arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۵ تير ۱۳۹۰

"اجاره‌بها" به نُقل مجالس شبانه تهراني ها تبدیل شده

«اجاره‌بها» به نُقل مجالس شبانه خانواده‌هاي تهراني تبديل شده است. افراد در برخورد با يكديگر مهم‌ترين بحث روز را اوضاع اجاره عنوان مي‌كنند و در پاسخ به «چه خبر؟» روايت‌هاي متعدد دوستان و آشنايان‌شان را درباره نرخ‌ اجاره تشريح مي‌كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد نوشت: «اجاره‌بها» به نُقل مجالس شبانه خانواده‌هاي تهراني تبديل شده است. افراد در برخورد با يكديگر مهم‌ترين بحث روز را اوضاع اجاره عنوان مي‌كنند و در پاسخ به «چه خبر؟» روايت‌هاي متعدد دوستان و آشنايان‌شان را درباره نرخ‌ اجاره تشريح مي‌كنند.


ظاهرا نرخ‌هايي كه هم‌‌اكنون در بازار اجاره از طرف مشاوران‌املاك به مستاجر اعلام مي‌شود، به قدري بالاتر از رقم مصوب دولت است كه اين دوگانگي به عنوان شاخص عجيب بازار اجاره ذهن مردم را درگير خود كرده است. 

روايت‌ها از بازار اجاره حاكي است برخي مالكان به راحتي نرخ امسال اجاره را دو برابر سال قبل تعيين مي‌كنند؛ بدون آنكه برخوردي با آنها شود؛ البته اين اقدام واكنش مستاجران را در پي دارد؛ اما آيا فقط اين واكنش، تاثيرگذار است يا اينكه بايد مشاوران‌املاك به گونه‌اي توجيه شوند كه اصلا چنين فايل‌هايي را قبول نكنند؟ 

در بازار اجاره مسكن در تهران، فرمول محاسبه رهن از روي قيمت مسكن، كاملا كنار گذاشته شده است كه متاسفانه اين فراموشي عمدي عامل اصلي اعمال سليقه از طرف موجران براي تعيين نرخ پيشنهادي اجاره‌بها است. 

رهن كامل يك واحد مسكوني بايد براساس يك‌پنجم قيمت خريد آن واحد محاسبه شود. اين در حالي است كه نرخ‌هاي پيشنهادي رهن كامل در بازار كنوني بعضا 5/1 برابر رقمي است كه از روي فرمول به‌دست مي‌آيد. 

در سامانه ايران‌فايل به نشاني iranfile.ir كه فايل‌هاي مربوط به بنگاه‌هاي مسكن در آن منعكس مي‌شود، آمده است: يك واحد مسكوني 65 متري در تهران‌پارس با نرخ 33 ميليون تومان رهن‌كامل اجاره داده مي‌شود. اما قيمت معاملاتي اين واحد حدود 118 ميليون تومان است كه براساس فرمول، رهن‌كامل آن 25 ميليون تومان بايد با‌شد. 

همچنين در ستارخان يك واحد 71 متري با نرخ 34 ميليون تومان براي رهن كامل پيشنهاد شده؛ در حالي كه نرخ واقعي و منطقي رهن اين واحد 27 ميليون تومان است. 

در محله بلوار‌فردوس نيز مالك يك واحد 70 متري پيشنهاد كرده آن را با 33 ميليون رهن كامل اجاره دهد، اما طبق محاسبه ايران‌فايل، رهن كامل اين واحد براساس فرمول بايد 29 ميليون تومان باشد. از سوي ديگر در محله ستارخان نيز درحالي‌كه رهن كامل يك واحد مسكوني با متراژ تقريبي 70 متر نبايد از 28 ميليون تومان تجاوز كند، اما پيشنهاد 34 ميليوني از طرف يك موجر ارائه شده است. 

به گزارش دنياي‌اقتصاد، كارشناسان مسكن معتقدند: كور كردن اشتهاي موجراني كه بدون منطق اجاره‌بها تعيين مي‌كنند، بايد محور طرح دولت براي ساماندهي بازار اجاره باشد.
نظرات بینندگان