arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۰

جمشید مشایخی: اگر می خواستم فقط برای مردم کار کنم می رفتم شهردار می شدم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رسالت نوشت: جمشيد مشايخي را همه شما به خوبي مي شناسيد، بازيگر محبوبي كه طي ساليان سال با بازي در نقش هاي متفاوت كارهاي زيادي را از خود به يادگار گذاشت ولي در حال حاضر اين روزها به علت كسالتي كه دارد در منزل استراحت مي كند. وي هنرمند با تجربه ايراني است كه ردپاي آثارش از تئاتر گرفته تا سينما و تلويزيون همچنان پا برجاست و شايد نتواند در سريال مناسبتي ماه رمضان « سقوط يك فرشته» ايفاي نقش كند.اين پيشكسوت هنر، اميدوار است با رفع كسالت بتواند باز هم در خدمت مردم عزيز كشورش باشد.ضمن آرزوي سلامتي وطول عمر براي اين هنرمند عزيز، ماحصل گفتگو با ايشان را به حضور خوانندگان گرامي تقديم مي داريم.
    
    اين روزها چه مي كنيد؟
    اين روزها به علت كسالتي كه دارم در خانه استراحت مي كنم و حتي نتوانستم در سريال « سقوط يك فرشته » كه قرارداد همكاري در آن را هم امضاء كرده بودم، بازي كنم.
    
    چه فيلمي را روي پرده آماده داريد؟
    فليم « جرم » حاصل همكاري من با دوست قديمي ام مسعود كيميايي است.
    
    مختصري درباره اين فيلم اگر امكان دارد توضيحاتي را بفرماييد.
    درباره اين فيلم، هم نقطه نظرات مثبت وجود دارد و هم منفي. اما براي خود من فقط و فقط همكاري با رفيق خوبم مسعود بوده كه بسيار اهميت داشته.
    نظر يا درخواست مردم چقدر براي شما ارزش دارد؟
    من نمي خواهم شعار بدهم و بگويم فقط براي مردم كار مي كنم. اگر همه چيز اين طور بود مي رفتم شهردار مي شدم كه بيشتر به درد مردم بخورم و به داد آنها برسم. عرصه تئاتر و سينما بيشتر بر پايه توجه به درونيات است كه شكل مي گيرد. منتها به نظر من، هنرمند واقعي و مردمي كسي است كه نداي درونش همسو و هم خوان با خواست مردم باشد.
    
    دوست داريد بيشتر در چه نقش هايي ايفاي نقش كنيد؟
    شخصاً دوست دارم در كارهايي بازي كنم كه به اندازه كميت، از كيفت معنايي براي ارتباط با مخاطب برخوردار باشند و فكر مي كنم نقشم در « جرم» داراي اين ويژگي بوده است.
    
    برخي مي گويند بازيگران تئاتر معمولاً در كارهاي تصويري آنچنان كه بايد موفق ظاهر نمي شوند، چرا كه بازي شان درگير يك سري اغراق ها مي شود كه شايد مخاطبان، آن را چندان دوست نداشته باشند. نظر شما چيست؟
    من فكر مي كنم اين حرف ها مال قديم ها باشد. الان حتي شرايط بازي در تئاتر هم حسابي تغيير كرده و اين طور نيست كه بازيگرهاي آن براي بروز توانايي شان به اغراق متوسل شوند. براي هر فردي كه در حيطه تئاتر است آرزوي موفقيت مي كنم و مي گويم كه تئاتر در هر فردي باعث مي شود كه بتواند كنترل بهتري روي بيان و حركات فيزيكي اش داشته باشد.
    
    كار كردن در تلويزيون را بيشتر مي پسنديد يا درسينما؟
    من كارهاي تلويزيوني را خيلي دوست دارم چون ارتباط بسيار گسترده اي با مردم دارم و اين براي من خيلي ارزشمند است.
    
    استاد، درحال حاضر شاهديم همه كساني كه وارد هنر مي شوند چندان راه و چاه را نمي شناسند، شما براي اين گونه جوانان چه توصيه اي داريد؟
    حق با شماست، اما اينها فقط استثنائات هستند و معلوم نيست چه اتفاقي افتاده كه آمده اند. من به طور جدي توصيه مي كنم كه هيچ كسي دل به اين استثنائات نبندد و راه درست را در پيش بگيرد. به نظر من اصولاً بدون تلاش، هيچ كاري انجام نمي شود. تلاش هم نسلان من، اجرا كنار خيابان بود ولي امروز وضع فرق كرده و بايد تنها متناسب با اين دوره تلاش كنند.
    
    قبول داريد خيلي خوشبينانه به قضيه نگاه مي كنيد؟
    من خيلي بدبين نيستم و دوست ندارم جوان ها را نااميد كنم، چرا كه وظيفه ماست بقيه را تشويق كنيم ولي بايد توجه داشت كه اين تلاش ها براساس استطاعت استعدادي و آموزشي صورت گيرد، بخصوص در زمينه آموزشي.
    
    شما فكر مي كنيد استطاعت آموزشي تا چه حد است؟
    الان تا دل تان بخواهد آموزشگاه هاي بازيگري وجود دارد. من نمي گويم همه اينها خوب است ولي كارگاه هايي هم هستند كه متوليان آن از جنس هنرند و نشانگر اين است كه در زمينه آموزش پيشرفت داشته ايم.
    
    چه جايگاهي براي خود در آينده سينما ترسيم مي كنيد؟
    وقتي به اين نوع سينما فكر مي كنيم به نظر شما جايگاهي ممكن است براي عشق، تلاش و انرژي وجود داشته باشد، براي عرقي كه من به مردم وطنم دارم اگر دست خودم بود مي گفتم بله.
    
    فكر مي كنيد جمشيد مشايخي تا به حال نقش ايده آلش را بازي كرده است؟
    نمي دانم، شايد نقش ها تا حدودي به ايده آل هايم نزديك بوده اند و فكر مي كنم اين نقش ها برايم چنين ويژگيهايي داشته اند.
    
    شما كه در عرصه بازيگري مويي سفيد كرده ايد فكر مي كنيد ضعف ما در خصوص كارهاي هنري ما چيست؟
    بيشتر به لحاظ تكنيكي ضعف داريم و بايد از اين نظر كارهايمان را تقويت كنيم.
    
    بزرگترين تجربه اي كه اين سالها كسب كرديد چه بود؟
    بزرگترين تجربه و درس را از كارگردان هاي كارهايم گرفتم. اينكه به همه چيز ساده نگاه نكنم و ساده از كنارهر چيزي رد نشوم.
    
    استاد، چرابه سختي مصاحبه مي كنيد؟
    بعضي از خبرنگاران واقعاً كم لطف هستند، مثلاً چند وقت پيش خبرنگاري به اسم يكي از روزنامه هاي مطرح با من مصاحبه كرد اما آن گفتگو در جاي ديگري چاپ شد كه به نظرم اين كار يك جور خيانت است. بنابراين همين افراد باعث مي شوند آدم نسبت به بقيه هم بي اعتماد شود كه من هم شدم.
    
    استاد مشايخي به چه چيزي احتياج داردكه به دنبال آن است؟
    فقط تجربه وتجربه
نظرات بینندگان