arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۲۲ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵

20 مورد رهگیری هواپیماهای روسی توسط جنگنده های ناتو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت دفاع لیتوانی در منطقه بالتیک از 20 مورد رهگیری هواپیماهای نظامی روسی توسط جنگنده های ناتو در یک هفته اخیر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، وزارت دفاع لیتوانی روز دوشنبه اعلام کرد: هواپیماهای ناتو در چارچوب ماموریت دفاع از حریم هوایی کشورهای بالتیک از روز سوم تا 9 ماه اکتبر جاری (12 تا 18 مهر ماه جاری) 20 مورد هواپیماهای روسیه را بر فراز دریای بالتیک رهگیری کردند.
وزارت دفاع لیتوانی در این گزارش، به یک فروند هواپیمای تجسسی «ایل-20» اشاره کرد که روز چهارم اکتبر (13 مهر ماه) بر فراز دریای بالتیک به سوی منطقه کالینینگراد روسیه پرواز می کرد و سامانه پیام رسان الکترونیکی خود را خاموش کرده بود.

بر اساس این گزارش، هواپیماهای ناتو در روزهای 14 و 16 مهر ماه هم این نوع هواپیماهای تجسسی روسی را بر فراز آبهای بین المللی در دریای بالتیک رهگیری کردند.

از دیگر هواپیماهای رهگیری شده روسی توسط جنگنده های ناتو، جنگنده های سوخو-27 و بمب افکن های سوخو-24 بود که چندین مورد رهگیری آن گزارش شده است.

وزارت دفاع لیتوانی همچنین اعلام کرد که روز ششم ماه اکتبر (15 مهر ماه) هم یک فروند هواپیمای ترابری نظامی روسی از نوع «آن-26» در منطقه بالتیک توسط جنگنده های ناتو رهگیری شد.
 
در زمان حاضر چهار فروند جنگنده میراژ2000 نیروی هوایی فرانسه مسئولیت دفاع از حریم هوایی لیتوانی را برعهده دارد که از ماه سپتامبر (شهریور ماه گذشته) بطور منظم در حریم هوایی این کشور پرواز می کنند.

لیتوانی جمهوری شوروی سابق که از سال 2004 عضو ناتو و اتحادیه اروپا است با 65 هزار و 301 کیلومترمربع وسعت و دو میلیون و 898 هزار نفر جمعیت در ساحل شرقی دریای بالتیک و همسایگی کشورهای بلاروس، لهستان و منطقه کالینینگراد روسیه قرار گرفته است.
فرانسه پس از آلمان دومین کشوری است که در ماموریت نظارت هوایی در منطقه بالتیک شرکت می کند.

سرهنگ ' اولیور سلو ' سخنگوی نیروی هوایی فرانسه در تیر ماه گذشته در مورد استقرار جنگنده های میراژ فرانسه در لیتوانی اعلام کرد: ' هدف از این ماموریت اعمال محترم شمردن حریم هوایی سه کشور حوزه بالتیک، لیتوانی ، لتونی و استونی است که در سال 2004 به ناتو ' پیوستند.

به گفته سلو ، در ماموریت های قبلی ،هواپیماهای فرانسوی با توجه به افزایش پروازهای بمب افکن های روسی در منطقه که یک حرکت تهاجمی در نزدیکی کشورهای حوزه ناتو محسوب می شود، حدود 36 مورد رهگیری انجام دادند.

ناتو پیشتر اعلام کرده بود که چهار اسکادران هواپیما در کشورهای بالتیک و لهستان برای مقابله با آنچه که رفتار تهاجمی روسیه خوانده شده مستقر می کند.

هر چهار کشور زمانی تحت حکومت مسکو قرار داشتند و سخت به مقاصد روسیه بویژه پس از الحاق جزیره کریمه از اوکراین مشکوک هستند.

درعوض ، روسیه سخت مخالف گسترش ناتو به اقمار شوروی سابق است و مقامهای روس اعلام کرده اند که سه بخش جدید در منطقه جنوب غربی این کشور برای رویارویی با تقویت نظامی خطرناک در امتداد مرزهای آن ایجاد می شود.
منبع: ایرنا
برچسب ها: ناتو ، مسکو ، جنگنده
نظرات بینندگان