arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۹۳۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵

روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه را وتو کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : روسیه و چین پیش نویس قطعنامه فرانسه درباره سوریه در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کردند.

در جلسه شب گذشته شورای امنیت درباره حلب  دو پیش‌نویس قطعنامه از سوی روسیه و فرانسه مطرح شد. روسیه در قطعنامه پیشنهادی خود خواسته است تا براساس توافق پیشین صورت گرفته با آمریکا امدادرسانی به مناطق محاصره شده صورت بگیرد و درگیری‌ها به‌صورت فوری متوقف شود. مقام‌های روسیه همچنین در پیش‌نویس این قطعنامه از طرح اخیر استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه برای خروج نیروهای گروه تروریستی جبهه النصره از شرق حلب حمایت و آن را به‌عنوان یک گزینه مهم مطرح کرده‌اند.

فرانسه هم پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درخصوص اوضاع حلب ارائه کرده که در آن خواستار توقف درگیری‌ها در این شهر، منطقه پرواز ممنوع بر فراز حلب و نیز امدادرسانی به ساکنان شده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرده که قطعنامه پیشنهادی فرانسه در سوریه قابل اجرا نیست. وی گفت: من اطمینان دارم که هدف طرح فرانسه خارج کردن سوریه از بحران نیست بلکه به چالش کشیدن روسیه برای استفاده از حق وتو است.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم اعلام کرده که بسیاری از شرایطی که در طرح فرانسه ذکر شده مورد قبول نیست و از موضوع کمک‎های انسان‌دوستانه استفاده سیاسی شده است.

برچسب ها: وتو ، سازمان ملل
نظرات بینندگان