arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۰

داستان مزدا؛ مردي كه عاشق ايران بود

شركت خودروسازي مزدا موتورز كه در بازار خودروهاي سواري ايران نيز طرفداران خاص خود را دارد، از جمله بزرگترين خودروسازان ژاپني محسوب مي شود كه به رعايت كيفيت در توليد محصولات خود شهرت داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شركت خودروسازي مزدا موتورز ژاپن 91 ساله شد.

به گزارش انتخاب، شركت خودروسازي مزدا موتورز كه در بازار خودروهاي سواري ايران نيز طرفداران خاص خود را دارد، از جمله بزرگترين خودروسازان ژاپني محسوب مي شود كه به رعايت كيفيت در توليد محصولات خود شهرت داد.

توليد شركت مزدا به تنهايي از كل صنعت خودرو ايران بيشتر است. شركت مزدا در سال 1920 ميلادي ابتدا به عنوان توليدكننده ابزار و ماشين آلات توسط جوجيرو ماتسودا پايه گذاري شد و امروزه در بازار خودروي بسياري از كشورهاي جهان حضور دارد. مزدا توليد خودروهاي خود را به صورت رسمي از سال 1931 آغاز و اين شرکت در طول جنگ جهاني دوم براي ارتش ژاپن اسلحه و جنگ افزار توليد كرد. اولين اتومبيل داراي چهار چرخ اين شرکت ژاپني با نام مزدا 360 در سال 1960 وارد بازار شد.

اما نكته جالب در مورد شركت مزدا نام اين شركت است. مزدا شما را ياد چه كلمه اي در زبان فارسي مي اندازد؟ اهورا مزدا.

شايد در ابتدا اين تشابه بي ربط به نظر برسد، اما حتي در سايت رسمي شركت مزدا هم شرح داده شده كه بنيان گذار شركت مزدا؛ يعني جوجيرو ماتسودا علاقه فراواني به پيامبر ايران باستان، زرتشت داشت.

او نام شركتش را به خاطر علاقه و احترامي كه به آئين زرتشت داشت، مزدا گذاشت. برخي تاريخدانان نيز از ارتباط فرهنگي ايران در زمان هخامنشيان با ژاپن آن روزگار سخن مي رانند. خودروهاي سواري و وانت هاي مزدا از دهه هفتاد ميلادي وارد ايران شدند. مزدا 929 کوپه به يکي از اتومبيل هاي کوچک و پرطرفدار آن زمان تبديل شد.

همچنين وانت هاي مزدا نيز از آن زمان تاکنون در ايران مورد استفاده بوده اند. هم اكنون گروه بهمن با مشاركت مزدا، وانت ها و سواري هاي اين شركت را در ايران مونتاژ مي كند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
6
آقا نگو حالا شرکت مزدا رو مجبورمیکنن ماشیناشو با یه اسم دیگه وارد ایران کنه
مردمک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
9
معلوم شد اقای جوجیرو ماتسودا هم از عوامل جریان انحرافیه
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
6
خجالت داره.. ما مجسمه قهرمانانمون خراب می کنیم ....
ناشناس
|
BRAZIL
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
0
0
زمانی خیلی دانشمندان دنیا هم افتخار می کردند که موضوعات مربوط به تاریخ و بزرگان و ادبیات ایران را در سبد علمی خود دارند ولی حالا داریم مدیر جهانی می شویم ؟؟!!!
نظرات بینندگان