arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵

امتیازات مالی شاهزادگان سعودی لغو شد

رای الیوم روز چهارشنبه تأکید کرد: سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، همه امتیازات مالی شاهزادگان را لغو و به پرداخت حقوق ماهیانه به آن‌ها بسنده کرد، وی همچنین ممکن است در حقوق شاهزادگان ثروتمندی که صد‌ها میلیون دلار ثروت اندوزی کرده‌اند، بازنگری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برخی منابع آگاه فاش کردند پادشاه عربستان همه امتیازات مالی شاهزادگان سعودی را لغو کرد.

به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، منابع آگاه در گفت‌و‌گو با روزنامه رای الیوم فاش کردند پادشاه سعودی همه امتیازات مالی شاهزادگان عربستان را لغو کرده است.

رای الیوم روز چهارشنبه تأکید کرد: سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، همه امتیازات مالی شاهزادگان را لغو و به پرداخت حقوق ماهیانه به آن‌ها بسنده کرد، وی همچنین ممکن است در حقوق شاهزادگان ثروتمندی که صد‌ها میلیون دلار ثروت اندوزی کرده‌اند، بازنگری کند.

پیش از این نیز درچارچوب برنامه ریاضت اقتصادی عربستان برای مقابله با هزینه‌های جنگ یمن و حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و کاهش بهای نفت، تصمیم گرفته شده که دستمزد وزیران و کارمندان علی رتبه سعودی کاهش و پروژه‌های سرمایه گذاری موقف شود و روند اخراج کارگران خارجی از عربستان آغاز گردد.

دامنه این اقدامات به شاهزادگان سعودی هم کشیده شده است؛ به گونه‌ای که منابع آگاه از وضع عربستان در گفت‌و‌گو با روزنامه رای الیوم، از تصمیم سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی برای لغو همه امتیازات و پرداخت‌های مالی به شاهزادگان سعودی و بسنده کردن به پرداخت صرفا حقوق ماهیانه آن‌ها، سخن گفتند.

به گفتۀ این منابع، بعید نیست که شاه سعودی تصمیم به لغو پرداخت حقوق به شاهزادگان عالی رتبه سعودی بگیرد که طرح‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و حساب‌های بانکی صد‌ها میلیون دلار دارند و حتی پول‌های برخی از آن‌ها از یک میلیار دلار فرا‌تر می‌رود.

همچنین تاکید شده است شاهزادگان سعودی در کشورهای غربی و در صدر آن‌ها آمریکا، رسوایی‌های مالی و سیاسی بویژه به بار نیاورند؛ زیرا ریاض با توجه به وضع سیاسی دشوار در داخل و روابط خارجی بحرانی خود، آماده دفاع از آن‌ها نیست.

بر پایه این گزارش، شاهزادگان سعودی به ارتکاب رسوایی‌های مالی و جنسی در غرب عادت کرده‌اند.

عربستان با وضع بحرانی روبرو است؛ زیرا از یک سو از قیام اجتماعی در داخل به دلیل افزایش نارضایتی‌ها هراس دارد و از سوی دیگر، روابط خارجی این کشور با محیط پیرامونش از جمله مصر بحرانی شده است. روابط ریاض با واشینگتن نیز به علت تصویب قانون شکایت در دادگاه‌های آمریکا علیه عربستان با بحران شدیدی روبرو است. مسئولان سعودی نگران به باد رفتن صد‌ها میلیارد دلار خود در آمریکا هستند؛ زیرا ممکن است این دارایی‌ها به عنوان غرامت به قربانیان حوادث یازدهم سپتامبر، بلوکه شود.

نظرات بینندگان