arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۷۹۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۰ - ۰۶ تير ۱۳۹۰

جزییات سوال100 نماینده از احمدی نژاد

علی مطهری نماینده مجلس گفت:‌ طرح سؤال از رئیس‌جمهور با 100 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی مطهری نماینده مجلس گفت:‌ طرح سؤال از رئیس‌جمهور با 100 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس شد. 

نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال كه شنیدیم كه دیروز یكشنبه نامه سئوال از رئیس جمهور به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شد، آیا تایید می كنید؟، گفت: بله، در ساعت 11 و 45 دقیقه روز یكشنبه 5/4/90 نامه سئوال از رئیس جمهور با صد امضاء به آقای باهنر رئیس وقت جلسه علنی مجلس داده شد و ایشان تایید وصول كردند و در واقع سئوال از رئیس جمهور به جریان افتاد.

وی افزود: در این نامه یازده سئوال مطرح شده، سه سئوال اقتصادی، سه سئوال درباره اجرای قانون، سه سئوال سیاسی و دو سئوال فرهنگی.

به گفته علی مطهری، طبق مواد 196 و 197 آیین نامه داخلی مجلس هر سئوالی به كمیسیون مربوط خواهد رفت و كمیسیون موظف است حداكثر ظرف یك هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سئوال كنندگان تشكیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سئوال كننده گزارش شود. پس از یك هفته چنانچه هنوز تعداد 72 نفر از امضاء كنندگان از سئوال خود منصرف نشده باشند رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سئوال آنان را قرائت و فورا برای رئیس جمهور ارسال كند. رئیس جمهور موظف است ظرف مدت یك ماه از تاریخ دریافت سئوال در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سئوال نمایندگان پاسخ بدهد.

این نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان كرد:‌ چشم انداز این اقدام را خوب و روشن و به نفع مردم و نظام و موجب رفع سوء تفاهمات و تفاهم بیشتر دولت و مجلس می بینم. بر خلاف آنچه كه برخی سئوال از رئیس جمهور را به صورت بك تابو جلوه داده اند و آن را اقدامی برای تضعیف دولت به شمار می آورند، سئوال از رئیس جمهور مانند سئوال از وزیر برای روشن شدن ابهامات و زدودن گرد و غبارها از روی واقعیت و نزدیك شدن افكار به یكدیگر و یافتن راه حل ها برای معضلات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

علی مطهری با بیان اینكه رسانه ها باید آن را طبیعی جلوه دهند و نباید بزرگ‌‌تر از آنچه هست معرفی كنند. انجام سئوال از رئیس جمهور نشانه استحكام دموكراسی در ایران و محكم بودن پایه های نظام جمهوری اسلامی است، افزود: در مجموع این امر را مفید به حال نظام و در جهت اصلاح امور و وحدت بیشتر میان مجلس و دولت می‌دانم. نمایندگان امضاء كننده سئوال نیز با همین نیت سئوال را امضاء كرده اند و به هیچ وجه قصد تضعیف دولت در كار نیست. تنها یك پرسش و پاسخ است كه نمایندگان و مردم پاسخ را می شنوند و حتی بحث قانع شدن یا نشدن مجلس و رای گیری برای آن مطرح نیست. البته این كار باعث اقتدار مجلس و تمكین بیشتر دولت از قانون خواهد شد.
نظرات بینندگان