arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۰۵ تير ۱۳۹۰

ارسال تخلف دولت در مترو به قوه قضائيه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تهران امروز نوشت: بررسي تخلفات دولت وارد مرحله جديدي شده است.بعد از آنكه حجت الاسلام نكونام، رئيس كميسيون اصل 90 مجلس تخلفات دولت را در عدم اجراي صحيح قوانين در صحن علني مجلس قرائت كرد كه يكي از موارد تخلف دولت عدم اجراي قانون بودجه مترو در سال 89 بود؛ حال بعداز گذشت يك ماه ازاين ماجرا، حجت الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كشور نيز ضمن اشاره به تخلفات دولت درباره عدم اجراي قانون مترو بيان مي‌كند: «درباره حمل و نقل، وضعيت قطارها و بودجه مترو به دولت تذكر داده‌ايم و اين تخلفات به مجلس و دستگاه قضايي نيز گزارش شده است.»
 
بنابراين اكنون دو نهاد نظارتي و بازرسي كشور دولت را در خصوص عدم اجراي قانون مترو متخلف مي‌دانند.در حال حاضر مجلس شوراي اسلامي و سازمان بازرسي كل كشوربعد از بررسي مصوبات دولت به اين نتيجه رسيده‌اند كه قوه مجريه در خصوص قانون مترو و قوانين مربوط به حمل و نقل عمومي تخلف كرده است، حال نوبت ديوان عدالت اداري كشور است تا وارد عمل شده تا موارد تخلف را بررسي كند.

همزمان با افزايش كرايه‌هاي حمل‌ونقل عمومي، سازمان بازرسي كل كشور هم با ورود به مسئله مترو، سرانجام دولت را مقصر شناخت و تذكراتي را به دولت ارائه كرد. به گفته رئيس سازمان بازرسي كل كشور اين تخلفات به مجلس و دستگاه قضايي نيز گزارش شده است. به گزارش تهران امروز، حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي تصريح كرد: اگر دستگاه‌ها تعللي در انجام ماموريت‌هاي خود داشته باشند، پس از انجام بررسي‌هاي لازم، به مراجع مسئول گزارش مي‌دهيم و تخلف دستگاه مربوطه را اعلام مي‌كنيم تا درصدد اصلاح رفتار خود برآيند.

همچنين بعد از اعلام نارضايتي مديريت شهري تهران از افزايش نرخ كرايه‌ها، كرايه‌هاي سيستم حمل‌ونقل نيز تعديل شد. محمد باقر قالیباف صبح ديروز، با بيان اين نكته كه شهرداري تهران فقط مجري افزايش كرايه‌ها بوده، گفت: افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی از تیرماه تایید شده و بر اساس درصدی که مقرر شده است ابلاغ و ما به عنوان شهرداری مجری آن هستیم. 

شهردار تهران با بیان این که شهرداری بر اساس مصوباتی که تصویب می شود اقدامات خود را انجام می دهد، افزود: به عنوان شهردار قطعا دوست ندارم نرخ کرایه‌ها افزایش یابد.وی با اشاره به این که دولت‌ها در کشورهای پیشرفته هنوز برای حمل‌ونقل عمومی یارانه قائل هستند، گفت: به نظر من مناسب نبود که دولت بخش مربوط به یارانه‌ها و نرخ کرایه های حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد.قالیباف با اشاره به افزایش قیمت گاز و بنزین از سه ماه پیش تصریح کرد: انصافا شهرداری به درستی در این مدت نرخ کرایه‌ها را کنترل کرد و هیچ مشکلی ایجاد نشد و طی این مدت منتظر بودیم سیاست‌ها طوری اعمال شود که نرخ کرایه افزایش نیابد و مردم مجبور نشوند بخشی از نرخ کرایه‌ها را پرداخت کنند.

شهردار تهران با بیان این که تشخیص دولت اینگونه بود که بخشی از نرخ کرایه‌ها به عهده مردم باشد، اظهار کرد: البته در حال حاضر بخشی از نرخ کرایه‌ها را دولت تامین کرده و بخشی از آن بر عهده شهرداری است و بخشی نیز به عهده مردم قرار گرفته است.اين درحالي است كه در تمام دنيا دولت‌ها به سيستم حمل‌ونقل عمومي يارانه مي‌دهند اما در كشور ما بعد از هدفمند شدن يارانه‌ها اگر چه قيمت سوخت افزايش پيدا كرد اما شهرداري به خاطر رفاه حال شهروندان نرخ‌هاي سيستم حمل‌ونقل عمومي را ثابت نگه داشت.

دولت همچنان در جريان نبوده؟
اظهارات ضدونقيض مسئولان دولتي در خصوص افزايش كرايه‌هاي حمل‌ونقل عمومي ادامه دارد. روز گذشته و در اظهارنظري تازه از سوي استانداري تهران عنوان شد كه افزایش نرخ حمل ونقل عمومی بدون موافقت استانداری بوده و در نقطه مقابل اين سخنان، معاون شهرداري‌هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور از توافق رئيس‌جمهور با مهندس چمران بر سر افزايش كرايه‌ها پرده بر مي‌دارد. البته تفاوت بين اظهارنظر مسئولان دولتي و تكذيب و تاييدهاي يك خبر در بين مسئولان دولتي مورد تازه‌اي نيست و سال‌هاست كه شهروندان به اين نوع سخنراني‌ها عادت كرده‌اند.

