arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵

پارلمان آلمان خواستار توقف پروژه خط لوله گازی نورد استریم- ۲ با روسیه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس کمیسیون خارجی پارلمان آلمان پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به نورد استریم -۲ را غلط دانسته و خواستار توقف آن شد.

به گزارش  نشریه "دی سایت"، "نوربرت روتگن"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان از دولت خواست که پروژه خط لوله گاز موسوم به نورد استریم 2 را متوقف کند.

وی تصریح کرد که دولت آلمان باید این موضع خود را تغییر دهد که بر اساس آن نورد استریم 2 یک پروژه صرفا اجتماعی و نه سیاسی است. کشورهای لهستان، بالکان و اوکراین از طریق این پروژه خط لوله گاز امنیت خود را در معرض تهدید می بینند. دولت آلمان باید این نگرانی ها را بپذیرد.

روتگن در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که این پروژه از نظر سیاست خارجی و انرژی نادرست است و در تضاد با همه آن اصول مشترکی است که در زمینه انرژی و سیاست خارجی در اتحادیه اروپا روی آن توافق شده است.

از طریق پروژه خط لوله گاز نورد استریم 2 در بستر دریای بالتیک از سال 2019 گاز روسیه مستقیما به آلمان منتقل می شود. بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و میانه مخالف این پروژه خط لوله انتقال گاز هستند و درباره پیامدهای بالقوه جئوپلیتیک آن هشدار می دهند.

در تابستان گذشته نخست وزیر لهستان هشدار داد که این پروژه اروپا را از هم جدا می کند.

منتقدان بر این باورند که این پروژه متناقض با هدف اعلام شده اتحادیه اروپا برای تنوع بخشی به منابع تامین انرژی آن است. یک پروژه خط لوله انتقال گاز مشابه دیگری هم بین روسیه و ترکیه برنامه ریزی شده است.از طریق این پروژه خط لوله گاز باید گاز روسیه از طریق دریای سیاه و ترکیه تا مرزهای یونان آورده شود.

این خط لوله تکمیل کننده خط لوله گازی نورد استریم-1 است که از سال 2011 تاکنون گاز روسیه را با عبور از عمق دریای بالتیک به اروپا می رساند.

این خطوط لوله ظرفیت انتقال 55 میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارد. بخش آبی این خط لوله با عبور از دریای بالتیک، گاز روسیه را از شهر ویبورگ این کشور به شهر گرایفسوالد آلمان در ساحل دریای بالتیک انتقال می دهد.

این دو خط لوله گازی قرار است تا سال 2019 به بهره برداری برسند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان