arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۱ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵

مراودات بانکی ایران‌ و اروپا عادی شد

رییس کل بانک مرکزی کارشکنی آمریکا را یکی از مهم ترین موانع جلوگیری در عادی شدن روابط بانکی کشورهای اروپایی با ایران دانست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کل بانک مرکزی گفت: برجام پایان راه نیست و امیدواریم که به واسطه تفاهم شکل گرفته، و امیدواریم که به واسطه تفاهم شکل گرفته، زمینه همکاری میان شرکت ها و بانک های غربی و ایرانی فراهم شود.

 ولی اله سیف در دیدار با بیرجیت زیپریس معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان با بیان اینکه انتظارات مردم در فضای کنونی، با آنچه در حین انجام مذاکرات و اجرایی شدن برجام وجود داشت فاصله زیادی دارد، عنوان کرد: در مذاکرات برجام هر یک از طرفین تعهداتی را پذیرفت و مقرر شد شرایط برای تغییر و تحول و بازگشت به شرایط پیش از تحریم ها فراهم شود. در حال حاضر متأسفانه علی رغم شفافیت و وضوح سند برجام، هنوز از سوی بانک های غربی شاهد بیان ابهامات بسیاری هستیم.

وی افزود: متأسفانه اکنون و با گذشت نزدیک به ۹ ماه از اجرایی شدن برجام قدم موثری از سوی طرف غربی برای عمل به تعهدات برداشته نشده است و در برخی موارد از طرف بانک های بزرگ غربی تردیدهایی در برقراری روابط کارگزاری با ایران وجود دارد. این در شرایطی است که همواره عنوان می شود که ایران به تمامی تعهداتش عمل کرده است.

رییس کل بانک مرکزی کارشکنی آمریکا را یکی از مهم ترین موانع جلوگیری در عادی شدن روابط بانکی کشورهای اروپایی با ایران دانست و گفت: معتقدم روابط میان ایران و اروپا در حال عادی شدن و بازگشت به سطوح گذشته است اما نگرانی هایی که عمدتاً از سوی آمریکا مطرح می شود، مانعی بر سر این راه است. انتظار داریم کشورهای اروپایی آمریکا را برای عمل به تعهداتش تحت فشار قرار دهند.

سیف از صدور مجوز برای فروش ۱۷ فروند ایرباس به ایران خبر داد و عنوان کرد: پیش از این و در جریان سفر رییس جمهور کشورمان به پاریس، مذاکرات میان ایران و ایرباس نهایی شده بود، اما متأسفانه تا همین اواخر برای اجرایی شدن آن کاری انجام نشده بود. در حال حاضر از طرف افک برای فروش ۱۷ فروند از ۱۱۸ هواپیمای ایرباس مجوز صادر شده، این در حالی است که برای ۸۰ فروند بویینگ مجوز صادر شده است، این تفاوت حاکی از مانع تراشی های آمریکا در بسط روابط با ایران است.

سیف با اشاره به امکانات نظام بانکی برای فراهم کردن اطلاعاتی در خصوص شرکت ها گفت: در حال حاضر در سیستم بانکی ایران متناسب با امکانات موجود در کشور شرایط برای شناخت مشتریان فراهم است. همچنین در نظام بانکی ایران هویت بانک ها و مالکان آنها قابل شناسایی و مشخص است و برای برقراری روابط تجاری می توان به تدریج از این امکانات بهره گرفت.

وی با بیان اینکه ایران در مسیر استانداردهای بین المللی گام بر می دارد افزود: بانک مرکزی از ۳ سال پیش بانک ها را به سمت تطبیق با استانداردهای روز تشویق و در حال حاضر به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرده‌ است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره  به مذاکره با رییس کل بانک مرکزی آلمان در جریان سفر به این کشورگفت: در جریان این مذاکرات قرار بر این شد تا همکاری های فنی و تکنیکی میان دو بانک مرکزی انجام شود.

سیف در ادامه آلمان را یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ایران دانست و تصریح کرد: باتوجه به سوابق مثبت گذشته، صنعت آلمان برای ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از اولویت های نخست ایران تأمین نیازهای صنعتی به ویژه در حوزه خطوط تولید و ماشین آلات کشوراز طریق آلمان است.

