arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵

افزایش 5 برابری حجم مبادلات تجاری تهران و هانوی

رییس جمهور افزود: دو کشور در زمینه صنایع نوین پیشرفت های خوبی داشته‌اند و می توانند در این زمینه نیز با هم همکاری کنند و ایران به‌ویژه آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی به ویتنام در عرصه های نیروگاه، انتقال آب و جاده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس جمهور ویتنام به همکاری های تجاری دو کشور اشاره کرد و با تاکید بر ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی ایران و ویتنام گفت: در حوزه اقتصادی ظرفیت اقتصادی دو کشور بسیار عظیم است و ما متقاضی خدمات فنی - مهندسی و محصولات پتروشیمی ایران هستیم.
روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام توافق کردند که حجم مبادلات دو کشور را به پنج برابر رقم کنونی ارتقاء داده و به بیش از 2 میلیارد دلار برسانند.

به نقل از ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و «ترای دای کوانگ» پس از امضای دو سند همکاری به خبرنگاران گفتند که تمام توان خود را برای تحقق این مهم بکار می گیرند.

رییس جمهوری اسلامی ایران با قدردانی از میهمان نوازی دولت و مردم ویتنام، گفت: مردم ایران، ویتنامی ها را به عنوان مردمی مقاوم با استقامت در برابر تجاوز خارجی‌ها، استقلال خواه، سخت کوش، توسعه گرا و صلح طلب می شناسند.

روحانی علاقه دیرینه دو ملت و روابط کهن دو کشور دوست را پایه بسیار خوبی برای توسعه روابط ایران و ویتنام دانست و گفت: امروز در نشست خصوصی و نشست مشترک هیات های عالیرتبه به توافقات خوبی دست یافتیم.

رییس جمهور گفت: دو طرف معتقد بودیم که برای روابط اقتصادی و تجاری و بویژه سرمایه گذاری در دو کشور ظرفیت های بسیار فراوانی وجود دارد و اقتصاد دو کشور می تواند مکمل یکدیگر باشند.

روحانی به همکاری های دو کشور در عرصه انرژی اشاره کرد و گفت: فرصت بسیار خوبی برای صادرات نفت، گاز، انرژی و پتروشیمی از ایران به ویتنام وجود دارد و تهران برای فراهم کردن بستر حضور شرکتهای ویتنامی و سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران آمادگی دارد.

وی همچنین از آمادگی تهران برای صدور مصالح ساختمانی از قبیل فولاد، سنگ و گچ به ویتنام خبر دارد و گفت: دو کشور در زمینه کشاورزی و شیلات نیز می توانند همکاری های خود را توسعه دهند و ایران برای کشت فراسرزمینی در ویتنام آمادگی دارد.

رییس جمهور افزود: دو کشور در زمینه صنایع نوین پیشرفت های خوبی داشته‌اند و می توانند در این زمینه نیز با هم همکاری کنند و ایران به‌ویژه آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی به ویتنام در عرصه های نیروگاه، انتقال آب و جاده است.

روحانی، تقویت همکاری های بانکی و فرهنگی از جمله تبادل استاد و دانشجو و ایجاد مراکز فناوری و پارک های علمی، تقویت روابط پارلمانی و گردشگری و توریسم را از دیگر محورهای گفت و گو با همتای ویتنامی خود ذکر کرد.

رییس جمهور در ادامه به اشتراک نظر دو کشور در برخی از مسایل مهم بین المللی اشاره کرد و گفت: ایران و ویتنام خواهان تقویت صلح و ثبات در شرق اسیا و خاورمیانه هستند و ضمن مخالفت با جنگ، خشونت و تروریسم، گفت و گو را بهترین راه برای حل اختلافات می دانند و به حمایت از مواضع یکدیگر در مجامع بین المللی ادامه می دهند.

روحانی در بخش پایانی با دعوت از رییس جمهوری ویتنام برای دیدار از تهران، ابراز امیدواری کرد که این سفر و دستاوردهای آن، نقطه عطفی در روابط تهران و هانوی باشد.

«ترای دای کوانگ» رییس جمهور ویتنام نیز در ابتدای این نشست مطبوعاتی به نمایندگی از دولت و ملت ویتنام به دکتر روحانی و هیات عالیرتبه همراه وی خوشامد گفت و اظهار کرد: در نشست هیات های عالیرتبه درباره توسعه و تعمیق همکاریهای تهران و هانوی و راه های تحقق آن، گفت و گو و تبادل نظر کردیم.

وی به توافق دو کشور در عمده مسایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: ویتنام از ایده رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان عاری از خشونت و افراطی گری حمایت می کند.

رییس جمهور ویتنام به همکاری های تجاری دو کشور اشاره کرد و با تاکید بر ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی ایران و ویتنام گفت: در حوزه اقتصادی ظرفیت اقتصادی دو کشور بسیار عظیم است و ما متقاضی خدمات فنی - مهندسی و محصولات پتروشیمی ایران هستیم و تلاش داریم حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از 2 میلیارد دلار افزایش یابد و در همین ارتباط آماده ایم تسهیلات لازم را برای فعالیت شرکتهای خصوصی دو کشور فراهم کنیم.

«ترای دای کوانگ» همچنین از دعوت دکتر روحانی از وی برای دیدار از تهران قدردانی کرد و گفت که این سفر در اولین فرصت انجام خواهد شد.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان