arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵

سازمان ملل: 14.5 میلیون یمنی گرسنه اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد که بیش از نیمی از مردم یمن از سوء تغذیه رنج می برند.
 
نشریه انگلیسی میدل ایست آی، این دفتر همچنین هشدار داد که کشور جنگ زده یمن به طور قریب الوقوعی در معرض قحطی قرار دارد.

«ینس لائرک» معاون سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل گفت که 51 درصد از مردم یمن (حدود 14 میلیون و یکصد هزار نفر) در حال حاضر از سوء تغذیه و ناامنی غذایی رنج می برند.

وی یادآور شد، مناطقی در یمن به عنوان مناطق بحران زده نامگذاری شده اند، زیرا با قحطی تنها یک قدم فاصله دارند.

لائرک گفت، از ژوئن 2015 تعداد افرادی که از امنیت غذایی در یمن برخوردار نیستند، 10 درصد افزایش یافته است.

در همین حال، صندوق کودکان سازمان ملل موسوم به «یونیسف» گزارش داد که یک میلیون و 500 هزار کودک یمنی به سوء تغذیه مبتلا هستند و وضعیت 370 هزار نفر از این کودکان به حدی بحرانی است که سیستم ایمنی شان را به شدت تهدید می کند. 

براساس این گزارش، «استفان اوبرایان» معاون امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل نیز گفت که 80 درصد از مردم یمن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند.

وی از بابت وضعیت سیستم مراقبت های بهداشتی در یمن ابراز نگرانی کرد و یادآور شد که اکثر تاسیسات بهداشتی در 16 استان از 22 استان یمن، یا کار نمی کنند و یا عملکرد ضعیفی دارند که این مساله باعث شده است هزاران نفر به خدمات اولیه بهداشتی دسترسی نداشته باشند. 

اگرچه یمن از قدیم فقیرترین کشور جهان عرب بوده است، جنگ داخلی دو ساله در این کشور و به ویژه تجاوز ائتلاف سعودی به آن از مارس 2015 بر درصد فقر مردم این کشور افزوده است.

براساس اعلام سازمان ملل، 13 کارمند بهداشتی از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف سعودی در یمن کشته و 31 تن زخمی شده اند. همچنین 70 مرکز خدمات رسان بهداشتی بر اثر حملات خسارت دیده یا به کل تخریب شده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان