arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵

جهانگیری: تا قبل از تحریم‌ها باور نمی‌کردیم که کسی نفت را از ما خریداری نکند ولی این اتفاق افتاد

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از مسائل جاری در کشور اقتصاد ایران است که تاکنون متکی بر منابع طبیعی درآمد حاصل از نفت بوده، گفت:تا چندین سال گذشته این دیدگاه وجود داشت و ما تا قبل از تحریم ها باور نمی کردیم که کسی نفت را از ما خریداری نکند و همیشه باور داشتیم که ما می توانیم تهدید کنیم که نفت را نفروشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون اول رئیس جمهور گفت: تجربه ایران نشان می دهد که می توان اقتصاد کشور را از درآمد نفتی به نیروهای تحصیلکرده تغییر داد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امشب در افتتاحیه نهمین جشنواره فناوری نانو با بیان اینکه ما کشوری هستیم که پیشینه بزرگی خصوصا در تولید علم داشته ایم، گفت: محققان ما کارهایی در تاریخ بشریت به ثمر نشانده اند که مهم و موثر بوده ولی متاسفانه این اقدامات در یک دوره تاریخی به وقفه افتاد. اما در سالهای اخیر موضوع علم و فناوری به مسئله مهم و قالبی در کشور تبدیل شده که بانی آن مقام معظم رهبری بوده اند، ایشان به مسئله علم و فناوری حساسیت نشان داده اند تا همه وارد این حوزه شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه آثار حساسیت مقام معظم رهبری روی موضوع علم و فناوری در بخش های مختلف آشکار شده به طوری شاهد سرعت و شتاب علمی کشور نسبت به سالهای گذشته هستیم.

جهانگیری تاکید کرد:به ما و نخبگان کشور بیش از بقیه مردم واجب است که از این گفتمان و حرکت علمی حفاظت شود؛ البته این موضوع نیازمند یک حراست همگانی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از مسائل جاری در کشور اقتصاد ایران است که تاکنون متکی بر منابع طبیعی درآمد حاصل از نفت بوده، گفت:تا چندین سال گذشته این دیدگاه وجود داشت و ما تا قبل از تحریم ها باور نمی کردیم که کسی نفت را از ما خریداری نکند و همیشه باور داشتیم که ما می توانیم تهدید کنیم که نفت را نفروشیم.

وی ادامه داد: ولی این اتفاق افتاد و برخی کشورها نفت را از ما نخریدند بر همین اساس تلاش کردیم که رویه خود را تغییر دهیم.

جهانگیری با بیان اینکه اقتصاد ایران جزو ۲۰ اقتصاد دنیا است، افزود: اقتصاد کشور ما کوچک و سنتی نیست و تولید ناخالص داخلی بالای ۳۰۰ میلیارد دلار دارد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد دانش می تواند اصلی ترین منبع درآمد باشد زیرا همین علم و دانش تنها ذخیره ای است که تمام شدنی نیست.

معاون اول رئیس جمهور با مطرح کردن این سئوال که آیا ایران شرایطی دارد که بخواهد اقتصاد خود را از درآمد نفتی به نیروهای تحصیلکرده دانشگاهی تغییر دهد، گفت: البته که تجربه ایرانیان دانشگاهها و نیروهای تحصیلکرده کشور نشان می دهد که ما می توانیم این شرایط را بوجود آوریم.

جهانگیری افزود: در واقع تعداد دانشمندان ایرانی در کشور و خارج از کشور گواه بر این موضوع است که می توانیم اقتصاد خود را بر پایه دانش پیش ببریم.

وی افزود: در اینکه ما به سمت دانش بنیان کردن اقتصاد حرکت کنیم اراده جدی شکل گرفته زیرا این موضوع در تدوین برنامه سوم و چهارم مطرح شد و از همان موقع عزم ملی برای تحقق آن شکل گرفت.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: این سیاست ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بر پایه اقتصاد دانش بنیان تدوین شده که معاونت علمی و فناوری نیز در این راستا فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه نفوذ علم و دانش در صنعت نیز می توان در تحقق اقتصاد دانش بنیان موثر باشد، ادامه داد: باید رشته هایی همچون نانو، بایو، هوافضا و ... بتوانند در صنعت نفوذ کنند. همچنین از سوی دیگر باید صنایع بزرگ وارد مقوله های علمی شوند.

جهانگیری افزود: از ۱۳ سال گذشته تاکنون به مرحله ای رسیده ایم که روزی ۲۰ مقاله در حوزه نانو تولید می شود و بیش از ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی در این زمینه تربیت شده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تدوین سند ۱۰ ساله دوم حوزه نانو گفت: در این سند به تولید محصول بر پایه دانش و ورود آن به بازار تاکید شده است.

وی همچنین با اشاره به برنامه دوم ۱۰ ساله در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: بنا داریم که روی بازار داخل تمرکز و از آن حفاظت و حراست کنیم. ما نباید بگذاریم به راحتی بازار داخل آسیب ببیند همواره باید سعی داشته باشیم تا بازار داخل و فناوری های داخلی همسو و هم جهت باشند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان