arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۲۲ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵

سیدهادی خامنه‌ای: عده‌ای تحت عنوان عدالت به مردم ظلم کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام(ره)، برخورد قاطع با عدالت‌گریزی را راهکار اجرای عدالت در جامعه عنوان کرد و گفت که عده‌ای تحت عنوان عدالت به مردم ظلم کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای در مراسم عزاداری امام حسین (ع) که یکشنبه شب در حسینیه دارالزهرا(س) برگزار شد، با بیان اینکه اساس خلقت و بنیان هستی بر عدالت بنا شده، اظهار کرد: عدالت در متن هستی بنا نهاده شده یعنی همه چیز باید سر جای خود باشد. همانطور که عدل و عدالت به عنوان اصل اجتناب‌ناپذیر تعریف شده، جامعه انسانی موظف است عادلانه رفتار کند و عدالت را مستقر کند.

وی افزود: ما انسان‌ها به طور کلی و مسلمانان به طور مؤکد موظفیم عدالت الهی را زیربنای تفسیر تاریخ قرار دهیم. اساس احکام و ارزش‌های اسلامی بر اخلاق انسانی مثل صداقت و عدالت استوار است.

سیدهادی خامنه‌ای با اشاره به ارتباط بین اجرای عدالت با دانش یادآور شد: در دنیا عده‌ای با این ادعا جامعه را به سقوط کشاندند؛ در بلوک شرق از عدالت تساوی عددی و ریاضی را درک کردند و یک قرن جامعه را معطل خود کردند. همچنین عده‌ای در غرب سعی کردند تحت عنوان آزادی و دموکراسی، جبران کنند و نتیجه این شد که می‌بینیم.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: عدالت الگوهای زنده‌ای داشته در رأس آن امیرالمومنین است. در جامعه ما هم کسانی بوده و هستند و خواهند بود که عدالت تنها در چارچوب عقل مریضشان می‌گنجد، درحالی که اولین الزام حتمی یا اجتناب‌ناپذیر برای اجرای عدالت این است که درک خوب و دانش عمیق وجود داشته باشد.

وی همچنین گفت: عده‌ای تحت عنوان عدالت به مردم ظلم کردند و حق مردم را تحت عنوان عمل به عمل به قانون ضایع کردند در حالی که قانون‌شکنی بوده است. جامعه ما هم گرفتار این مساله است و این موضوع باید به شکل فرهنگی حل شود.

سیدهادی خامنه‌ای با طرح این سؤال که راهکار برای رسیدن به عدالت چیست؟ گفت: زیربنای فقه و فقاهت، عدل الهی است، اجرای عدالت در فلسفه حکومت جایگاه ویژه‌ای دارد و برای تعدیل ثروت و قدرت باید عدالت اجرا شود. اما متأسفانه موانعی مثل پیش‌داوری، سودپرستی و هوا و هوس در مقابل اجرای عدالت وجود دارد و باید برای اجرای عدالت نسبت به برخورد قاطع با عدالت‌گریزی در جامعه اقدام شود.

این فعال سیاسی با تأکید بر لزوم تعدیل ثروت در جامعه خاطرنشان کرد: خداوند در مورد صالحان و افراد شایسته بر مبنای قضاوت مردم درباره آن‌ها نظر می‌دهد. آدم‌های خوب باید ببینند مردم چه قضاوتی درباره‌شان دارند. اسلام به قضاوت و نظر مردم بسیار اهمیت می‌دهد.

وی تجاوز به حقوق مردم و نادیده گرفتن حقوق اولیه آن‌ها را از مصادیق بی‌عدالتی عنوان و تصریح کرد: در مقابل نفس ایستادن باید مورد توجه حکام باشد. نکته مهم این است که عدالت حرکتی مورد تایید تاریخ است ولو اینکه حرکت ظالمانه قرن‌ها طول بکشد ولی برد با عدالت است. حتی اگر٦٠ سال از حکومت غاصبانه رژیم صهیونیستی بگذرد تا دنیا دنیاست باید در مقابل آن ایستادگی کرد همچنان که علی ابن ابی‌طالب حاضر شد حکومت را از دست بدهد اما بر سر ارزش‌ها ایستادگی کند.

سیدهادی خامنه‌ای در پایان با بیان اینکه ظلم و عدالت در زندگی همه ما عجین و در جریان است گفت: واقعیت را وارونه جلوه دادن ظلم وستم است. در همه زوایای ریز و درشت زندگی میشود ظلم کرد اما  مبارزه در راه عدالت دستوری است که به ما داده شده است.

در دومین شب مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین در حسینه دارالزهرا، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، آیت‌الله موسوی بجنوردی از اعضای ارشد مجمع روحانیون مبارز، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیاسر خمینی و جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب حضور داشتند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: عدالت ، عاشورا ، دموکراسی
نظرات بینندگان