arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

دیدار بشار اسد با نماینده آمریكایی

بشار اسد رییس جمهوری سوریه عصر دوشنبه با ' دنیس كاسنیچ ' نماینده كنگره امریكا و هیات همراه دیدار كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا نوشت: بشار اسد رییس جمهوری سوریه عصر دوشنبه با ' دنیس كاسنیچ ' نماینده كنگره امریكا و هیات همراه دیدار كرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، وی همچنین با 'بروكس نیومارك' نماینده مجلس انگلیس از حزب محافظه كار دیدار و گفت و گو كرد.

اسد در این دیدارها با اشاره به رویدادهای سوریه و طرح های این كشور برای اصلاحات ، بر اهمیت تفاوت قائل شدن میان خواسته های مردم و باندهای مسلح كه از این خواسته ها برای ایجاد هرج و مرج و بی ثباتی در كشور سوء استفاده می كنند، تاكید نمود.

دو نماینده مزبور نیز امنیت و ثبات سوریه را به عنوان عامل ثبات منطقه مورد تاكید قرار دادند.

در همین حال دولت سوریه روز دوشنبه اعلام كرد، از مخالفان حكومت بشار اسد دعوت كرده تا در مذاكره درباره «گفت وگوی ملی» در ۱۰ ژوئیه شركت كنند و در همین روز  گزارش هایی از گردهمایی شماری از مخالفان در دمشق برای بررسی راهكارهای پایان دادن به بحران در این كشور منتشر شده است.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، روز دوشنبه خبر داد كه تغییرات در قانون اساسی محور اصلی مذاكرات حكومت با مخالفان در نشست دهم ژوئیه خواهد بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، از زمان دعوت بشار اسد برای آغاز گفت وگوهای ملی در این كشور در هفته گذشته،  بسیاری از چهرهای اصلی مخالفان این در خواست را ناكافی دانسته و رد كرده اند و حتی برخی از مخالفان حاضر نشده اند در نشست روز دوشنبه در دمشق حضور یابند.

بر اساس این گزارش، احتمالا در این گفت و گوها، بند مربوط به حاكمیت حزب بعث سوریه در قانون اساسی این كشور لغو خواهد شد. در همین زمینه، میشل كایلو، نویسنده و زندانی سیاسی سوری، به رویترز گفه است: راه حل بحرانی كنونی می بایست به دلایل اصلی بپردازد. رژیم  فعلی باید ساقط شده و یك سیستم دمكراتیك جایگزین آن شود. طبق این گزارش، در نشست روز دوشنبه در دمشق تعدادی از طرفداران حكومت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، نیز حضور داشتند. از این گردهمایی به عنوان نشست جریان‌های مستقل برای دست یابی به راه حلی برای خروج از بحران كنونی یاد شده است.

برگزار كنندگان این گردهمایی می گویند، این نشست با تایید دستیاران بلندپایه بشار اسد برگزار شده است. یكی ازبرگزار كنندگان این گردهمایی گفته است، در حدود ۱۵۰ نفر از مخالفان در نشست روز دوشنبه در دمشق حضور داشته اند و در خصوص راهكارهای پایان دادن به استبداد در سوریه گفت وگو كره اند.

فعالان حقوق بشر می گویند، از زمان آغاز نارامی ها در سوریه دست كم ۱۳۰۰ نفر  در تظاهرات ضددولتی كشته  و در حدود ۱۲ هزار نفر نیز بازداشت شده اند. این در حالی است كه مقام‌های دولتی نیز می گویند  از آغاز نا آرامی ها تاكنون  و درجریان حمله باندهای مسلح  ۲۵۰ نیروی امنیتی و نظامی كشته شده اند.

تغییر در قانون اساسی

در همین حال، خبرگزاری دولتی سوریه می گوید در نشست ۱۰ ژوئیه مساله تغییر در قانون اساسی به ویژه در خصوص نقش حزب بعث سوریه در قدرت سیاسی این كشور مورد بحث قرار خواهد گرفت. طبق این گزارش كمیته ای به ریاست فاروق الشرع، معاون رییس جمهور سوریه، «از همه نیروها و چهرهای روشنفكری و سیاسی در سطح ملی » دعوت خواهد كرد تا در این نشست شركت كنند.

به گزارش «سانا»  این كمیته اذعان كرده است كه مشاركت تمامی شهروندان سوری برای دستیابی به یك  راه حل سیاسی فراگیر برای بحران سوریه ضروری است. در همین حال، به گزارش رویترز، بسیاری از مخالفان می گویند در چنین مذاكراتی شركت نخواهند كرد چرا كه گفت وگوی ملی در زمان سركوب و خشونت امكانپذیر نیست.   لوای حسین، نویسنده و زندانی سیاسی حاضر در نشست روز دوشنبه، به خبرگزاری رویترز گفته است كه چهار دهه سركوب كشور سوریه را تضعیف كرده است. ولی او با این حال تاكید كرده است می بایست  به راه حلی مسالمت آمیز برای مطالبات مردم دست یافت.

نظرات بینندگان