arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

استانی که 600 روستای آن آب آشامیدنی ندارد!

624 روستای کرمان آب آشامیدنی ندارند و برای پروژه های آب رسانی برای آنها باید 200 میلیارد تومان هزینه شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آخرین نیوز: 624 روستای کرمان آب آشامیدنی ندارند و برای پروژه های آب رسانی برای آنها باید 200 میلیارد تومان هزینه شود.

یکی از مقامات محلی در استان کرمان می گوید 624 روستا در این استان، دسترسی به آب آشامیدنی ندارند. به گفته قائم‌مقام شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان، این روستاها دارای بالای 20 خانوار، باشنده هستند و از سال گذشته تاکنون تنها برای 31 روستا، آب آشامیدنی مهیا شده است.

اکنون روستائیان کرمانی با بحرانی به نام "تشنگی" روبرو هستند که با احتساب حداقلی هر خانواده، 4 نفر، می توان گفت در کرمان، نزدیک به 50 هزار نفر، تشنه مانده اند.

اکنون علیرضا عبدیان تشنگی 50 هزار کرمانی را به خاطر پدیده خشکسالی، طبیعی می داند و می گوید: "از برنامه پیش بینی شده در برنامه چهارم توسعه برای تامین آب آشامیدنی روستائیان، عقب هستیم و دلیل این عقب‌ماندگی مقابله با پدیده خشکسالی بود که بیشتر اعتبارات در نظر گرفته شده در این زمینه هزینه شد."

بر ‌اساس برنامه چهارم توسعه قرار بود که شاخص بهره‌مندی روستاهای بالای 20 خانوار از آب آشامیدنی به 81.5 درصد برسد که این میزان در کرمان، هم اکنون64 درصد است. میانگین دسترسی روستائیان کشور به آب آشامیدنی سالم، 74 درصد است. به بیان دیگر، قرار بوده تا پایان سال 89 به عنوان آخرین سال اجرای برنامه توسعه چهارم، 1807 روستا در این استان، دارای آب آشامیدنی سالم شوند، ولی هم اکنون تنها 1594 روستا، آب خوردن دارند.

اکنون معاون آبفای روستایی کرمان می گوید برای جبران این عقب ماندگی باید نزدیک به 200 میلیارد تومان هزینه شود. هزینه ای که قبلا، برای جبران خشکسالی، خرج شده و مردم، همچنان تشنه مانده اند. اکنون این مقام دولتی می گوید سالانه تنها 40 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح‌ها در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده که امیدوار است این اعتبارات تخصیص یابد.

عبدیان همچنین توضیح می دهد میزان مصرف آب روستائیان، کاهش یافته، چون هنوز استان در بحران خشکسالی به سر می برد: "در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال 89 به میزان هفت درصد در آب مصرفی روستایی کاهش داریم." در روزهای اخیر، گزارشهای مختلفی از برداشت آب ناسالم از چشمه ها و قناتهای قدیمی توسط مردم گرما زده و تشنه استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان منتشر شده است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
قاسم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۷
0
0
به نان شب که محتاج نیستند!
نظرات بینندگان