شاهد مذاكرات با رئيس‌جمهور
حسن بيادي، نايب رئيس شوراي شهر تهران در گفت و گو با تهران امروز شهادت داد كه مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با رئيس‌جمهور در رابطه با افزايش كرايه‌ها صحبت كرده و محمود احمدي‌نژاد در جريان افزايش كرايه‌هاي حمل‌ونقل عمومي بوده است. بيادي در ادامه به تشريح روند افزايش كرايه‌هاي حمل‌ونقل عمومي پرداخت و گفت:‌ به علت اينكه در زمان تعيين افزايش نرخ كرايه‌هاي تاكسي، عدد رندي به دست نمي‌آمده و به دليل كمبود پول خرد در سطح جامعه مشكلاتي براي رانندگان و مسافران پيش مي‌آمد به همين دليل شوراي شهر تصميم به رند كردن قيمت‌ها گرفت و مثلا مسيري را كه كرايه آن 326 تومان مي‌شد به 350 تومان افزايش داد. به همين علت تصور مي‌شود كه در بر خي خطوط افزايش 15 درصدي و در بخي خطوط ديگر افزايش 17 دردصد اعمال شده است. وي تاكيد كرد:‌ كرايه‌هاي مترو تهران نيز 2 /11 درصد افزايش داشته است و به طور ميانگين به هر بليت 7 /15 تومان اضافه شده كه سر جمع 16 تومان مي‌شود. بيادي درباره كرايه اتوبوس‌ها نيز گفت:‌ براساس مسافتي كه اتوبوس‌ها طي مي‌كننددر اتوبوس‌هاي بليتي 17 تومان به كرايه‌ها افزوده شده. 

وي در خصوص اتوبوس‌هاي ريالي خصوصي نيز گفت:‌ به كرايه اين اتوبوس‌ها 25 تومان اضافه شده و در برخي خطوط نيز دو بليت به 4 بليت افزايش پيدا كرده است. بيادي در عين حال تصريح كرد اگر قرار باشد ميزان كرايه در اتوبو س‌ها را همانند مترو اعمال كنيم به گونه‌اي كه شهروندان هنگام ورود و خروج كارت بزنند و كرايه بر اساس مسافت از آنها كم شود، مطمئنا با مشكلاتي در ايستگاه‌هاي اتوبوس مواجه مي‌شويم. چرا كه خروج مسافران از اتوبوس‌ها با ازدحام است و اگر قرار باشد هر فردي براي خروج، كارت بزند مدت زمان زيادي صرف مي‌شود.
 
وي تاكيد كرد: اگر قرار باشد اين سيستم را در ايستگاه‌ها پياده كنيم بايد مساحت ايستگاه‌ها را بزرگ‌تر بگيريم تا بتوانيم اين مشكل را نيز حل كنيم. بيادي تاكيد كرد:‌ در تهران فقط 600 دستگاه اتوبوس به كارتخوان مجهز نيستند كه به زودي به اين سيسم تجهيز مي‌شوند.

محاسبه 50 درصدي كرايه ها
پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد و اتوبوسراني شهر تهران هم در گفت و گو با تهران امروز از كاهش كرايه‌هاي اتوبوس‌ها در برخي خطوط خبر داد و گفت: با توجه به نگراني‌هايي كه شهردار محترم تهران در خصوص مشكلات مردم جهت استفاده از سيستم اتوبوسراني داشتند ما تصميم گرفتيم در مسيرهاي طولاني اتوبوس، از قبيل خط راه‌آهن تا تجريش و آزادي تا تهرانپارس،مسافراني كه مسير آنها تا ميدان فردوسي يا وليعصر (عج) است 50 درصد نرخ كرايه مصوب شوراي شهر را پرداخت كنند.
 
وي تصريح كرد:‌ مسافراني نيز كه از ميدان فردوسي و وليعصر (عج) تا مقصد مورد نظرشان از اتوبوس استفاده مي‌كنند نيز به همين منوال كرايه پرداخت مي‌كنند. سنندجي همچنين در خصوص اتوبوس‌هايي كه از كارت الكترونيك استفاده مي‌كنند نيز گفت:‌ نرخ جديد بايد در سيستم اتوبوسراني تعريف شود تا امكان محاسبه 50 درصدي كرايه‌ها بر اساس مقصد فراهم شود.

فضل الله اسلامي مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني هم نيز در خصوص افزايش نرخ كرايه‌ها به تهران امروز گفت:‌ از زمان ابلاغ اين مصوبه تا كنون هيچ شكايتي از تخلف رانندگان تاكسي به سازمان بازرسي ارائه نشده است ضمن آنكه افزايش 15 درصدي كرايه‌ها در تمام خطوط تاكسيراني به طور دقيق رعايت شده است. وي در عين حال تصريح كرد:‌اگر راننده تاكسي بر خلاف اين مصوبه از مسافران كرايه دريافت كنند،‌مسافران مي‌توانند به سازمان بازرسي تاكسيراني با ذكر شماره پلاك تاكسي شكايت خود را مطرح كنند تا در اسرع وقت به آن رسيدگي شود.
نظرات بینندگان