگان