arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵

سوگند جان کری برای جبهه النصره

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه خبری وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه ضمن اعلام این موضوع به نقل از لاوروف افزود: آمریکا و ائتلاف وابسته اگر هم با داعش مبارزه اندکی کرده باشند، هیچ مبارزه ای با گروه تروریستی جبهه النصره انجام نشده است.
 
وی ادامه داد: فقط پس از عملیات ضدتروریستی نیروی هوافضای روسیه که به درخواست دولت سوریه آغاز شد، آمریکا و ائتلاف وابسته به این کشور حمله های محدودی را آن هم تنها علیه مراکز داعش انجام دادند.
 
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه انتقادها از رویکرد آمریکا در قبال گروههای تروریستی در سوریه، تاکید کرد: عملیات ائتلاف آمریکایی علیه گروه داعش فقط 15 درصد کارایی داشته، زیرا بسیاری از هواپیماهای ائتلاف از ماموریت های هوایی بدون کاربرد کامل مهمات به پایگاهها بازمی گشتند، اما حتی این مبارزه هم علیه جبهه النصره به هیچ وجه دیده نمی شود.
 
لاوروف با بیان اینکه آمریکا به تازگی مدعی شده، یکی از رهبران جبهه النصره را به قتل رسانده است، گفت که این یک مورد استثنایی است، زیرا واشنگتن با جبهه النصره مبارزه جدی نمی کند.
 
وی همچنین افزوده است: آمریکا اصرار دارد هواپیماهای روسیه و سوریه حلب را بمباران نکنند، زیرا افزون بر جبهه النصره گروههای معارض میانه رو در منطقه وجود دارند که در محاصره قرار گرفته اند، در حالیکه به دلیل انجام نشدن تعهد جدا کردن معارضان میانه رو از تروریست ها، این موضوع به مشکل لاینحل تبدیل شده و بر حل و فصل اوضاع سوریه سایه انداخته است.
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه واشنگتن مقصر بروز وضعیت کنونی در روابط با مسکو است، اظهار کرد: مناسبات دو کشور شاهد تغییرهای اساسی بوده و این یک واقعیت آشکار است.
 
وی افزود: مدت طولانی به قول آمریکایی ها بردباری راهبردی از خود نشان دادیم. روند سردی روابط دو کشور یکجانبه و از سوی واشنگتن پیش از بحران اوکراین شروع شد.
 
لاوروف همچنین گفت: تلاش روسیه از مدت ها پیش برای رسیدن به این هدف متمرکز شد که واشنگتن در مورد تعدادی از مسائل مورد توجه مسکو رویکرد توام با احترام و متمدنانه داشته باشد که بی نتیجه بوده است.
 
وزیر امور خارجه روسیه پیشتر نیز اعلام کرده بود که هدف آمریکا در سوریه نجات گروه تروریستی جبهه النصره است.
 
وی گفت: به نظر می رسد که آمریکا برای اجرای طرح «ب» در سوریه نیازمند گروه تروریستی جبهه النصره (تغییر نام یافته به فتح الشام) است.
 
لاوروف در مصاحبه با بی.بی.سی گفت: گروه تروریستی جبهه النصره از آتش بس موقت در سوریه برای تقویت عناصر خود استفاده کرد.
 
وزیر خارجه روسیه ضمن یادآوری اینکه در توافق با آمریکا در سوریه آتش بس 48 و 72 ساعته برقرار شد، اظهار کرد: فتح الشام از هر دو آتش بس برای تامین تسلیحاتی تروریست های خود و دریافت کمک های تسلیحاتی از خارج استفاده کرد و به جای جدا کردن معارضان از این گروه تروریستی، گروه های مسلح جدید به آن پیوستند.
 
وی ادامه داد: هر بار که مراکز تحت کنترل این گروه تروریستی را بمباران می کنیم، ما را از این کار برحذر داشته و ادعا می کنند کنار اعضای این گروه افراد خوبی قرار دارند که تروریست نیستند.
 
آمریکا از اسفند ماه سال گذشته به ویژه در چارچوب توافق 19 شهریورماه با روسیه در ژنو متعهد به جدا کردن گروههای مسلح موسوم به معارضان تحت الحمایه واشنگتن از تروریست ها به ویژه جبهه النصره، مبارزه مشترک با گروههای تروریستی، همکاری در کمک رسانی به ساکنان حلب و تسهیل در روند مذاکرات حل سیاسی بحران سوریه شده، ولی تاکنون اقدامی انجام نداده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان