arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵

توضیح معاون مرکل درباره لغو دیدارش با لاریجانی

به نقل از خبرگزاری رویترز، زیگمار گاربریل، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان که هفته جاری در سفری دو روزه به تهران رفته بود در حالی شب گذشته به کشورش بازگشت که علی لاریجانی، رییس پارلمان ایران دیدار خود را با گابریل لغو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون صدر اعظم آلمان لغو دیدارش، با رییس مجلس ایران را به دلیل سیاست داخلی ایران دانست و گفت که معاون رییس‌جمهور ایران استقبال گرمی از وی کرده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، زیگمار گاربریل، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان که هفته جاری در سفری دو روزه به تهران رفته بود در حالی شب گذشته به کشورش بازگشت که علی لاریجانی، رییس پارلمان ایران دیدار خود را با گابریل لغو کرد.

هر چند دلیلی برای لغو این دیدار ارائه نشد، به نظر می‌آید که این اتفاق در واکنش به اظهارات زیگمار گابریل پیش از سفر به تهران درباره‌ی لزوم اصلاحات در ایران و لزوم پذیرش موجودیت اسراییل از سوی این کشور رخ داده باشد.

لاریجانی که یک چهره میانه‌رو در ایران به شمار می‌آید، بالاترین مقامی بود که گابریل قصد داشت در سفر خود با وی دیدار کند، سفری که هدف اصلی‌اش تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران بود.

وزیر اقتصاد آلمان روز دوشنبه در تهران به نوعی از حسن روحانی، رییس جمهور ایران حمایت کرد و گفت که جایگزین دولت فعلی (ایران) بازگشت به دوران‌های مقابله است.

او هم‌چنین گفته بود که ایران باید برای برقراری آتش‌بس در سوریه فشار بیاورد، چرا که در این زمینه مسوولیت دارد و خود نیز از آن آگاه است.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضائیه ایران در واکنش به این اظهارات، زیگمار گابریل را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر من در دولت بودم هیچگاه اجازه نمی‌دادم چنین فردی وارد ایران شود.

معاون صدر اعظم آلمان حتی پیش از سفرش به ایران در گفت‌وگو با نشریه اشپیگل، برقراری روابط دوستانه با ایران را منوط به پذیرش موجودیت اسراییل از سوی تهران دانسته بود.

مقامات ایران به اظهارات گابریل واکنش تندی نشان دادند و تاکید کردند که هیچ کشوری نمی‌تواند پیش شرطی برای ایران تعریف کند، چرا که ایران، با عقاید خود زندگی می‌کند و هیچ‌گاه اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزیر اقتصاد آلمان در مسیر بازگشت خود در هواپیما به خبرنگاران گفت که دلیل لغو دیدارش با لاریجانی ناشی از سیاست داخلی ایران است.

وی تصریح کرد:‌ دلیل این لغو دیدار رقابت‌های انتخاباتی در ایران است. تصور می‌کنم که به خوبی از من استقبال شد، به ویژه در جریان دیدارم با معاون رییس‌جمهور ...

گابریل که به همراه یک هیات تجاری بزرگ و نمایندگانی  از شرکت‌های آلمانی به ایران سفر کرده بود در جریان این سفر چند قرارداد را با طرف ایرانی به امضاء رساند.ش
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان