arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵
خطر ، بیخ گوش سرمایه های بی حساب سعودی ها ،

در آمریکا، همه از عربستان غرامت می خواهند !

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم چاپ لندن در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت شرکتهای بزرگ آمریکا یک ماه قبل برای اقامه دعوا علیه دولت عربستان سعودی، شاهزاده های سعودی، تجار و شاید شیوخ دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس آماده شدند. این شکایات براساس قانون «عدالت علیه حامیان تروریسم» اقامه می شود که مجالس نمایندگان و سنای آمریکا یک هفته قبل تصویب کردند که به قربانیان حملات یازده سپتامبر اجازه می دهد به دادگاههای آمریکا مراجعه و درخواست غرامت کنند.
در آمریکا گروهی از وکلاء مدافع وجود دارند که به آنها (class acton lawyers) گفته می شود که در هر شهر و منطقه ای دفتر دارند و هر روز در شبکه های تلویزیونی اعلام می کنند که خدمات اقامه دعوا برای دریافت غرامت را انجام می دهند. اینها مردم را برای هر مساله ای دعوت می کنند بی آن که حتی یک دلار دریافت کنند. براساس این اصل که «اگر موفق نشویم پولی دریافت نمی کنیم» تا حق الوکاله در صورت موفقیت در آخر دریافت شود. این اصل اکنون در حال انتقال به انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی است.

 هیچ لابی سعودی در آمریکا وجود ندارد 
            این مساله آشکار ساخت که هیچ لابی عربی و دقیق تر بگوئیم هیچ لابی سعودی در آمریکا وجود ندارد با اینکه اعراب از جمله اعراب حاشیه خلیج فارس ثروتمندترین افراد در جهان هستند و بالا ترین سرمایه گذار ی را در آمریکا دارند .   
 اکنون سعودیها خود را تنها می بینند و برای مقابله با بزرگترین «تهدید و چپاول» مالی در تاریخشان و حتی تاریخ جهان هیچ دوستی ندارند.
واکنشهای عربستان سعودی در قبال این چپاول در ابتدا به زبان تهدید بود. شنیدیم عادل الجبیر تهدید کرد صدها میلیارد سرمایه گذاریهایش را در صورت تصویب این قانون خارج خواهد کرد اما بلافاصله پس از تصویب لحنش فروکش کرد و وی کاملا از صحنه خارج شد و در دو هفته گذشته هیچ اظهار نظری از وی در این زمینه و مسائل دیگر نشنیدیم. 
مقامات سعودی اکنون بسیاری از وزراء، نمایندگان مجلس و فرماندهان امنیتی بازنشسته آمریکا را جمع کردند تا یک لابی تشکیل دهند و از خود برای مقابله با این حمله حقوقی چپاولگرانه دفاع کنند. این افراد به صورت انفرادی یا گروهی به عربستان می آیند تا از فرصت استفاده کنند و کالای خود را به بالاترین قیمت بفروشند اما شاید دیگر دیر شده باشد.

درخواست های دنباله دار !
          فهرست شکایات طولانی است و هر کس که از حملات یازده سپتامبر زیانی دیده دندان تیز کرده است. از شرکتهای املاک گرفته تا خانواده های قربانیان و سرانجام شرکتهای بیمه از جمله این فهرست هستند. در آمریکا هر چیزی بیمه می شود و هر کس از گرد و خاک انفجارها زیان دیده یا از نظر روحی آسیب دیده باشد درخواست غرامت می کند.

عربستان سعودی ، منفورترین 
         اقدامات قانونی را کنار بگذاریم و بپرسیم مقامات سعودی چه کاری می توانند برای مقابله با این حمله غیر مترقبه از سوی متحد راهبردی «سابق» یعنی آمریکا انجام دهند. متحدی که وحشیانه ترین نوع فریب و حیله را ضد عربستان به کار گرفت.
 در هر صورت عربستان سعودی نیاز به لابی دارد که قبل از آمریکائیها دل اعراب را به دست آورد. این امر از طریق مواضع ملی جدید امکان پذیر است که قبل از  دولتها باید دل ملتها را به دست آورد. سیمای عربستان در میان کشورهای عربی بد است حتی بدتر از سیمایش در میان کشورهای غربی است و هر کس غیر این بگوید خودش را فریب می دهد. 
رویکرد توقف هر نوع هماهنگی امنیتی و اقدامات مبارزه با تروریسم با واشنگتن ، در ریاض مطرح است.
نظرات بینندگان