arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵

هشدار حیدر عبادی به ترکیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با احضار سفیر ترکیه در بغداد، نخست وزیر عراق به آنکارا هشدار داد که نگران است، ماجراجویی ترکیه در شمال عراق منجر به جنگ منطقه ای شود.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که 'فاروق قیماچی' سفیر ترکیه امروز (چهارشنبه) به وزارت خارجه عراق فراخوانده شد.

'احمد جمال' گفته است که فراخوان قیماچی در اعتراض به اظهارات تحریک آمیز اخیر مقامات ترکیه درباره جنگ موصل صورت گرفته است.

همزمان با این، نخست وزیر عراق شب گذشته در جمع خبرنگاران ابراز نگرانی کرد که ماجراجویی ها ترکیه منجر به جنگ منطقه ای شود.

'حیدر العبادی' گفت که ورود نیروهای بیگانه به خاک عراق و تعیین تکلیف برای این کشور قابل قبول نیست و بغداد هرگونه حضور نیروی خارجی در اراضی اش را نمی پذیرد و در همین راستا بارها از ترکیه خواسته است که از دخالت در امور داخلی عراق خودداری کند.

وی افزود: عراق طرح هایی برای عدم سوء استفاده ترکیه از خلاء حاصل بعد از آزادی موصل از دست گروه تروریستی داعش پیش بینی کرده، اما در عین حال بغداد در صدد مقابله نظامی با آنکارا نیست.

به گفته العبادی، نیروهای ائتلاف بین المللی (به سرکردگی آمریکا) موضع عراق را در مخالفت با حضور نظامیان ترکیه در اراضی عراق تایید می کنند.

در این راستا وزارت دفاع عراق در بیانیه به نقل از سخنگوی نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا آورده است که ترکیه جزیی از نیروهای ائتلاف بین المللی به شمار نمی آید.
'جو دوریان' گفته است که نیروهای ترکیه جزیی از نیروهای ائتلاف بین المللی که مسوولیت حمایت و پشتیبانی از نیروهای عراقی را دارند، محسوب نمی شود.

سخنگوی نیروهای ائتلاف بین المللی اضافه کرده که حضور نیروهای ترکیه در اراضی عراق غیر قانونی و بدون موافقت دولت عراق است.

وی خاطر نشان کرده که نیروهای ائتلاف بین المللی در بر گیرنده کشورهایی است که برای انجام حملات هوایی و پشتیبانی هوایی و لجستیک از نیروهای عراق از دولت مرکزی عراق مجوز رسمی گرفته اند.

همزمان با این واکنش ها، گروه های مقاومت اسلامی تحت پوشش الحشد الشعبی، نیروهای نظامی ترکیه موجود در شمال عراق را تهدید کردند و گفتند که آنها را همانند گروه تروریستی داعش هدف قرار می دهند.

در این خصوص 'هادی العامری' رییس سازمان بدر و از فرماندهان ارشد تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی در اظهاراتی که امروز چهارشنبه در رسانه های عراق منتشر شد گفته است که 'با نیروهای نظامی ترکیه در شمال عراق همانند داعش برخورد می کنیم.'

مجلس نمایندگان عراق نیز دیروز سه شنبه در مصوبه ای حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق را محکوم کرد و از دولت العبادی خواست تا برای بیرون راندن این نیروها که از آنها به عنوان 'اشغالگر' یاد شد، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

'ائتلاف ملی' بزرگترین فراکسیون در پارلمان و فراگیرترین جناح سیاسی در عراق به ریاست سید عمار حکیم که دولت را در اختیار دارد نیز در بیانیه ای دیروز (سه شنبه) خود خواستار خروج هرچه سریعتر نیروهای نظامی ترکیه از شمال عراق شد.

پارلمان ترکیه روز شنبه گذشته در مصوبه ای با تمدید یکساله حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق موافقت کرد و متعاقب آن رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت که نظامیان کشورش در عملیات موصل مشارکت می کنند.

این اظهارات و مواضع باعث واکنش تند عراق در سطوح مختلف دولت، وزارت خارجه ، پارلمان، گروه های مقاومت اسلامی در بسیج مردمی الحشد الشعبی و افکار عمومی عراق شده است تا جایی که برخی از علمای دین در عراق در بیانیه هایی خواستار مقابله با نظامیان ترکیه شدند.
نظرات بینندگان