arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۶۹۴۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵

عربستان همکاری تسلیحات نظامی خود را با آمریکا تقویت می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دولت سعودی به رغم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، همکاری تسلیحاتی خود را با آمریکا تقویت می کند.
 
این همکاری ها شامل 115 میلیارد دلار انواع سلاح است که سعودی را به مشتری پر و پا قرص سلاح های آمریکا تبدیل کرده است. 

کاخ سفید از سال 2009 پیشنهاد فروش سلاح و تجهیزات نظامی و آموزشی را به عربستان سعودی ارائه کرده است.

گزارش ها همچنین نشان می دهد که قراردادهای تسلیحاتی آمریکا و عربستان سعودی از زمان ریاست جمهوری اوباما در سال 2009 شامل تمامی تسلیحات سبک و سنگین مانند تانک، هلی کوپتر، موشک های زمین به هوا و کشتی های جنگی است. واشنگتن همچنین نیروهای امنیتی سعودی را برای تعمیر و نگهداری این تسلیحات آموزش می دهد.

دولت سعودی با توجه به جنگ و درگیری خود در یمن همواره به این تسلیحات نیاز داشته و حاضر است مبالغ هنگفتی را به رغم مشکلات اقتصادی هزینه کند. 

فروش تسلیحات از سوی واشنگتن به ریاض باعث انتقاد گروه های حقوقی و برخی از اعضای کنگره شده است که از افزایش تعداد قربانیان جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن آزرده اند. حملات مستمر و گستردۀ عربستان به یمن در بیش از یک سال گذشته، باعث کشته شدن هزاران نفر شده است. 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد ماه گذشته گزارش داد که در این جنگ 3799 غیر نظامی یمنی کشته شدند که حملات هوایی ائتلاف سعودی مسئول 60 درصد این کشته ها بوده اند. جنجال درباره قربانیان حمله به یمن برخی اعضای کنگره را به فشار برای محدود سازی اعطای سلاح به عربستان سعودی وادار کرد. ائتلاف کنترل سلاح که خواستار محدودسازی شدید فروش سلاح است، ماه گذشته اعلام کرد که انگلستان، فرانسه و آمریکا معاهده تجارت سلاح مصوب سال 2014 را نقض کرده اند که بر اساس آن صدور سلاح متعارف که باعث نقض حقوق بشر یا جنایات جنگی می شود، ممنوع است.

در راستای اهداف جنگ طلبانه حکومت سعودی دولت بریتانیا نیز اعلام کرده است قرارداد کلان فروش 40 میلیارد پوند سلاح به عربستان را اجرا می کند. 

به نوشته روزنامه القبس، این قرارداد یکی از بزرگترین توافقنامه های تسلیحاتی بریتانیا در دهه های اخیر است و این درآمد کلان ناشی از سیاست جنگی رژیم سعودی، پس از لغو عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا به خزانه دولت بریتانیا واریز می شود. 

مجری این طرح شرکت 'bia sistem' خواهد بود و اجرای آن این شرکت تسلیحاتی بزرگ بریتانیایی را از یک بحران مالی نجات می دهد. در حال حاضر مذاکرات نهایی میان بریتانیا و عربستان سعودی در حال انجام است و با اجرای آن در مدت 5 سال مبالغ هنگفتی در اختیار لندن قرار خواهد گرفت. 

اجرای این قراردادها در حالی است که دولت سعودی با بحران مالی دست و پنجه نرم می کند اما خوی جنگ طلبی این کشور موجب خرید تسلیحات گسترده و درآمد زایی فراوان برای لندن شده است. 

از مهمترین تسلیحات این قرارداد 48 جنگنده تایفون است که در اختیار ریاض قرار خواهد گرفت.
منبع: ایرنا
برچسب ها: تسلیحات ، نظامی ، سلاح
نظرات بینندگان