arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۹ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵

سفر رییس‌جمهور ایران به ویتنام پس از 2 دهه

قبل از سفر حسن روحانی به ویتنام که از امروز(چهارشنبه) تا روز جمعه ادامه دارد وزارت خارجه ویتنام با صدور بیانه ای برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام را از 4 اوت سال 1973 دانست که به دنبال آن دو طرف در سال های گذشته مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و در حوزه های آموزش و علم و فناوری خود را توسعه داده اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از سال 1374 که هاشمی رفسنجانی رییس دولت وقت به ویتنام سفر کرد تا امروز که حسن روحانی عازم هانوی شد، بیست و یک سال می‌گذرد. اردیبهشت سال گذشته روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سران آسیا - آفریقا در جاکارتا پیرامون سرمایه گذاری و تعاملات اقتصادی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند و هم اکنون رییس جمهور کشورمان برای رایزنی حول محورهای سیاست، تجارت،‌ اقتصاد، فرهنگ، آموزش، علوم و تکنولوژی راهی آسیایی شرق دور است.

"ترانگ تان سانگ"، رییس جمهور ویتنام اسفند ماه سال گذشته در سفری که به تهران داشت علاوه بر گفت و گو با همتای ایرانی خود با هاشمی رفسنجانی،  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و ملاقاتی هم با مقام معظم رهبری داشت.

در  دیدار "ترانگ تان سانگ" با رهبری او با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از ویتنام در مجامع بین‌المللی، تأکید کرد که  ویتنام هم در محافل بین‌المللی از مواضع ایران حمایت کرده و استفاده از  انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق قطعی ایران می‌داند و در آینده هم از مواضع ایران حمایت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور ویتنام که پس از 13 سال و در راس یک هیات سیاسی و اقتصادی  سفری سه روزه به تهران داشت از علاقه‌مندی ویتنامی‌ها برای سرمایه گذاری در پروژه‌ی نفتی ایران گفت. علاوه بر این با توجه به جایگاه ویتنام در آسه آن، ایران تمایل دارد که سطح تبادلات را با این کشور بیش از پیش گسترش بدهد.

 در سال  2014میزان تجارت بین دو کشور حدود 332 میلیون دلار بوده و این روند در سال 2015 به حدود 350 میلیون دلار رسیده است که بیش از 90 درصد آن صادرات ایران به ویتنام است و در همین راستا هم با توجه به رفع تحریم‌ها هدف گذاری دو میلیارد دلاری برای آینده تعاملات اقتصادی تهران و هانوی در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر ایران صادرات ماهی به ویتنام دارد و ویتنامی‌ها هم طالب قیر ایران هستند و این یکی از اقلام مورد نیاز آنها برای راه سازی بوده و ویتنامی ها علاقه‌مند به صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورشان نیز هستند.

قبل از سفر حسن روحانی به ویتنام که از امروز(چهارشنبه) تا روز جمعه ادامه دارد وزارت خارجه ویتنام با صدور بیانه ای برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام را از  4 اوت سال 1973 دانست که به دنبال آن دو طرف در سال های گذشته مناسبات سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و در حوزه های آموزش و علم و فناوری خود را توسعه داده اند.

در این بیانه تاسیس سفارت های متقابل ایران  را سال 1991 و سفارت ویتنام را در سال 1997 دانسته و گفته است که مناسبات اقتصادی ایران و ویتنام از 80 میلیون دلار در سال 2010 میلادی به 300 میلیون دلار در سال 2013 رسید و این میزان سال گذشته میلادی نیز 107 میلیون دلار ثبت شد، اما دو کشور پس از اجرای برجام گام هایی برای توسعه مناسبات اقتصادی برداشته اند.

مقام های ایران و ویتنام توافق کرده اند حجم روابط اقتصادی دو کشور را طی پنج سال آینده به دو میلیارد دلار افزایش دهند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان