arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۹۲۸
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵

لاوروف: آماده مشارکت در چارچوب شورای امنیت هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: مسکو از اصول و ساز و کارهای توافق شده با واشنگتن در مساله سوریه و تصمیم های گروه بین المللی حامیان این کشوور عدول نمی کند.

لاوروف روز یکشنبه با اشاره به بی ثمر ماندن تلاش های روسیه و آمریکا در مورد مساله سوریه گفت: بر این باوریم که با توجه به این وضعیت باید اقدام های فوری انجام داد.

وزیر خارجه روسیه در گفت و گو با شبکه اول تلویزیون روسیه افزود: آماده مشارکت در چارچوب شورای امنیت هستیم و این دیدگاه را به اعضای شورا اعلام کردیم، اما اینکه صرفا قطعنامه ای را تصویب کنیم چنین رویکردی را نمی پذیریم. به هیچوجه نباید از اصول و ساز و کار توافق شده با طرف آمریکایی و تصمیم های گروه حامیان سوریه و اعضای جامعه جهانی عدول کرده و آنها را از دست دهیم.

وی افزود: این اصول و توافق ها حاصل ماهها تلاش و کارکرد سنجیده مقام های نظامی، تجسسی و دیپلمات ها است.

لاوروف ادامه داد: بر این باورم که کنار گذاشتن همه دستاوردها و روی آوردن به متن (قطعنامه ای) مملو از احساسات که در آن درخواست همدردی با ساکنان حلب می شود و بدون هر گونه تدبیری در برگیرنده خواسته پایان دادن به اقدام های نظامی خواهد بود و جبهه النصره از آن استفاده می کند، اشتباه بزرگ است.

وی همچنین با اشاره به نتایج تجسسی نظامیان روس در مورد مکالمات مخابراتی اعضای گروههای تروریستی در سوریه گفت: پیش از برقراری آتش بس در حلب، تروریست ها از اینکه اقدامات جنگی علیه آنها متوقف می شود و آمریکا این فرصت را از روسیه می گیرد، به شدت ابراز خوشحالی می کردند.

وی افزود: تروریست ها می گفتند که آتش بس فرصت بسیار مهمی برای تجدید قوا و دریافت سلاح و مهمات بیشتر فراهم می کند که برای آنها بسیار سودمند است.

وزیر خارجه روسیه گفت: به همین دلیل بدون جدا کردن گروه های معارض از تروریست ها هر گونه تصمیم شورای امنیت بی معنی و بدون فایده خواهد بود.

وی ادامه داد: کسانی که مانع پیشبرد گفت و گوهای سیاسی سوریه می شوند، باید این اقدام های خود را متوقف کنند و این مورد را آشکارا به شرکای فرانسوی اعلام کردیم.

لاوروف گفت: در مورد ارسال کمک های انسانی به روسیه هم باید تاکید کنم جز آنچه که با آمریکا به توافق رسیده ایم و جاده کاستلو را بگشاییم راه دیگری نمی بینیم.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیونی، امکان خروج تروریست های محاصره شده از شرق حلب را ممکن دانست و اظهار کرد: پیش از این هم تروریست ها همراه خانواده های خود از دو منطقه سوریه خارج شدند.

وی ادامه داد: با مشارکت دولت سوریه، تروریست ها با خانواده های خود بدون جنگ از مناطق تحت کنترل خارج شده و این امر باعث شد که از خرابی مناطق جلوگیری شود.

لاوروف گفت: اطمینان دارم این راه حل را در مورد حلب هم می توان بکار بست تا تروریست ها بدون جنگ این منطقه را ترک کنند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان