arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۷۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵

پیش‌بینی بارش کمتر از حدنرمال در پاییز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور اظهار کرد: انتظار می‌رود میانگین بارش شش ماهه دوم سال 1395 متمایل به کمتر از میانگین بلند مدت باشد.

به گزارش ایسنا مجید حبیبی نوخندان با اشاره به این که میانگین ارتفاع بارش سال زراعی 95-94 در سطح کشور حدود دو درصد نسبت به دوره آماری کاهش داشته است، اظهار کرد: براساس آمار ثبت شده سازمان هواشناسی کشور، بارش سال زراعی 95-94 نسبت به سال گذشته حدود 17 درصد افزایش داشته، این درحالیست که این رقم نسبت به دوره بلندمدت حدود دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به استان‌های پربارش و کم ‌بارش کشور در سال زراعی 95-94 اظهار کرد: بیشترین افزایش بارش در استان های غربی کشور به ترتیب به مقدار 63، 46 و 43 درصد در استان‌های ایلام، کرمانشاه و لرستان ثبت شد، همچنین بیشترین کاهش بارش سالانه در استان های یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به ترتیب به مقدار 44-، 38- و 34- درصد رخ داد. علاوه بر این براساس نمایه خشکسالی SPEI در سال زراعی 95-94 به استثنای مناطق عمدتا غربی سایر بخش های کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی بوده اند.

رییس پژوهشکده اقلیم شناسی تاکید کرد: انتظار می‌رود میانگین بارش فصل پاییز سال جاری کمتر از میانگین بلندمدت باشد که کاهش در نیمه غربی کشور از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود، اما در ماه‌های آذر و دی ارتفاع بارش در سطح کشور به میانگین بلندمدت خود نزدیک می‌شود، به طوری‌که موجب می‌شود تا بارش فصل زمستان در محدوده نرمال باشد.

وی افزود: در مجموع انتظار می‌رود میانگین بارش شش ماهه دوم سال 1395 متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت باشد، بنابراین صرفه جویی در مصرف آب و انرژی و برنامه ریزی برای مواجهه با کمبود آب کاملا ضروری است.

شروع بارش پاییزه همراه با تأخیر خواهد بود

حبیبی نوخندان عنوان کرد: بارش فصل پاییز دیرهنگام و مایل به کمتر از میانگین بلندمدت است اما در بازه زمانی آذر و دی با افزایش فعالیت سامانه‌های جوی بارش به میانگین بلندمدت نزدیک می‌شود. برخلاف دو ماه آغازین فصل پاییز بارش آذر ماه در مناطق غربی بیش از نرمال خواهد بود.

رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی در پایان در مورد پیش بینی وضعیت دمای کشور در فصل پاییز اظهار کرد: به استثنای بخش هایی از مناطق شرق و جنوب کشور، میانگین دمای کشور بین 0.5 تا 1.5 درجه سلسیوس بیش از میانگین بلندمدت خواهد بود که افزایش دما در آبان، بیش از مهر است.
نظرات بینندگان