arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵

آیا ایران در عملیات آزادسازی موصل مشارکت مستقیم خواهد کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: جمهوری اسلامی ایران دخالت مستقیم در هیچ یک از درگیری ها و عملیات ها در کشورها ندارد.

علی اکبر ولایتی این مطلب را روز چهارشنبه در حاشیه دیدار کارل بیلدت نخست وزیر و وزیر خارجه سابق سوئد و هیات شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آیا ایران در عملیات آزاد سازی موصل مشارکت مستقیم خواهد کرد، اظهارداشت.

وی افزود: با توجه به تجربیاتی که نیروهای جمهوری اسلامی ایران دارند، بنا به دعوت دولت عراق، ایران کار مستشاری می کند و مشورت های لازم را در اختیار این کشور قرار می دهد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در عملیات موصل یا سایر عملیات ها درعراق یا هر جای دیگری خارج از کشور به عنوان مثال در سوریه بنا به درخواست دولت و مردم آن کشور بوده است، آن هم در حدی که با توجه به تجربیات نیروهای ایرانی کار مستشاری صورت بگیرد وگرنه دخالت مستقیم در هیچ یک از این عملیات ها نداشته ایم.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که رسانه ها از سفر قریب الوقوع بارزانی به ایران خبر داده بودند آیا این سفر ارتباطی به عملیات آزاد سازی موصل دارد یا خیر گفت: این سفر ارتباطی به این موضوع ندارد.

وی ادامه داد: این که آقای بارزانی به عنوان مسئول منطقه شمال عراق و دوست قدیمی ایران سفری به این کشور داشته باشد، طبیعی است و جمهوری اسلامی ایران به وی خوش آمد می گوید.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به دوستی بین مردم و دولت عراق با ایرانیان تاکید کرد و گفت: کسانی که مسول حکومت عراق هستند دوستان کرد ،عرب، سنی، و شیعه این کشور هر زمانی که می خواهند به ایران سفر کنند مورد استقبال گرم قرار می گیرند و این سفرها مشروط به شرایطی نیست.

وی در ادامه به دیدار خود با هیات شورای اروپایی روابط خارجی اشاره کرد و اظهارداشت: در این دیدار درمورد آینده روابط ایران و اروپا و ظرفیت هایی که در هر دو طرف برای توسعه روابط وجود دارد و همچنین اوضاع منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا گفت و گو شد.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: آنها علاقمند هستند که دیدگاه ایران را درباره مسایل منطقه و به خصوص سوریه بدانند که بنده دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را برای این هیات بیان کردم و اینکه سوریه راه حل نظامی ندارد و راه حل آن سیاسی است.

ولایتی اضافه کرد: یعنی حل بحران سوریه بر اصولی باشد که این اصول عبارت است از این که حکومت بشار اسد قانونی است و این مشروعیت را باید همه به رسمیت بشناسند چرا که اسد براساس رای مردم انتخاب شده است و دیگر این که ما بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید داریم و مخالف با هرگونه تجزیه در آن جا هستیم.

وی یادآور شد: این که همکاری های بین ایران و اروپا می تواند به راه حل صلح آمیز در سوریه و مقابله با تروریسم کمک کند چرا که این تروریسمی که در سوریه است بلای جان همه دنیا است و فقط در سوریه محدود نخواهد بود.
نظرات بینندگان