arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۲۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵

شب رویایی برای مستند ایرانی

مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی شامگاه 24 مهر ماه توانست جایزه بهترین اثر مستند شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن را برای سینمای ایران به ارمغان آورد و همزمان در جشنواره‌ فیلم‌های مستند «هات اسپرینگز» در کشور آمریکا نیز جایزه اول بهترین فیلم را از آن خود کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مستند «رویاهای دم صبح» جایزه بهترین فیلم جشنواره معتبر و قدیمی «هات اسپرینگز» در کشور آمریکا را به جمع جوایز بین‌المللی خود اضافه کرد.

مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی  شامگاه 24 مهر ماه توانست جایزه بهترین اثر مستند شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن را برای سینمای ایران به ارمغان آورد و همزمان در جشنواره‌ فیلم‌های مستند «هات اسپرینگز» در کشور آمریکا نیز جایزه اول بهترین فیلم را از آن خود کرد.


در این جشنواره بیش از شصت فیلم حضور داشتند که از ایران دو فیلم «رویاهای دم صبح» و «سونیتا» به کارگردانی رخساره قائممقامی به روی پرده رفتند.

جشنواره فیلم «هات اسپرینگز» یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های مستند جهان است که هر ساله در شهر هات اسپرینگز در ایاالت آرکانزاس آمریکا برگزار می‌شود. این رویداد سینمایی اولین بار در سال 1992 با نمایش 10 مستند نامزد اسکار کلید خورد و از سوی انجمن بین‌المللی مستند و آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار به عنوان یکی از 7 رویداد مستند برای واجد شرایط جهت حضور در جوایز اسکار شناخته می‌شود.

مهرداد اسکویی تاکنون برای این مستندش، علاوه بر دریافت جایزه "عفو بین‌الملل" از شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین، توانست جایزه بزرگ جشنواره "ترو فالس" آمریکا با عنوان "ترو ویژن اوارد" را به عنوان بهترین مستندساز سال ٢٠١٦ جهان از آن خود کند و در ادامه‌ موفقیت‌های بین‌المللی خود جایزه‌ بزرگ و نیز جایزه بهترین فیلم "الهام بخش" را از جشنواره فول فریم آمریکا دریافت کند.

وی پیش‌تر در جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم مستند و در جشنواره سینما حقیقت، جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «رویاهای دم صبح» دریافت کرده بود.

مستند بلند «رویاهای دم صبح» که پخش بین‌المللی آن را نسرین میرشب برعهده دارد، روایت سرگذشت دختران نوجوانی است که در روزهای پایانی سال برای حکم آزادی خود از کانون اصلاح و تربیت انتظار می‌کشند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان