arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

آخرين وضعيت سيل در کلاردشت؛ خشم طبيعت در بهشت گمشده ايران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسين احمدي: در پي بارش شديد باران تابستاني طي چند روز گذشته در شهرهاي مازندران و بالا آمدن آب رودخانه سردابرود و ايجاد سيلاب خسارت زيادي به تأسيسات زيربنايي روستاي رودبارک و نيز سردهنه تصفيه خانه آب شرب و تأسيسات شيلات کلاردشت وارد شد.

در پي بروز اين حادثه که خوشبختانه تلفات جاني در پي نداشت بلافاصله ستاد بحران در شهرستان چالوس تشکيل و طبق هماهنگيها و دستور فرماندار چالوس ماشين آلات مورد نياز شامل جرثقيل و بيل مکانيکي و لودر براي جابجايي سنگهاي بزرگي که توسط فشار آب رودخانه در مسير جاده و همچنين در حياط منازل مسکوني قرار گرفتند، در منطقه مستقر شد.

معاون عمراني استاندار مازندران به همراه تني چند از مديران کل استان با حضور در کلاردشت و منطقه سيل زده رودبارک از نزديک عمق فاجعه را مورد بازديد و با تشکيل جلسات اضطراري ستاد بحران در شهرداري کلاردشت کليه دستگاه هاي اجرايي را موظف به امدادرساني و کمک در جهت بازگشايي مسير رودخانه و جاده کرد.

تشکيل ستاد بحران در فرمانداري چالوس

فرماندار چالوس گفت: با توجه به اينکه آب رودخانه سردابرود به سه مسير تقسيم شده خسارات زيادي را به منطقه وارد آورده و راه دسترسي به مناطق بالا را نيز قطع کرده است.

سيدقدير رضايي افزود: جلسه ستاد بحران استان در فرمانداري چالوس تشکيل و مقرر شد تا سه موضوع اعم از ايجاد راه دسترسي، بازگشت آب رودخانه به مسير اصلي و تأمين آب شرب منطقه کلاردشت در دستور کار قرار گيرد.

وي اضافه نمود: حدود 20 کيلومتر راه ارتباطي، 10 دهنه پل، 4 کيلومتر شبکه آبرساني، خطوط انتقال برق، 10 کيلومتر ديواره حفاظتي، اراضي کشاورزي، تأسيسات پرورش ماهي و 100 واحد مسکوني منطقه دچار آب گرفتگي شدند.

فرماندار چالوس گفت: نياز مبرم به بالگرد براي شناسايي مناطق بالادست و بررسي وضعيت موجود در کلاردشت مي باشد.

رضايي از امدادرساني به روستاي ونداربن، آخرين روستاي مناطق سيل زده کلاردشت خبرداد وافزود: وضعيت روستاهاي بالادست و امدادرساني به موقع به آنها يکي از دغدغه هاي مهم و اساسي ما بود که با بالگرد در دو مرحله به مردم روستاهاي بالا دست کلاردشت امدادرساني شد.

فرماندار چالوس ادامه داد: با توجه به قطعي آب آشاميدني نيز به وسيله 10 تانکر آب به مناطق روستايي و شهري کلاردشت آب رساني مي شود.

وي تصريح کرد: برق 80 درصد از مناطق سيل زده که دچار قطعي برق شده بودند برقرار گرديد.
رضايي تأکيد کرد: بيل مکانيکي در طول مسير رودخانه در حال بازگشايي بوده که تاکنون بسياري از نقاط رودخانه بازگشايي شده است.

خسارت 55 ميليارد توماني

معاون عمراني استاندار مازندران هم گفت: خسارت سيل منطقه رودبارک کلاردشت به 55 ميليارد تومان رسيده است.

سيدعيسي هاشمي با اشاره به اينکه با بالگرد امدادي هلال احمر در دو مرحله به مناطق سيل زده بالادست رفته و آنجا را مورد بررسي قرار داديم، افزود: وضعيت مناطق سيل زده بالادست نگران کننده است اما در پايين تر وضعيت به حالت عادي نزديک مي شود.

وي ادامه داد: اطلاع رساني سريع نيروي انتظامي و ديگر مسؤولان موجب شد که با وجود تخريب گسترده ناشي از سيل هيچگونه تلفات جاني گزارش نشود.

هاشمي دليل اصلي وقوع سيل را حوضه قوي آبريز رودخانه سردابرود عنوان نمود و گفت: همزمان با بارشهاي ناگهاني در فصلي که يخچال هاي منطقه در حال آب شدن بودند به صورت توأم سبب وقوع اين سيل با شدت زياد شد.

معاون عمراني استاندار مازندران با بيان اينکه طبيعت حق و حقوق خود را از متجاوزان به خود بازپس گرفت، تأکيد کرد: نبايد تجاوز به حريم رودخانه را فراموش کرد که اين مسأله باعث تخريب چند برابر بيشتر سيل شد.

هاشمي ادامه داد: از تمامي کساني که در حاشيه رودخانه ها مشغول به ساخت و ساز هستند تقاضا مي شود تا نسبت به جلوگيري از اين وضعيت اقدام کنند و سهم طبيعت را به آن باز گردانند.
وي همچنين با اشاره به وضعيت يخچالهاي کلاردشت گفت: آنچه مسلم است يکي از يخچالهاي کوه هاي کلاردشت حرکت کرده است، البته اين مسأله مشکلي خاصي را به وجود نمي آورد و با بازگشايي مسير اصلي رودخانه مي توان آب را هدايت کرد.

معاون عمراني استاندار مازندران اضافه نمود: قطعاً با اداراتي که نسبت به صدورمجوز غيرمجاز ساختمانهاي حريم رودخانه اقدام و اداراتي که بدون توجه به داشتن مجوز ساختماني اقدام به صدور مجوزهاي آب، برق و ديگر خدمات نمودند برخورد خواهد شد.

هاشمي همچنين از خسارت ديدن 25 هکتار از اراضي کشاورزي و باغهاي کلاردشت بر اثر وقوع اين سيل خبر داد.
نظرات بینندگان