arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵

بازار مصرف مواد در ایران به سمت «ماری جوآنا» و «حشیش» می‌رود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در شش ماهه اول سال جاری 357 تن مواد مخدر کشف شد که در مقایسه با سال قبل 10 درصد رشد داشته است.

پرویز افشار در نشست خبری که امروز در مجتمع شقایق برگزار شد افزود: در شش ماهه اول سال جاری 288 هزار و 785 کیلوگرم تریاک کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد رشد کرده است.

 48 هزار و 905 کیلوگرم حشیش نیز کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشته است. مقدار کشفیات مواد مخدری مانند کراک و کریستال نیز 10 هزار و 478 کیلوگرم بوده که 29 درصد رشد کرده است.

وی افزود: میزان کشفیات مرفین نیز 6010 کیلوگرم بوده که شاهد رشد 133 درصدی آن نسبت به سال قبل بوده‌ایم. 899 کیلوگرم نیز «شیشه» کشف شده که نسبت به مشابه سال قبل 25 درصد کاهش یافته است.

 1648 کیلوگرم نیز میزان کشفیات سایر مواد مخدر بوده که 85 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است.

تولید «شیشه» به حداقل ممکن رسیده است/نگرانی از واردات شیشه
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه شاهد تغییری در روند مواد مخدر بوده‌ایم اظهار کرد: با توجه به کنترل پیش سازهای شیشه وضعیت تولید شیشه در کشور به حداقل ممکن رسیده است. زمانی که کنترل پیش سازها آغاز شد قیمت شیشه کیلویی 120 میلیون تومان بود ولی در حال حاضر به 40 میلیون تومان کاهش یافته است. 

علاوه بر آن تولید شیشه نیز در کشور به حداقل ممکن رسیده است ولی در کشورهای همسایه این ماده مخدر تولید می‌شود و بعضا با نام و بسته بندی ایرانی وارد کشور می‌شود؛ این وضعیت نگران کننده است و در این شرایط لزوم انجام اقدامات امنیتی و اطلاعاتی بیشتر احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت شیشه نشان دهنده سوق یافتن معتادان به مواد مخدر دیگری مانند ماری جوانا و حشیش است.

وی درباره درصد کشفیات مواد مخدر گفت: در شش ماهه اخیر سال جاری تریاک 81 درصد، حشیش 14 درصد، هروئین 3 درصد، مرفین 1.7 درصد و سایر مواد 3 درصد از کشفیات را تشکیل می‌دهند.

افشار با اشاره به سهم دستگاه‌های مقابله کننده با مواد مخدر افزود: سهم نیروی انتظامی 90.7 درصد، وزارت اطلاعات 6 درصد، بسیج مستضعفین 3 درصد بوده است. گمرک و سازمان زندان‌ها نیز در این زمینه با وجود آنکه سهم زیادی ندارند ولی همراهی شان بسیار مهم است.

کاهش 8 درصدی متلاشی کردن باندهای مواد مخدر بدلیل تمرکز بروی دانه‌درشتها
وی با اشاره به تعداد عملیات و درگیری‌ها در شش ماهه اخیر در زمینه مواد مخدر گفت: در این حوزه با کاهش 11 درصدی مواجه بوده‌ایم. باندهای متلاشی شده 8 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته‌اند اما با افزایش 10 درصدی کشفیات مواجه هستیم. 

این امر نشان دهنده توجه به دانه درشت‌های حوزه مواد مخدر است.انهدام کارگاه‌های تولید شیشه 25 درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر آمار کشته‌شدن اشرار 28 درصد و خودروهای توقیفی 17 درصد افزایش پیدا کرده است.

افشار با بیان اینکه 198 هزار نفر در شش ماهه نخست سال جاری دستگیر شده‌اند گفت: این آمار 10 درصد رشد کرده است. سهم قاچاقچیان نیز در این حوزه 126 هزار و 751 نفر است که 2 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.
نظرات بینندگان