رییس شورای پول و اعتبار شرایط منابع موجود در ایران، نیروی انسانی جوان تحصیلکرده و بازار مصرف ۴۰۰ میلیونی را از اصلی ترین جاذبه های سرمایه گذاری در ایران عنوان کرد و گفت: در حال حاضر و به دلیل شرایط رقابتی در اقتصاد جهان، ظرفیت های سرمایه گذاری در بسیاری از نقاط دنیا به مرحله اشباع رسیده است و تنها نقاط معدودی برای سرمایه گذای وجود دارد، ایران با توجه به طرفیت های بالای خود می تواند زمینه ساز سرمایه گذاری های موفقی برای کشورهای غربی باشد. پیش از این شرکت ها و بانک هایی که با ایران همکاری های مشترکی داشته اند، از این روابط تجاری به خوبی منتفع شده و ابراز رضایت کرده اند.

وی افزود: در طول سالیان و حتی در زمان هایی که کشور ما با مشکلات و محدودیت های ارزی مواجه بود، ایران تلاش کرده است حساب های خود را در اولین فرصت تسویه کند. خوشبختانه با برداشته شدن تحریم ها و  محدودیت های ارزی، تسویه حساب به خوبی انجام شد. بر این مبنا قلمداد کردن ایران به عنوان منطقه ای پرریسک و مخاطره آمیز از سوی برخی کشورها غیرواقع و نادرست است.

سیف در ادامه بیان کرد:  امیدوارم سفر هیئت آلمانی نقطه عطفی در روابط تجاری و بانکی دو کشور باشد، در حال حاضر قراردادهای بسیاری میان دو کشور آماده اجرا است اما برای عملیاتی شدن آنها روابط بانکی مناسب میان دو کشور نقش کلیدی را  ایفا می کند. برجام نمونه بارزی از به ثمر نشستن دیپلماسی موفیت آمیز ایران است و مردم باید آثار مثبت آن را مشاهده کنند.

همچنین در این دیدار معاون پارلمانی وزارت اقتصاد و انرژی آلمان، خانم بیرجیت زیپریس برداشته شدن تحریم ها را پیش شرط لازم برای برقراری و گسترش روابط تجاری و همکاری های میان دو کشور دانست و گفت: یکی از اصلی ترین موانع در روابط دو کشور تحریم ها بود که با حل شدن آنها امکان گسترش بیش از پیش همکاری ها فراهم شد. همچنین با تسویه بدهی ایران به بیمه هرمس، امید برای شکل گیری همکاری های تجاری وبازرگانی بالا گرفت و خوشبختانه درحال حاضر همکار من در واشنگتن درخصوص رفتار آتی آمریکا و دیدگاه های این کشور برای ترسیم آینده روابط با ایران و راهکارهایی آن در حال مذاکره است.

زیپرس نتایج برجام را در ایران مشهود دانست و گفت: در حال حاضر و باتوجه به شرایط اقتصادی به وجود آمده به واسطه دستاوردهای دولت یازدهم در خصوص کاهش تورم، بهبود سرمایه گذاری، روابط بازرگانی و نیز همکاری  های ایجاد شده با سیستم های بانکی و مالی بین المللی می توان به توسعه همکاری ها امید داشت. اما نباید از نقش ضمانت نامه های دولتی در گسترش همکاری ها چشم پوشی کرد. برای مثال در حال حاضر بیمه هرمس صدور ضمانت نامه معاملات با ایران را آغاز کرده است و تاکنون ۵.۶ میلیون یورو ضمانت صادر و ۱۱.۶ میلیون یورو در شرف صدور است و در مجموع ۲.۳ میلیارد یورو معامله با ایران در جریان است. تمامی این عوامل حاکی از سوق پیدا کردن روابط به سمت بهبود است و دو طرف باید تلاش کنند در این مسیر ثابت قدم باشند.

در این سفر ۱۲۰ نفر از تجار، بازرگانان و نمایندگان بانک مرکزی آلمان در قالب هیئتی بلندپایه زیگمارگابریل، قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان را همراهی می کنند.

منبع: مهر
برچسب ها: مذاکرات ، برجام ، موانع
نظرات بینندگان